piatok, septembra 05, 2014

Anna, Lola, Isla – moje modly do života (just kiddin... maybe)



Stephanie Perkins je výnimočná autorka, ktorej štýl písania mi jednoducho učaroval. Spievam na ňu ódy kade-tade, huba sa mi nezastaví. Chcete contemporary? Chcete rozumnú romantiku, ktorá vám sadne? Chcete výnimočné a pritom realistické postavy? Musíte sa odreagovať od sveta, ale zároveň zúfalo potrebujete, aby to malo hlavu a pätu a čosi vám to dalo? Knihy Stephanie Perkins to všetko majú a k tomu ako bonus zlatú tiaru v podobe lásky až za hrob!

Čo ak sú hrdinky príliš podobné?
Ehm... nie? Každý človek je... povedzme, že unikát. Je to strašné slovo a hlavne pokiaľ ho použijeme pri ľudskej bytosti, ale whatever. Všetci sme iní a výnimoční. Máme chyby a prednosti a bla bla bla. Nie je to nič nové. Bolo to už povedané a ohohó, koľkokrát! Zatiaľ čo Anna je takou tou najtypickejšou tínedžerkou, Lola je neskutočne extravagantná a Isla introvertka, ktorá sa rada zahrabe do kníh a sníva. Mladé baby sa v nich dokážu nájsť, staršie rovnako – respektíve si zaspomínať na svoje prvé lásky, držanie sa za ruky, prvé bozky a prvý sex. Je to celé opradené trochou naivity, i keď... nikdy nehovor nikdy, že?

-autorka-
Dokonalí chlapci? Neprosím.
Nechcem byť hnusná, drzá, protivná a neviem aká ešte by som byť mohla – len si skúste porovnať tú kopu kníh s Edward syndrómom. Milujem ťa, ty miluješ mňa – bez zjavného dôvodu, ale tak... čo už – nemôžeme byť spolu, som nebezpečný, ale doliezaj za mnou, lebo však why not. Toto je ten typ „muža“, ktorý žerie polka sveta a ani nevie prečo. Nejdem to zisťovať a nejdem klamať, že sama som z Edwarda pred pár rokmi nešla do kolien. Šla, je to obdobie môjho života, na ktoré by som radšej zabudla. Bodka. Main love interests v knihách od Perkinsovej nie sú dokonalí – ani fyzicky a už vôbec nie povahovo. Zamilujete si ich možno práve kvôli tomu. Kdesi som našla také prirovnanie – vajcia a múka sú samy o sebe o ničom, ale keď ich zmiešate so správnymi ingredienciami, tak je výsledný koláč/torta dokonalý/dokonalá a neviete sa ho/jej dojesť. A tak je to i s ľuďmi – chyby a prednosti nás robia nami. Takže nie – Edwarda nečakajte, ale myslím si, že Étienne, Cricket i Josh sa vám v konečnom dôsledku budú páčiť. I keď možno nie sú práve váš typ.

Radosť, že nie ste jediné...
Občas sa zvyknem tak pozastaviť nad tým, prečo niektoré veci až príliš riešim a iné ma vôbec netrápia (i keď by mali) a prečo som taká a onaká a už vôbec nie normálna. Ono – definovať slovo „normálny“ je ťažké. Čo pre vás tiež nie je novinka, ale občas poteší, keď zistíte, že vtom svete nie ste samy a niekto o vás – resp. o podobnom človeku – napísal i knihu. Ja totiž neverím, že sa aspoň v jednej z hrdiniek nedokážete nájsť. Vezmite si takú Lolu – kto nemal chuť aspoň raz na seba navliecť niečo bláznivé a neriešiť? I pre vás majú kamaráti určite šialené prezývka, ako majú Anna a Bridget. Nehovoriac o tom, že my – čitatelia – často riskujeme vlastné životy v posteli pri knihách, ako to robieva i Isla. A nie, tie také tie hlavné črty, ktoré definujú človeka, nie sú to jediné – každá časť je napísaná v prvej osobe, tým pádom pekne vleziete do hláv Anny, Loly i Isly. Takže áno – možno i myšlienky jednotlivých hrdiniek vám budú blízke (Islu som len nedávno dočítala a poviem vám – wow, občas mi šiel až rozum zastať, ako mi v niektorých situáciách pripomínala mňa).


A ak vás ani toto nepresvedčilo...
...tak ste stratené prípady a musíte sa prekliknúť SEM, aby ste zistili, aká super Stephanie je a že OZAJ stojí zato jej knihám venovať nejaký ten čas. Čítajú sa samé – VÁŽNE! Ide to stránka za stránkou a potom vám je do plaču, že je to preč. Nejdem sa teraz pokúsiť vám nahovoriť, že Anna, Lola i Isla vám prirastú k srdcu rovnako – je vysoko pravdepodobné, že to tak jednoducho nebude, pretože – ako som už povedala – každý človek je iný. Ja som si zamilovala všetky tri a určite sa k nim opäť vrátim (ehm... mám zase rozčítanú Annu, pretože som neodolala). No a kto číta nerád o láske? O dobre napísané a čarovnej a možno trochu naivnej, no o to krajšej láske? Baby určite neodolajú a keďže štýl Stephanie Perkins je výnimočný, o to viac sa do jej kníh zamilujú. Čitateľkami z celého sveta – overené.

Prajem príjemné čítanie!

8 komentárov:

  1. Perfektní článek! S Annou jsem něco málo společného měla (hlavně zbožňování Etienna), Lola je snad ve všem můj pravý opak, ale sázím na Islu :) Už na mě čeká na poličce, až přelouskám tři současné recenzáky :)
    Stephanie je super, strašně se mi líbí její červené vlasy :)
    A co se týče dokonalých mužů a "nikdo nevie prečo", tak já bych řekla, že je to takový přesvědčovací syndrom. Když si to budeš povídat dostatečně dlouho, nakonec tomu uvěříš. No a ty "instant love" knihy jsou přece plné takového prohlašování, jakože jak je ON úžasný, takže se nediv, že to všichni sežerou i s navijákem :D
    Jinak, moje Twilight fáze probíhala trošku zvláštně. Zbožňovala jsem ty knihy - navzdory všem výtkám, které bych dnes pro Meyerovou měla, ona umí psát lehce a vtipně (a Hostitel je dokonalost). Ale Edward... chtěla jsem, aby skončil s Bellou. (a našla jsem konverzaci s kámoškou, když jsme to obě četly (14 let) - "Edward opustil Bellu, já brečela!"- "Jo, já vím, je to děsně smutný :( :( :( :( " (ehm, parafráze, ale představu máš, nevím, jestli se za sebe stydím nebo se mám smát - asi obojí)). Sama pro sebe jsem zbožnovala Jacoba, ten byl přeci jen trochu sympatičtější :) Jako u VA - Rose ať skončí s DImitrijem, mně dejte Adriana :D Nutno říct, že u HG už nastal střet zájmů, ehm.. :D
    Fakt super článek. Mám chuť dát si rereading celé série! Knížky od SP se čtou fakt samy :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne :)
      Ja mám štýl Stephenie Meyer rada a Hostiteľa považujem za niečo úžasné a výnimočné (a musím si konečne nájsť časť na rereading, na ktorý si čas hľadám zda 3 roky a furt nič). Twilight - až na pár detailov - v konečnom dôsledku nebol až taký zlý, ale spätne nebol ani taký dobrý. Nepíše zle, ale ide o romantickú omáčku a no čo - bez Twilightu by som sa nedostala ku kope kníh, tak čo! :D

      Odstrániť
  2. Úžasný post!.:)
    Lola mi akosi nesadla, ale dostala som chuť na re-reading Anny, tí realistickí, ľudskí hrdinovia a Paríž... oh! Plus sa veľmi teším, keď si konečne prečítam Islu, myslím, že by mi mohla byť najbližšia.:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som bola nadšená zo všetkých 3! Verím, že Isla ti sadne - mne sadlo hlavne to, ako prijímala emócie apod. Peckovica!

      Odstrániť
  3. Od této autorky jsem četla jen Polibek pro Annu, byla to krásná knížka, ke které se chci určitě vrátit. Co se týče té druhé knihy, prodala jsem ji, aniž by mi došlo, že je to pokračování předešlé knížky. Teď mě to zpětně dost mrzí, ale co nadělám, můžu si ji půjčit alespoň v knihovně :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Lola je dosť iná - ako som spomínala, je neskutočne extravagantná a čo na duši, to si doslova oblečie. Je to iné. Najkrajšie na nej je to, ako si človek dokáže porovnať ten rozdiel medzi vnútrom a vonkajškom. Určite odporúčam a nevadí, nejako sa k tebe dostane :)

      Odstrániť
  4. Pripájam sa k Neliss, ani mne až tak Lola nesadla (bola to skvelá kniha, ale Annu u mňa neprekonala). Na Islu sa poriadne teším, ale tentokrát si počkám na preklad. Stephanie je fantastická spisovateľka ! ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Loly bežne nestretávame, možno preto tam bol problém :) Anna je úplne bežná baba a Lola extrovert, ktorý sa nebojí ukázať, kým skutočne je. Som zvedavá, čo povieš na Islu, ktorá je typická hanblivá introvertka. Dúfam, že sa bude páčiť ;)

      Odstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)