utorok, augusta 26, 2014

Keď knihomoľ nečíta – pohľad na životnú krízu čitateľa!


Nečítaš?! What the hell is wrong with you?!

Neviem, či to poznáte. Ten pocit, keď vám všetci vo vašom okolí uznanlivo tľapkajú po pleci a chvália vás, koľko ste toho schopní ročne prečítať. Vy len hanblivo pritakávate, usmievate sa a hovoríte, že to nemajú preháňať. Potom príde do vášho života moment, keď je pre vás dôležité všetko. Všetko! A knihy sú pre vás takmer zabudnuté. Pochvaly neutíchajú, pretože väčšina vašich známych očividne nestokuje na Goodreads, ale ostatní to vidia – nečítate! A keď to aj nevidia, vy si myslíte, že áno a obhrýzate si nechty od nervov, pretože VY NEČÍTATE! Hanba!

Haha, vidím, ako sa tvárite. Toto by sa mi NIKDY nemohlo stať! Haha, kiežby. To isté som si hovorila aj ja a ahaho. Nejako mi to nevyšlo. Nejde priamo o to, že by som čítať nechcela. Chcem čítať. Milujem knihy a baví ma to, len... LEN (nope, LEN nie je žiadna skratka niečoho super-duper, je to obyčajné slovo len, ktoré majú ľudia bežne vo svojej slovnej zásobe, je mi ľúto, ak som vás sklamala). Maturovala som, prijímačkovala a našla si nové zábavky. Najprv to bol Mass Effect (počítačová hra, sci-fi, veľmi dobrá, odporúčam – v ponuke možnosť romancovať kopu postáv, dokonca i MIMOZEMŠŤANOV, pre mňa – best thing ever), potom anime a prepracovala som sa aj ku mange (do toho som vopchala raz za čas nejaký ten americký sitkom a film). Teraz to väčšinou striedam. A nečítam.


Áno, môžete sa ohradiť, že manga je určitá forma literatúry a ja vám to nebudem zazlievať – ale nie je to klasická kniha. Takže nemôžem tvrdiť, koľko toho denne prečítam, keď väčšinou ide len o krátke rozhovorové pasáže a za deň som schopná zhltnúť i 5 volumov (je to príklad – skutočné číslo nebudem uvádzať, aby ste si nemysleli, že som prišla o zdravý rozum (o ktorý som prišla už dávno, tak aby ste neboli v rozpakoch)) a ani sa nezadýchať. S beletriou to teda bolo v čudu a viac-menej stále teda je. A keďže som dobrý človek (komu sa to snažíš nahovoriť, Stormy?), chcem sa s vami podeliť o to, ako taká čitateľská kríza vlastne vyzerá a možný návod ako z nej von!

Nech to už prestane! Som psychicky na dne!
ČITATEĽSKÁ KRÍZA – keď už viete, že je to zléééé!
N1 – začne sa to nenápadne, čoskoro vás čaká niečo veľkéééé (maturita, skúška, prijímacie skúšky apod.) a vy máte stále menej a menej času na knihy, cítite sa zle, potíte sa, ale reku – je to len dočasné, nie? Necháte to tak a venujete sa dôležitému (resp. sa tak aspoň tvárite a hráte formu).

N2 – máte taký týždeň-dva do onoho dňa D a vy rapídne navýšite počet kníh prečítaných za týždeň, ste v strese, obviňujete sa, že nič nestíhate, ale napriek tomu hlcete knihu za knihou a k tým škaredým učebniciam/skriptám/poznámkam ani len nepričuchnete, ešte by ste dostali lepru!

N3 – kompletné vyhorenie. Práve ste prešli tým najhorším peklom (a ešte 100x si v živote po onej udalosti poviete, že by ste si tým radšej prešli opäť, ako sa trápiť s tým horším, čo vás čakalo za rohom a skočilo na vás tak, že ste si takmer rozpleskli ksicht o betón) a pri pomyslení nato, žeby ste mali čo i len otvoriť nejakú knihu vám je tak trochu zle – potrebujete pauzu. Priveľa čítania!

N4 – psychický nátlak. Vaše svedomie vám nedá spávať, klepete sa. Dôvod? Máte čas a nečítate. Opäť. Vraveli ste si, že je to len menšia kríza, ale ono nie! Vy aj tak nečítate! Stojíte pred knihovničkou a dívate sa na to množstvo neprečítaných kníh. Ani jedna nie je dosť dobrá! Každým dňom toho rozčítavate viac a viac, no bez výsledku. Nesústredíte sa. ubiehate k seriálom, počítačovým hrám a iným zábavkám. Doslova cítite pohľad kníh na zátylku, ako na vás kričia – AKO SI MOHOL/MOHLA?! Neživé predmety prehovorili... čo ak ste sa zbláznili?!

N5 – zúfalstvo. Mali by ste čítať, mali by ste čítať! Ale čítanie má byť niečo príjemné a nie nútené! Čo máte robiť?! Existuje vôbec nejaký liek?!

A tu prichádza Stormy so svojím zaručeným riešením čitateľskej krízy! Čo by malo pomôcť, keď nič iné nepomáha?

Riešenie č. 1 – Dajte si repete!
Nič vás nevytrhne z toho zúfalstva a rezignácie tak, ako už overená kniha, ktorá vás vždy rozveselí. Ono i pri knihách to máte tak, ako pri všetkom ostatnom (oblečení, hudbe, filmoch a i.) – overená značka neomrzí. Predstavte si, že si kupujete nový mobil – koľkokrát sa uchýlite k značke, ktorú ste mali aj pred tým? Nemusíte si od svojho obľúbeného spisovateľa nutne prečítať čosi, čo ste ešte nečítali – stačí siahnuť po známom a milovanom.

MOJE REPETE: Polibek pro Annu (Stephanie Perkins)

Riešenie č. 2 – Akcia, akcia, akcia!
Je možné, že sa nedokážete začítať, pretože vás všetko nudí? Spisovatelia ako keby zaspali a píšu siahodlhé úvody na desiatky strán a vám sa chce spať? A čo tak kniha, ktorej autor sa s ničím neser... eee nepára a hodí vás priamo do diania? Nemusí to byť dokonalé. Nemusí to byť dychberúce. Stačí, ak vás to preberie, že?

MOJE ODPORÚČANIE: Pád anjelov (Susan Ee)

Riešenie č. 3 – Niečo nenáročné a vtipné!
Priznávam – ja osobne deficit smiechu rozhodne nemám, ale kto sa smeje nerád, že? Ak by som mohla, smejem sa 24/7 (mojím skromným cieľom je vďaka smiechu dosiahnuť nesmrteľnosť, je to lepšia alternatíva ako sa stať upírom – predsa len... čo ak by som mala tú smolu a bola z tých, čo sa lesknú na slnku? Ehm... radšej nie.). A keďže všetci máme plno starostí (akokoľvek pozitívni sme), nejaký ten vtip vždy poteší.

MOJE ODPORÚČANIE: Šťastlivec (Lenona Štiblaríková)

Riešenie č. 4 – Je to pre deti? No a?!
Možno vaša duša baží po čomsi nenáročnom a takpovediac detskom? Čo je na tom zlé, že? Detské knihy (resp. middle grade – samozrejme, aj rozprávky sú alternatíva, ale tie si radšej pozriem) sú napísané oveľa jednoduchšie a zväčša sa nekrútia okolo zbytočností. Predsa len – dospelý človek má občas potrebu všetko analyzovať, čo ak je to ale na vás momentálne priveľa? Čo ak si potrebujete prečítať niečo, pri čom môžete vypnúť a len si užívať stránku za stránkou?

MOJE ODPORÚČANIE: séria Cherub – Nováčik (Robert Muchamore)

Riešenie č. 5 – Sarkazmus? Áno, sarkazmus!
Ha, určite nie som jediná, ktorá ocení hrdinov, ktorí zbožňujú tento typ humoru. Neviem nakoľko ho máte radi vy, ale zaručene rozosmeje. Plus – tento typ hlavných postáv má tendenciu sa dostať vždy do toho najväčšieho prúseru. Čo to znamená? O zábavu máte postarané.

MOJE ODPORÚČANIE: Mercedes Thompson (Patricia Briggs)

Ak ani toto nepomôže, vaša duša je zatratená. Vidíme sa v pekle!

P.S.: Potešilo by ma, ak by ste mi obsadili miesto. Vraj to tam praská vo švíkoch. Ďakujem!


15 komentárov:

  1. Jak píšeš o té čtecí krizi, tak.. já se v tom úplně vidím. Přesně tak to postupuje i u mě. :o)
    Akorát to nějak neřeším, ono mě po čase pak vždycky začne nějaká knížka bavit. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ono eventuálne som to prestala riešiť aj ja - najväčším problémom bolo, že som chcela čítať, ale nič vhodné som nenašla. Tak - aspoň pár tipov, ako sa z toho dostať :)

      Odstrániť
  2. Takúto krízu dobre poznám. Tiež som teraz maturovala a ešte furt mám pocit, že som akosi zabrzdená a do čítania sa musím nútiť. Čo je fakt divné, lebo minulý rok som čítala rýchlosťou svetla a dala som o polovicu viac kníh počas leta ako teraz.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Už minulý rok som mala taký spomalený, ale ako prišli maturity, tak sa to dupľom zhoršilo :D Zatiaľ som sa do toho čítacieho maratónu nedostala, ale aspoň som už čo-to našla, čo ma baví :)

      Odstrániť
  3. To je normálne desivé, keď to takto opisuješ. :D Ja čítam slimačím tempom stále, takže ani nerozlišujem, či som v kríze alebo nie. :D Inak, Mass Effect je super! A nemala by som, ale odporúčam ti ešte kórejske seriály - napr. My girl. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Keď ma trochu omrzí anime, tak sa na tie kórejské seriály pozriem. Ja som za každú srandu, tak prečo si nerozpozerať niečo nové :D

      Odstrániť
  4. Ja som mala túto krízu celé leto, ale vôbec som si to nevyčítala. Ono je to niekedy potrebné. Ako si povedala, čítanie má byť pre radosť a nie o množstve kníh. Čítala som mechanicky jednu za druhou a už sa mi to začalo všetko zlievať a zistila som, že si to tak neužijem. Bola som príbehmi už taká presýtená, že ma nič nebavilo a všetko sa mi zdalo byť rovnaké. Musela som to stopnúť. Užívala som si leto, nič nerobenie, dokonca som si dopozerala niektoré seriály, ktoré som mala rozpozerané a na niektoré som sa zas namotala. Časom na mňa opäť prišla chuť čítať. Začala som pred pár dnami a už mám dve knihy za sebou a tretiu finišujem. ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No mňa to ťahá už od konca apríla :D Občas niečo prečítam, ale nie je to s takým oduševnením. Zlepšuje sa to, no vravím - našla som si iné zábavky. Ktovie - možno takto o rok nebudem robiť nič iné, len sa váľať v knihách. A máš pravdu, občas je to vypnutie potrebné :)

      Odstrániť
    2. Nikde nie je napísané, že keď zbožňuješ knihy a máš knižný blog, musíš celé dni len čítať. Mám chvíle, keď som radšej zavretá doma s knihou v ruke, ale taktiež sa rada zabávam, flákam po vonku s priateľmi a vtedy na vymyslené príbehy nemyslím, žijem si ten svoj skutočný. ;)

      Odstrániť
    3. Ale veď ja neprotestujem! :D Len ja mám tendenciu zbytočne zabíjať čas hlúposťami a radšej by som čítala. Ono zväčša šlo o to, že chuť čítať by aj bola, len tá pravá kniha nie. Nejako sa mi vyhýbala - horšie ako s chlapmi! :D

      Odstrániť
  5. Hádam sa ti začne dariť narážať na tie správne knihy.:) Super článok. Osobne som ešte takú veľkú krízu nemala, ale mám obdobia, kedy sa mi chce čítať viac a kedy menej.:D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Som rada, že sa páčil ;) Tá kríza je hrozná - to premiešanie s nechuťou a neschopnosťou niečo nájsť je na zabitie. Ale pomaly sa to zlepšuje a verím, že teba to nepostihne ;D

      Odstrániť
  6. Já měla dvě krize na jaře. Jednu v březnu, což byla hlavně ta nechuť číst, a pak druhou v květnu, kdy jsem se učila na maturitu a v mezipauze jsem louskala akorát Bídníky. Teďka v létě mi čtení zase jde - dvakrát jsem odjela mimo město a internet, kde nešlo dělat nic jiného, než číst, takže jsem se vždycky patřičně začetla. Každopádně, hlavně se nenuť. Ono se ti to jednou vrátí, a pak zase budeš číst s chutí :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mám momentálne Islu - takže si užívam fakt, že ma niečo baví! Inak som nedávno dočítala Pád anjelov - na GR som sa vrátila asi 100x zmeniť hodnotenie. Moje racionálne ja ostávalo pri 3*, no ten pocit, že konečne ma niečo úprimne bavilo, ma nútil pridať o jednu viac :D A ďakujem, snáď to príde. Asi sa to vracia práve teraz :)

      Odstrániť
  7. Práve prežívam to isté, už nejakú dobu, a smutne musím uznať že mne ani repete obľúbeného nepomohlo :( :D
    Ale nakoniec sa do toho znova dostanem.. snáď

    Fairytale Tea♥

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)