štvrtok, augusta 07, 2014

ADD YOURS: Knižná edícia (AUGUST)


Add yours má na svedomí Judit (viac TU) :) A že som sa tentokrát poriadne zapotila pri vyplňovaní... uff!

Autor s úžasným zmyslom pre humor
Hneď na úvod priznávam, že zbožňujem sarkazmus. Hlavne v knihách. A ešte viac postavy, ktoré sarkazmom a iróniou sršia na každej strane. Možno i to je dôvod, prečo si ma v tomto smere získala hlavne Patricia Briggs a duo autorov skrývajúcich sa pod pseudonymom Ilona Andrews. Vtipné situačné komentáre stoja zato a spomenutí autori sa v nich vyžívajú. Hlavné postavy v sériách sú ženy, kick-ass hrdinky, ktoré púšťajú hlášku za hláškou. Inak je tých vtipných autorov samozrejme viac. Mám veľmi rada Stephanie Perkins (Isla je objednaná, už len aby bola doma!), Kody Keplinger, Meg Cabot, Patricka Nessa a nemôžem zabudnúť na Johna Greena, ktorému by som za ten humor občas nafackovala, lebo ho sprevádzajú vždy škaredé situácie. Ale čo už, no.


Autor, ktorý si to u mňa poriadne pokašľal
9791892Dosť dlhú chvíľu som na túto otázku čumela a uvažovala, koho sem šupnúť, pretože som jednoducho nemala poňatia. Snažím sa vyberať si knihy tak, aby ma nesklamali (haha, hej – vyberám podľa obálky :D to je štýl, čo?) a očividne sa mi to darí. Autor si to u mňa zvykne pokašľať len ak urobí zo svojich postáv niečo, čím neboli. Tak povedzme takú Veronicu Roth – veľmi, ozaj veľmi ma nahnevala v druhej časti. Tris bola ako zmyslov zbavená bez štipka sebaúcty a pudu sebazáchovy. Úplne vymenená, ale Experimentom mi opäť napravila chuť. U mňa to teda býva asi ako na horskej dráhe – páči, nepáči, páči, nepáči. Ale aby to nebolo také suché – Jessica Brody si to u mňa dokašľala svojou sériou Unremembered, ktorej som nedočítala ani prvú časť (stáva sa málokedy, že niečo nedočítam... väčšinou sa k tomu aspoň po roku vrátim, ale tu nula bodov). Tá blbá hrdinka, by mi ani nevadila, ale fakt, že dokázala jednoducho všetko a celý ten dej nemal štipku logiky... to už človeku z toho rozum zastane a pošle autora do teplých krajov. Možno iné jej knihy sú fajn, ale ja ju nechcem ani vidieť. Just in case, just in case!

10818853Kniha, ktorú som čítal/a na verejnosti....a bol z toho poriadne blbý nápad.
Na verejnosti veľmi nečítam, pretože mám úchylku sledovať cudzích ľudí a v duchu ich rozoberať, takže... vážne sa to nestáva. Keď sme ale šli do Ríma, čítala som v autobuse Fifty Shades of Grey, pretože už som to chcela konečne dočítať, ale... šla okolo učiteľka a chcela vedieť, o čom to vlastne je. Tá učiteľka je dosť open-minded, je to umelkyňa a nemá problém sa baviť o čomkoľvek. Fakt nie! No stále je to učiteľka. Povedala som jej, že ide o knihu, v ktorej je jeden partner submisívny. Divne sa na mňa pozrela a povedala, že tak je to vždy. A teraz jej povedzte do očí, že ten submisívny partner sa nechá pri sexe zbičovať. Proste... ech. Nie. Neviem vôbec, prečo som si tú knihu so sebou brala.

Kniha, ktorá urobila moje detstvo o niečo krajším.
Už ako decko som milovala vtipné knižky. Čím vtipnejšie, tým lepšie. Kniha, ktorá nemala dobré hlášky, nebola dobrá kniha a vždy som sa na mamu škaredo pozrela, keď mi takú doniesla. Nebudem hovoriť o klasikách ako je Danka a Janka či Guľko Bombuľko, ktoré pozná každé správne slovenské decko. Moja top kniha z detstva je Odvážna plavba zo série Učím sa čítať. Mala som asi 4 roky, keď som ju dostala a neskôr prečítanú odpredu, dozadu. Vďaka veľkým písmenkám a pozorovaniu mamky pri čítaní, som sa naučila čítať i sama. Naozaj to bola skvelá kniha. Odporúčam.

Hrdina, ktorého každý miluje...okrem mňa.
Nielenže nemám rada hrdinu, ale nemám rada ani samotnú knihu (a teda aj sériu). Dodnes ľutujem čas, ktorý som venovala jej čítaniu. O čom to trepem? O Tigrej kliatbe a hlavnom hrdinovi Renovi. Ja si už ani len nepamätám, aký bol. Neviem poriadne ani to, o čom bola tá kniha. Pamätám si len nato, ako ma to celé nudilo a bola som z toho nešťastná. A Rena som mala chuť pomlieť v mlynčeku na mäso, aby už nikdy neuzrel svetlo svete. Áno, som radikálna a čo!

Hrdinka, ktorá mi je podobná (na ktorú by som sa chcela podobať)
Nechcem sa podobať na nikoho. Je pravda, že občas ma chytí depka, že prečo nie som iná... ale som spokojná s tým, aká som. Nechcem sa teda na nikoho podobať. A budem trochu podvádzať, pretože si nevyberiem žiadnu hrdinku z knihy, ale z anime a mangy – Sasha Blouse (Attack on Titan). Je to taká hrdinka, ktorá keď má ísť do boja, trasú sa jej kolená a ruky. Čistá ja. Urobí, čo má, ale občas s veľkým sebazaprením. Opäť čistá ja. A je večne hladná – opäť potvrdená. Dnes som akurát našla jeden komentár na deviantarte, kde slečna písala, že v momente, keď Sasha zomrie, prestáva to anime pozerať. Tak dokonalá  tá postava je!

Postava, ktorá si ma získala viac, než hlavní hrdinovia.
Ja opäť zablúdim do anime a mangy prostredia. Levi Ackerman. Viac nechcete vedieť. Verte mi, nechcete.

Pár, ku ktorého vzniku som sa modlil/a pomaly celú knihu/sériu (a keď to prišlo, prekonalo to moje očakávania ;)
Ja sa stále modlím a keď už 2x hučím o tom Attack on Titan, tak sa zopakujem tretíkrát. Eren+Mikasa (skratka Eremika, ešte i tá je super!). Len sa bojím, že to nevyjde. V deň, keď uvidím poslednú časť/prečítam poslednú kapitolu a oni dvaja nebudú spolu... umriem. Ak neumriem už pri smrti Sashi. To je také diskutabilné. Ale ja rátam s jej prežitím až do konca!

HOT TOPIC: Moja JEDNA rada, ktorú by som dal/a ostatným blogerom pri písaní recenzií (z pohľadu čitateľa)
„Nemusíte postavy psychologicky rozanalyzovať do špiku kostí, nikoho to netrápi.“
Niektorí blogeri majú tendenciu sa priveľmi venovať vo svojich recenziách postavám. Urobil toto, urobila tamto, bola taká, taká, taká a onaká a štvalo ma, že nosila červenú sukňu. Nechcem byť zlá, ale to sú veci, ktoré človeka veľmi netankujú, keď si ide vybrať, ktorú knihu čítať. Áno, je fajn vedieť dopredu, že niektorá postava je otravná, alebo jej reakcie sú ťažko stráviteľné. Či je to mrcha, alebo dobré dievča. Možno len ďalšia princeznička, ktorej by som najradšej vyšklbala vlasy. Ale sú to také útržkovité informácie. Ja osobne nepotrebujem, aby som sa vžila do hrdinu, takže mi nevadí až tak, keď je otravný. Spomeniem to, pretože viem, že niekto by sa radšej odstrelil, ako by mal o komsi takom čítať... ale i takí ľudia sú v reálnom živote a čítať o nich je len prirodzené. Avšak nemyslím si, že niekto čaká stranové rozobratie postavy, ktorú niekto nemal rád. Áno, pocity sú súčasťou recenzie, pretože byť 100% objektívnym sa nedá. Len si myslím, že je zbytočné všetkých oboznámiť s tým, čo všetko vám vadilo. Proste... no one cares.

Otázka na telo: Ako prežívam, keď niekto skritizuje moju obľúbenú knihu?
Haha, rada by som povedala, že úplne chladnokrvne. Že akceptujem jeho názor a poviem si, však čo, nie všetko sa páči všetkým. V skutočnosti to vo mne vrie a najradšej by som daného človeka ubodala na smrť. Čo vám poviem, som typ človeka, ktorý má tendenciu takéto veci prežívať. Poviete mi, že deti v Afrike hladujú a v Sýrii ľudia umierajú vo vojne – nemihnem ani okom. Ale povedzte mi, že niekto nakydal na moju milovanú knihu a ešte bez pádnych argumentov a budem mať chuť ho zabiť. Nevadí mi kritika. Kritiku, v ktorej nájdem dôvody, prečo daný človek tú knihu neznáša, beriem. Síce ťažko, ale zahryznem si do jazyka a v tomto prípade si poviem, že okej – až tak si ten človek smrť v bolestiach nezaslúži. Ale keď mi niekto povie, že tá kniha je blbosť a nemá ani jeden argument prečo, tak ho roztrhám na márne kúsky! Nie doslova, len vo svojej hlave – no bude pre mňa mŕtvy. Bohužel.
 

14 komentárov:

  1. Ja som začala fifty čítať v škole a profesorka chcela tiež vedieť, čo čítam :D Napokon som ju ani nedočítala, lebo mi nesadla. Skončila som na 160tej strane a nechcem sa k nej vrátiť :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som počas tej dlhej cesty do Talianska nemala čo robiť a inú knihu som si nevzala... takže som pri Fifty bola nútená bez tak ostať :D

      Odstrániť
  2. Já četla Fifty doma. A to v době, kdy to nebylo přeložené a málokdo to znal. Takže to bylo v suchu... :D
    Taky mám předobjednanou Islu a hrozně se na ni těším! Už jenom... týden? *jde se podívat* Jo! A pak další dva na cestu... takže tři... Ale každopádně brzo! :)
    S těmi postavami máš pravdu. Já sama teda v recenzích postavy minimálně zmíním, ale ráda bych věřila, že nijak podrobně - prostě tak stručně, hlavní pár, případně pokud děj mimořádně posune/oživí nějaká vedlejší postava. Ale taky mi hrozně vadí, když někdo v recenzích zmiňuje, kdo všechno jim lezl na nervy, a to třeba i v případě, kdy je jasné, že to má být negativní postava (například mi přijde zbytečné zmiňovat, že někdo nesnáší hrdinčinu protivnou sestřenici, když je na tom stejně i hrdinka, apod.). Někdy mi přijde, že spousta recenzentů hodnotí postavy v mírách dokonalosti - to, že na všechno nepřišel hned, nebo to, že se nerozhodl tak, jak to bylo nejsprávnější - a přitom bych ráda viděla, jak by se v dané situaci zachovali oni. V poslední době mám ráda postavy, které se nesnaží být úplně dokonalé, ale jsou víc lidské, chybují, apod., jako třeba Eleanor a Park, což jsem ti mimochodem včera komentovala a vypadá to, že to Blogger zase sežral :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ááááno! ISLA! Isla! Teším sa neskutočne! :D
      Zožral blogger tvoj komentár? Argh! Kopnem ho do zadku, takéto veci škaredé robiť! :( Chňo. Som prezrela aj spamy a nič :/
      Tiež si myslím, že je to zbytočné. Osobne si myslím, že niektoré protivné postavy sú niekedy i lepšie zvládnuté, práve kvôli tej ľudskosti. Je pravda, že nie je príjemné čítať o nedokonalých ľuďoch, ale všade nachádzať superhrdinov tiež nie je ktoviečo. A za každú cenu spomenúť čo najviac postáv? Ech... :)

      Odstrániť
  3. Pořád přemýšlím, jestli se vrhnout na knížku Fifty shades of gray, protože většina recenzí na ni je spíš negativních a mně se do tý knížky ani moc nechce. Je moc tlustá a většina lidí říká, že nestojí za nic :D :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ja osobne neľutujem, že som tomu venovala čas, ale zase som z toho nejako na vetvy tiež nebola :) Malo to svoje svetlé (sexy :D ) chvíle, no nie je to ten typ knihy, ku ktorému sa človek bude s radosťou vracať a nachádzať v nej nové myšlienky :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. ahoj, veľmi milo ma prekvapilo, že pozeráš animáky. Aké máš ešte rada ? Rozmýšľam, že začnem pozerať AOT, počula som o tom skvelé veci... Prečo je to také dobré?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Milujem anime! Síce som vtom trochu nová, ale stihla som toho napozerať už celkom dosť :) Attack on Titan je veľmi dobré (manga i anime) - ani nie tak kvôli samotnému príbehu, ktorý je tiež prepracovaný, ale i kvôli postavám a ich farebnosti. Milujem psychológiu postáv a v AoT ich určite nájdeš. Nenudíš sa, furt sa tam niečo deje a ozaj ide o anime, ktoré stojí za pozretie. Nehovoriac o krááásnej animácii a výnimočnom soundtracku, ktorý počúvam dokolecka dokola a stále ma neunudil. Trochu som mala problém s hlavnou postavou - Erenom - ale čo som čítala, tak to všetci. Je to také klbko nervov :D No časom si nato zvykneš. A neskutočne sa tam nabaľujú na seba odhalenia - dosť šokujúce - a ďalšie záhady. Takže - určite to za pozornosť stojí :)

      Odstrániť
  6. ďakujem za odpoveď... no Eren:D zatiaľ som pozrela 3 epizódy a musím povedať, že zbožňujem Mikasu:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja mám rada už asi všetkých, i keď moji favoriti sú Levi, Sasha a Hanji. Z hlavnej trojky som si veľmi obľúbila Armina - Mikasa mi príde občas až príliš oduševnená voči Erenovi :D Inak je to bad-ass girl!

      Odstrániť
  7. ešte keď sa môžem spýtať, kde pozeráš, alebo resp. sťahuješ ? Pozeráš s end dabingom a titulkami alebo originál s eng titulkami ? Ja zatiaľ ten originál, no viac by mi asi vyhovovalo po anglicky...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Japonsky s anglickými titulkami. Neodporúčam s anglickým dabingom - robia v prvom rade cenzúru a nesedia hlasy - aspoň mne nie. Japonci majú tendenciu to viac prežívať a dodať tým postavám reálnosť :) Ak mi dáš na seba kontakt, rada sa podelím i o miesta, kde anime sledujem. Nechcem to rozpitvávať verejne :)

      Odstrániť
  8. úplne ti rozumiem, keď si hovorila, aké je to hrozné, keď knihomoľ nečíta... ja som v poslednom čase nemohla knihy ani cítiť, niekedy potrebujem prievan, čiže ak čítam veľa dystópií , tak si dám nejaký ľahký román- pomáha to. Čo sa týka AoT, mám to rozpozerané, a prosííííííím povedz mi, že Eren a Mikasa budú mať niečo spolu. Sú tam jemné náznaky a jednoducho- I cannot wait !!! :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Čítaš aj mangu? Ak nie, určite sa do nej pusti. Nejdem ti spoilerovať, poviem len toľko, že celý fandom to veľmi prežíva :D

      Odstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)