sobota, júna 07, 2014

Amy & Roger: Na cestě | A čo tak cesta naprieč Amerikou?



Amy sa na leto dvakrát neteší. Jej mama sa rozhodla presťahovať na druhý koniec zeme a Amy má teraz za úlohu doviesť jej auto z Kalifornie do Connecticutu. Problém je, že od doby, keď jej otec umrel pri autonehode, Amy nie je schopná šoférovať. Desí ju to. Na scénu prichádza Roger – starý priateľ rodiny, ktorý má v pláne road trip cez polovicu Štátov. Najkratšia možná trasa je naplánovaná, stačí vyraziť. Prečo si ale nezvoliť zábavnejšiu cestu? Urobiť pár odbočiek natruc rodičom a spoznať Ameriku?

Knihu som začala čítať 3x. Prvý raz som prečítala jednu kapitolu a dlho sa k nej nevrátila. Druhý raz o kapitolu viac, ale opäť nič. Jeden by si myslel, že to dostatočne hovorí o dôveryhodnosti tohto príbehu, no opak je pravdou. Keď som sa k nej vrátila tretí a poslednýkrát (zatiaľ posledný), nevedela som sa od nej odtrhnúť a čítala a čítala a čítala... čo teda poviete na toto? Ešte šťastie, že neverím v lásku na prvý alebo akýkoľvek pohľad.

Autorka Amy & Rogera, Morgan Matson, sama zažila roadtrip. Cítiť to. Nie len kvôli autentickým fotografiám, ktoré dokázala šikovne vsunúť do knihy a prispôsobiť tak príbeh, ale srší to z každej strany. Zoznamy piesní, ktoré Amy a Roger počúvali počas cesty. Chuťovky, ktoré jedli. Zastávky v jednotlivých hoteloch a ubytovniach či dokonca fotky jedál (neraz sa mne samej pri pohľad na fotky zbiehali slinky, musela som knihu odložiť a nájsť si niečo pod zub). Toto všetko celú knihu ozvláštňuje a robí ju výnimočnou, dodáva jej to dávku reality a vyvoláva vo vás túžbu zažiť rovnaký výlet, aký zažili hlavní protagonisti. A to kdekoľvek na svete. Môžeme teda povedať, že Morgan pre nás vytvorila dokonalý návod ako nato.


http://37.media.tumblr.com/tumblr_m67sjpnHSH1qfo90mo1_500.jpg
Rogerov playlist č. 1 :)
Amy & Roger: Na ceste je oddychovka s trochu vážnejším nádychom. V prvom rade ide v knihe o zábavu, výlet, pozorovanie krajiny a priateľstvo, ale za tým všetkým sa skrývajú Amyine problémy – smrť jej otca, brat na odvykačke a snaha opäť nájsť seba samú. Je to podané s takou ľahkosťou a gráciou, že to budete brať ako súčasť života, Amy i Rogerovi budete držať na ich spoločnej ceste za lepším zajtrajškom palce. Väčšinu knihy sa budete usmievať a pochybujem, že okrem malej skupinky ľudí (do ktorej sa radím i ja), niekto vyroní čo i len slzu. Cieľom príbehu nie je rozplakať, ale ukázať možnú cestu povedzme „z temnoty do svetla“. Ľudia majú problémy, prechádzajú si rôznymi traumami a snažia sa nájsť riešenie, vyrovnať sa s tým a Amy to robí po svojom. A zdá sa, že po dlhej dobe opäť vyjde slnko.

Amy je príjemná hrdinka, z ktorej vám nebudú stať dupkom chlpy na rukách. Jej správanie sa dá pochopiť – dokonca i jej nechuť voči matke a sebe samej. Nemusí byť po chuti každému, ale nie je tým typom človeka, ktorého by ste najradšej uškrtili. Zato Roger je priam dokonalým prototypom zlatíčka – Rogera budete milovať so všetkým, čo k nemu patrí. Možno si občas v duchu zakričíte, pretože nepôjde všetko podľa vašich predstáv, ale tak to má byť.

Stretla som sa s tým, že niektorí od knihy očakávali veľa a boli sklamaní. Hlavne čo sa deja týkalo. Ako som už spomínala – Amy & Roger: Na ceste je oddychovka. Letná oddychovka, v ktorej okrem radosti a šťastia a občasných banálnych problémov, sa stretnete i s trochu vážnejšími. Ak do toho celého pôjdete s otvorenou mysľou, niet dôvodu, prečo by vás kniha mala sklamať. Na horúce teplé dni je ako stvorená – vychladená limonády do ruky, slnečné okuliare, vyvaliť sa v záhrade, na balkóne alebo na kúpalisku (či dokonca na roadtripe vzadu v aute? ;)) a užívať si slniečko. Morgan Matson vie písať a dokáže vás nenútene vtiahnuť do svojho sveta. Stačí sa uvoľniť, dovoliť jej to a všetko bude dokonalé.

Za recenzný výtlačok by som sa chcela poďakovať spoločnosti ALBATROS MEDIA.

 

7 komentárov:

  1. Kdyby si měla chuť, tak na tomhle blogu probíhá knižní maraton, tak to pojď vyzkoušet, bude to stát za to a můžeš i něco vyhrát :)
    http://books-films.blog.cz/1406/letni-knizni-maraton

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Super recenzia.:) Ku knihe by som sa rada dostala, ideálne vážne v lete.:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ak sa do nej vážne pustíš, priprav sa na chuť skočiť do auta a vydať sa na cestu :D

      Odstrániť
  3. Túto knihu už zháňam viac ako mesiac!!!! (ak nie dva!) a nikde ju neviem zohnať -_- A tak strašne ma to štve! A po prečítaní tvojej recenzie ju chcem ešte viac!!! :(

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Na abcknihy.sk či literama.sk ju majú - na literame za veľmi dobrú cenu a abcknihy často majú poštovné zdarma :) Skúsila by som to tam. Ak sa bojíš objednávať, tak mám skúsenosti s oboma - povedzme - firmami a nikdy nebol problém :) Všetko prišlo na čas a nepoškodené :)

      Odstrániť
    2. Môžeš ju zohnať aj v gorila.sk, ja tam stále nakupujem a kúpila som tam nedávno aj túto knihu. Taktiež ti môžem odporučiť aj albatrosmedia.sk. :)

      Odstrániť
  4. Na knížku si mě nalákala. Doufám, že si jí o prázdninách přečtu. Pěkná recenze! :)

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)