pondelok, mája 26, 2014

Divergencia, Rezistencia, Experiment | Aké rozhodnutie ťa čaká?



Celosvetový fenomén
O Divergencii sa hovorilo už v časoch, keď ešte nebola na pultoch kníhkupectiev. Dokonca boli predané filmové práva a recenzenti v rukách ešte ani len nedržali reading copies. Nič iné sa ale čakať nedalo – od začiatku bola prirovnávaná k Hrám o život, ktoré očarili (a tak trochu aj zhrozili) celý svet. Otázka znie – stojí to vážne zato? Dokáže mladučká autorka konkurovať svojimi knihami ostrieľanej Suzanne Collins? Odpoveď je – nie. Knihy sú natoľko rozdielne, že nie je jednoducho čo porovnávať a od začiatku šlo len o šikovný reklamný ťah, ktorý vyšiel. A som názoru, že výsledok nesklame. Teda... koho ako.


Frakcia je viac než krv
Na troskách Chicaga bolo vystavané nové mesto, ktorého obyvatelia boli rozdelení do 5 frakcií – Informovanosť, Sebazaprenie, Otvorenosť, Harmónia a Neohrozenosť. Každý má v určitom veku právo rozhodnúť sa, v ktorej frakcii bude žiť. Všetky majú dôležitú úlohu. Informovanosť poskytuje vzdelanie a vedomosti. Sebazaprenie je vo vláde, pretože vládnuť by mal len človek, ktorý v skutočnosti moc nechce a je nezištný, pomáha, nemyslí na seba. Otvorenosť súdi, Harmónia poskytuje potraviny a útočisko a Neohrozenosť vojakov, predstavuje bezpečnosť. Spoločnosť, v ktorej všetko dokonale funguje. Alebo...

Vynikajúca Divergencia
http://static2.hypable.com/wp-content/uploads/2013/06/divergent-movie-image-high-res-06.jpgTris sa narodila v Sebazaprení a so svojím o necelý rok starším bratom sa čoskoro dočká ceremónie, kde si bude musieť vybrať, kam bude patriť. No nič nie je také ľahké a bezstarostné, ako jej o tom hovorili. O to menej, že sa nehodí do jednej frakcie, ale rovno do troch. Je divergentná a v pohľade mnohých i veľmi nebezpečná. Rozhodne sa pre Neohrozenosť, čo možno nebola najšťastnejšia voľba, ale čitateľ má možnosť spoznať jednu z najdesivejších frakcií. Viete si predstaviť, že by ste mali udrieť priateľa? Alebo doňho dokonca hodiť nôž a dúfať, že ho netrafíte? Skákať z idúceho vlaku a liezť po mrakodrapoch? Odvaha neznamená nemať strach – odvaha je niečo, čo vám pomáha ho prekonať. Pre niekoho je možno Divergencia nudná a nezáživná, ale v konečnom dôsledku veľa čitateľov osloví už len z toho dôvodu, že je iná a ukazuje nám pohľad na život plný zábavy a nebezpečenstva. Ktorý 15 ročný by si to nechcel skúsiť? Nie je predsa lepšie trénovať bojové umenie, než sedieť v škole na nudnej fyzike a zaspávať?

http://images6.fanpop.com/image/photos/34800000/Divergent-Movie-Stills-BTS-Photo-HQ-Untagged-divergent-34842218-3323-2215.jpg
Preceňovaná Rezistencia
Rezistencia sa začína... ehm... ehm... presne tam, kde Divergencia končí? Drvivá väčšina sveta je ohúrená tým, čo Veronica Roth vyprodukovala v druhej časti a ja si ani nepamätám, čo sa tam stalo. Jediná vec, ktorú viem s istotou povedať, je, že Tris som mala väčšinu knihy chuť uškrtiť a vyhodiť von oknom, pretože sa správala ako hlúpa hus bez štipky sebazáchovy. Áno, z tretiny bola zrodená pre Sebazaprenie, no z tretiny i pre Informovanosť a čo ja viem... Ako keby tú časť seba úplne stratila. A nielen to – prišla o celú osobnosť, pre ktorú ju mohli mnohí obdivovať v Divergencii. Už to nebola Tris. Rezistencia je ten typ pokračovania, ktorý by mi vôbec nechýbal. Tých pár strán na konci, ktoré stáli zato, za samostatný diel jednoducho nestáli.

A nakoniec nedocenený Experiment...
http://thebooksmugglers.com/wp-content/uploads/2014/03/Divergent-Movie-Stills-BTS-Photo-HQ-Untagged-divergent-34842233-2074-1382.jpgTempo, ktoré Veronica nasadila v poslednej časti, je pomalé a pozvoľné. Ale taký je i život – málokedy sa stane, že udalosť strieda druhú, prídu i útlmy a to hlavne po mnohých zlých zážitkoch. Výhodou Experimentu je, že sa autorka krásne pohrala s jednotlivými postavami a ich psychikami. S ich pocitmi. To tu doteraz okrem umrnčanej Tris z dvojky nebolo a bola to príjemná zmena, ktorá ukázala, že Rothová už je o level vyššie. Nie všetci to docenili – je tu málo akcie, koniec tiež väčšinu ľudí nepotešil a podľa niektorých boli kapitoly z pohľadu Tobiasa zbytočné, ale... Experiment mal niečo, čo Rezistencia nemala. V prvom rade – konečne je všetko vysvetlené. Som fanúšičkou rôznych vytvorených svetov, politických systémov, experimentov apod. Hlavne tých, ktoré fungujú a ten Veronicin funguje. Konečne sa vracia taká Tris, ako ju poznáme a ako som už spomínala, máme možnosť preniknúť do hláv i iným postavám. Nie len Tobiasovi. Áno, koniec – ten veľký SPOILER ;) – mnohých dostal do kolien a i ja som vyronila nejakú tú slzičku. No poviem to takto – veľké veci si vyžadujú veľké obete. Koľkí sa kedysi pýtali, či museli toľkí umrieť v Hrách o život? Vojna si nevyberá. Akákoľvek.

Jedno rozhodnutie...
Veronica Roth napísala pôsobivú sériu, ktorá síce nemá takú vysokú úroveň ako Hry o život, ale svojou jednoduchosťou a reálnosťou osloví nejedného človeka. Poukázala i nato, že akékoľvek rozhodnutie urobíme, späť ho už nikdy vziať nemôžeme a preto je dôležité si všetko niekoľkokrát premyslieť. Síce to v mojich očiach pri Rezistencii trochu prepískla, čo sa Tris týka, ale človek jej to poľahky odpustí. Pokiaľ sa do Experimentu pustí s otvorenou mysľou. A nezabudnite – film stojí zato, ale kniha je vždy lepšia.

Ďakujem vydavateľstvu SLOVART za poskytnutie recenzných výtlačkov. Zakúpiť môžete TU.

 

5 komentárov:

  1. Na filme som v polke zaspala, podľa mňa to bolo nudné a postava Tobiasa sa mi vôbec nepáčila.
    A knižnú sériu hodnotím ako priemer. Podľa mňa veľmi cítiť, že Veronica Roth je neskúsená spisovateľka a súhlasím s tým, že najslabší bol práve druhý diel. Ja som sa pôvodne ani nechcela pustiť do tejto série, niekoľko mesiacov (asi aj celý rok) sa mi darilo vyhýbať sa tomu, ale nakoniec ma presvedčili všetky tie chválospevy. Nuž, opäť som sa presvedčila, že sa mám spoliehať na svoj šiesty zmysel a nie na odporúčania ostatných. V žiadnom prípade to nebola úplná katastrofa, ale ani nič výnimočné. Škoda :/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veronica sa tak trochu (tak trochu dosť) zviezla na úspechu Hier o život :) Mne sa jej strohý štýl písania páčil, i keď podľa mňa bolo cítiť začný posun od prvého dielu k poslednému. Som odporcom dlhých nudných textov, takže mňa si Veronica - i keď možno neskúsenosťou - získala. Čo sa týka filmu - ťažko mať rád niečo, čo mi už prekážalo v písanej podobe. Mňa film bavil, tešila som sa naň a bola spokojná. Divergencia nie je nič premakané, ide o oddychové čítanie, od ktorého keď človek čaká veľa hm... :) V prvom rade ide o YA knihu, ktorej hlavná hrdinka má koľko - 15-16 rokov? :)

      Odstrániť
  2. Super napísané.:) Divergencia ma tiež nadchla, Rezistencia trochu sklamala a Experiment, no, tak z toho som mala také akési zmiešané dojmy. Celkovo som od série čakala niečo iné, ale rozhodne bola dobrá. Niekedy by som si chcela skúsiť dať re-reading. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som mala šťastie, že som to začala čítať ešte vtedy, keď okolo toho nebol taký boom. Človek potom čaká niečo veľkolepé a môže byť sklamaný no :D

      Odstrániť
  3. Ja Divernciu úplne zbožňujem! A určite nesúhlasím s tým,že sa nevyrovná Hrám o život. Tie som síce citala aj videla skôr ale odvtedy ich neznášam! A potom.... prišla Divergencia ... podla mna je uplne úžasná

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)