štvrtok, marca 06, 2014

Prázdna rakva: Zrada

Port Gamble pred rokom zasiahla tragédia, z ktorej sa nestihlo spamätať a už je tu ďalšia. Výmennú študentku Oliviu dobodali na smrť. Mestom sa šíri ľútosť, smútok a vzájomné obviňovanie. Podarí sa polícii chytiť vraha skôr, ako opäť zaútočí?

Gregg Olsen je ostrieľaný autor. Usudzujem tak z toho, že séria Prázdna rakva nie je jeho prvotina a je i dosť obľúbený. A ja len sedím, pozerám na Zradu a nechápem prečo. Jeho štýl písania pripomína slohovú prácu. Neklamem. Ako keby sa nejaký prvák na strednej škole rozhodol napísať detektívku s paranormálnymi prvkami a nešlo mu to. Každá jedna veta je strohá a premyslená do detailu tak, aby z nej nešla ani len štipka emócie. Keďže je kniha napísaná v tretej osobe a rozprávačom je sám autor, doslova z toho textu kričí, že sa Gregg snaží čo najviac odosobniť a vôbec nezasahovať. Všetko tak pôsobí chladne a človek má pocit, že taká vražda – veď to je nič! Čo je dosť ironické, keď je na obálke napísané, že ju netreba brať naľahko...

Hlavné hrdinky sú opäť Hayley a Taylor. Obe sa tvária ako neskutočne inteligentné mladé devy, ktoré si každý svoj krok poriadne premyslia. A potom BUM! Robia jednu hlúposť za druhou a neraz ich to stojí takmer život. Ocko nás učil, ocko nám povedal, ocko nám verí... bla bla bla. Fajn, keď je to také nebezpečné a hrozí, že prídete o život, prečo to, DOKELU, robíte?! Nasleduje fňukanie a ospravedlňovanie a predsa im to nakoniec prejde. Vzájomná obviňovanie, seba obviňovanie, krik, plač... tým všetkým kniha prekypuje. Postavy sú opäť ploché a jedinou sympatickou je policajtka Annie, ktorá tiež nemala toľko priestoru, koľko by si zaslúžila. Tajnosti ich matky (z ktorých ste na niektoré mohli prísť už v prvej časti a tie zvyšné tiež odhalíte dosť skoro) sú zbytočne zatĺkané a tak trochu som nepochopila jej večnú nafučanosť, keď sa jej dcéry niečo pýtali. A to najvtipnejšie prichádza teraz – viete, že sú vlastne Hayley i Taylor dokonalé? Autor má totiž tendenciu prispôsobiť ich vlastnosti a schopnosti situácii. Neveríte? Prečítajte si!

Musím nakoniec priznať, že pokračovanie Prázdnej rakvy bolo o dosť lepšie ako prvá časť, ale neoslnilo. Ani trochu. Neviem, či to bude mnou a mojimi očakávaniami (alebo prehnanými nárokmi), no väčšinou som doslova trpela a rátala strany do konca (a to sa mi zvykne stávať málokedy). Ak ste starší a sčítaní, pustiť sa do tejto knihy je dosť veľký risk. Samozrejme, môžem sa mýliť. Ako oddychovka (od ktorej nič nečakáte), môže poslúžiť kniha celkom dobre a mladšiemu súrodencovi/synovi/dcére/neteri/synovcovi/mladšiemu bratrancovi apod., ktorý je fanúšikom Troch pátračov, môže Prázdna rakva urobiť radosť.

Ďakujem vydavateľstvu Fortuna Libri za poskytnutie recenzného výtlačku. 

3 komentáre:

  1. Děkuji za inspiraci, připisuji na svůj seznam knih :D :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Nečítala som ešte ani 1tku, ale ani ma to veľmi neláka. Nejako ma neupútala téma, akoby som to už inde počula a proste ma to neláka. Ale za to, páčia sa mi obálky 8)

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)