nedeľa, februára 02, 2014

Adorkable



Love, hate, whatever...

Jeane Smith je blogerka, kráľovná výpredajov, má vlastnú značku a pol milióna followerov na twitteri. Michael Lee je hviezdou školy a futbalového ihriska, dokonalý chlapec, ktorý je snom všetkých dievčat. Nemajú absolútne nič spoločné, tak prečo sa nedokážu prestať bozkávať?!

Budem úprimná. Od prvej strany som sa ku knihe stavala skepticky. Nielenže si nesadli Jeane s Michaelom, ale ani ja som nebola na ktovieako dobrej vlne so Sarriným dielom. Ustavične ma čosi ťahalo preč a pri pomyslení, že by som si mala ľahnúť a opäť sa do toho pustiť... som radšej šla robiť niečo iné. Jediné pozitívum, ktoré som vtom celom nachádzala, bola práve drzá, tvrdohlavá a svojská Jeane. Všetko ostatné mi spôsobovalo bolesť zubov. A potom... potom som v polovici dostala facku a nedokázala sa odtrhnúť.

Aby sme ale zosumarizovali to zlé rovno na začiatok a mohli prejsť k tomu dobrému – vadilo mi, ako sa Sarra občas zbytočne venovala veciam, ktoré si nezaslúžili pozornosť. Išlo ma roztrhnúť, keď čosi, čo by potrebovalo rozviesť, ostalo nedopovedané alebo jednoducho odfláknuté. Trhala som si vlasy pri každom Michaelovom „ale rodičia...“ a ustavične naňho v duchu kričala, aby sa spamätal, má 18 a už viac nepotrebuje, aby ho mama vodila za ručičku. Áno, aj 18 ročné decko potrebuje pevnú ruku, ale neviem, neviem... mám len priveľmi benevolentných rodičov, že tieto maniere v rodine Leeových mi vôbec, ale vôbec neprišli akokoľvek reálne? A bohvie. Možno som len vychytala v lotérii fakt, že rodičia tu síce sú pre mňa, ale nemajú potrebu mi vliezť aj do nohavíc, len aby zistili, že všetko je také, ako má byť (nie, nehľadajte tam sexuálnu narážku, žiadna v tom nie je)!

A keďže som sa vyriadila dosť, poďme na to príjemnejšie! Jeane je otravná, protivná, jednoducho neznesiteľná osoba, ktorú by ste vážne nechceli stretnúť. Protivní ľudia sú prosto protivní ľudia a ťažko s nimi vyjsť. Ale sú tu. Každý deň sa s nimi stretávame a musíme popasovať s tým, ako sa k nim vlastne správať, aby sme ich zbytočne nepodráždili a nepočúvali ich siahodlhé monológy. A Jeane (opomeňme fakt, že je svetoznáma) je presne takýto typ človeka. Akokoľvek týchto ľudí neznášate, v knižnom svete je to príjemná zmena. Väčšinou ide o vedľajších hrdinov, ktorí ostatným strpčujú život. Nevidíme im do hlavy, nevieme, čo ich vedie k tomu, aby boli takými, akými sú. Vieme o nich jednoducho prd. O Jeane vieme všetko. Prečo robí to, čo robí. Koľko síl ju to vlastne stojí. Čo všetko musí obetovať...

Samozrejme tu máme Michaela, ktorý stojí za pozornosť len v blízkosti našej „milej“ hlavnej hrdinky. Inokedy je roztrasené želé, pri Jeane sa mení na chlapa, ktorý má vlastné názory a dokáže si za nimi stáť. Nechcem znieť feministicky a tvrdiť, že len žena dokáže nájsť v mužovi jeho pravú tvár, ale... v tomto prípade to sedí. Napriek ich rozdielnosti – alebo práve vďaka nej? – si priam dokonale padli do noty. Do polovice je to hlavne o tom, ako sa v duchu snažia presvedčiť, že by to mali ukončiť... keď sa konečne dostanú cez túto fázu, celá kniha naberie úplne iný záber a hlavne posledných 100 strán zhltnete na jedno posedenie.

Takže... Adorkable nie je kniha pre všetkých. Niekomu sadne viac, niekomu menej. Mne sadla rozhodne teda menej a určite by som sa radila do prvej skupiny, ak by sa celá niesla v duchu druhej polovice. Nevadí, nemôžem mať všetko, že? Avšak jedno veľké plus si Sarra jednoznačne zaslúži. Zabŕdla do témy sex, ktorej sa väčšina autorov literatúry pre mládež bojí ako čert kríža. Pretože sex je tabu! Slová ako erekcia, orgazmus, klitoris apod. nemajú mladí ľudia v slovníku a musí to tak ostať. Áno, áno, je to tak. Verte tomu ďalej! A my ostatní dúfajme, že prídu viacerí ako Sarra a budú o všetkom písať vážne tak, ako to je.  


3 komentáre:

  1. Teda, na knihu jsem četla spoustu pozitivních recenzí a byla jsem celkem rozhodnutá ji někdy sehnat...ale teď si říkám, že nejspíš splňuji všechny rysy skupiny, kterým zrovna tohle prostě nesedne. Nejspíš se spolehnu na knihovnu :) :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Pekne napísané, hoci teda mňa kniha strhla od začiatku a až do konca nepustila.:D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Túto knižku zbožňujem, veľmi sa mi to celé páčilo 8)

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)