štvrtok, januára 02, 2014

KNIŽNÉ REPETE 2013 – Záchvaty smiechu, okuliare fľakaté od sĺz, číre znechutenie i nadšenie a prečo to opäť ubehlo tak rýchlo

http://photo.elsoar.com/wp-content/images/Designs-for-Kids.-Happy-New-Year-2014-n-4.jpg


Wow! Zabudnime na chvíľu na fakt, že január bude pri písaní dátumov do zošitov krutý a 3 prepísať na 4 takmer nemožné a dajme si tú pomyselnú minútu ticha za časom, ktorý tak rýchlo ubehol. Opäť! Celý rok 2013 pre mňa bol takpovediac takým tichom pred búrkou. 2014 sa bude niesť v znamení maturity, prijímacích skúšok na vysoké školy a samotného ehm... nástupu?... na jednu z nich (ak Pán Boh dá, čo dúfam, že dá!).  Som z toho nervózna, rozklepaná a napriek tomu, že sa snažím všetko brať s rezervou a v prvom rade si veriť, občas príde tá chvíľa, keď mám sto chutí zo všetkým seknúť a jednoducho sa vypariť. Ale Stormy neodchádza z bojiska a radšej sa do toho vrhne konečne z prvej línie.

A teraz konečne návrat ku tomu, prečo sme tu. Ja a čítanie v roku 2013... ehm... tak trochu viazlo? O=) Milujem knihy, to sa nikdy nezmení, ale mala som obdobie, keď som v nich nenachádzala pokoj a relax, ale väčšinou ma samotný fakt, že by som čítať mala, obťažoval. Haha, je to tak trochu funny story, pretože to u mňa nikdy nedošlo do takej krajnosti, ale beriem to tak, že z toho všetkého stresu a napätie, som bola jednoducho mimo. Ustavične som si vtĺkala do hlavy, ako musím začať svoju budúcnosť vážne a nešlo mi to a potom mi preskakovalo. Ale aby ste si nemysleli – prečítala som toho vcelku dosť. Určite nie toľko koľko Luu alebo Judit, no na pomery niektorých viac než to moje chabé dosť. A trochu som si od slečny z LittleRamblings požičala zopár (ehmvšetkyehm) kategórií, pretože som jednoducho leňoch. Ďakujem, autorka C.!

1. Najlepšia postava v hlavnej úlohe: 

Myslím si, že nikoho moja odpoveď neprekvapí, pretože o nej v jednom kuse drmolím a neviem prestať... čo už so mnou. MERCEDES THOMPSON je silná osobnosť, ktorá sa o seba vie postarať a urobí čokoľvek, aby jej najbližší boli v najlepšej možnej pohode. Síce si občas zbytočne stavia vlastnú hlavu a príde tak občas takmer o život... ale who cares?! Jej vystupovanie je perfektné a neviem si predstaviť, že by to malo byť inak.

2. Postava, ktorá ukradla šou pre seba: 

Celá kniha bola wow a uff a wtf a totojetakésuperoch! Ale... keď sa tam objavil RAFAEL, na všetko som zabudla a žrala každé jeho slovo. Inak to však s hyenodlakom asi ani byť nemôže!

3. Najotravnejšia postava: 

Musela som ísť po knihu, aby som si vôbec spomenula na jej meno. Vedela som ako vyzerá, vedela som, ako veľmi mi žrala svojou prítomnosťou nervy... ale meno? Lucy z Karantény, ktorá bola klišé dôvodom nezhôd medzi bratmi. Kvôli záchrane jedným sa vzdala druhého, lebo ju vraj nechcel a svojimi akože odvážnymi rečami sa mi z nej robilo akurát tak zle. Sorry, Lucy, ale fakt nie.

4. Úžasný vzťah: 
Cath a Levi... sú Cath a Levi. Na prvý pohľad je ich vzťah taký... o ničom. Neviem. Ale pomedzi riadky, ako čítate ďalej a ďalej, si k obom vytvoríte vzťah a začnete si uvedomovať jednotlivé odtiene toho, ako sa ich postoj jedného k druhému mení a ako prerastie v lásku. Mám plné zuby kníh, v ktorých sa hlavná hrdinka po pár stranách zamiluje a celú knihu sa ustavične rieši len to, či majú byť spolu, alebo nie. Toto je proste vyšší level romance a ja som si to užila. Naplno.

5. Najlepšie napísaná kniha: 

Priznám sa, že som chvíľu uvažovala i nad inými knihami (Stolen, Ako rieka, ktorá plynie alebo dokonca i Triaška, pretože napriek všetkému, ten štýl, ten štýl!), ale nakoniec som len mávla rukou a vytiahla tú, ktorá sa dotkla môjho srdca najviac – Fangirl. Ako inak by to už len mohlo byť, keď hlavná hrdinka je posadnutá knihami a sama píše, že? Že? Že? Rainbow Rowell, asi som sa do vás zamilovala!

6. V tejto sérií cítim potenciál: 

Michael Grant je šialenec a nikto mi tento fakt nevyhovorí. Haha, ako keby to vôbec bolo možné, že? Erik BZRK ospieval do nebies. Síce som nešla až tak do kolien, pretože svet, ktorý Michael vytvoril, je tak zložitý, že chvíľu trvá, kým v ňom nájdete hlavu a pätu. Potom ale ide o jednu priam nekonečnú jazdu a keď príde facka, cítite sa ukrátení. Na poličke mi stojí dvojka a verím v to, že jej čítanie si užijem o dosť viac práve kvôli tomu, že sa v nano svete konečne orientujem.

7. Neverím, že som s čítaním čakala tak dlho: 

Haha, fakt tomu neverím. Urban fantasy mám FAKT veľmi, ale ozaj veľmi, rada. Neviem kde som mala hlavu, keď som sa Kate Daniels vyhýbala a po prvej časti si dala vééééľmi dlhú pauzu, kým som sa dostala ku druhej. A teraz si obíjam hlavu o stenu, pretože nemám na čítanie ktovieako veľa času a ja jednoducho potrebujem svoju dávku sarkastických poznámok, Currana a na prvý pohľad nevyriešiteľných prípadov. Amen, Simona!

8. Nový milovaný autor: 
Mám rada série, ktoré majú stúpajúcu tendenciu. Inak povedané – také, ktoré na začiatku majú dobrú úroveň, ale postupne sa príbeh a postavy a štýl vypracuje tak, že každá časť je lepšia a lepšia a lepšia. A preto manželské duo vystupujúce pod pseudonymom Ilona Andrews jednoznačne vyhráva túto kategóriu. Čo už so mnou!

9. Najlepšia absolútne príšerná kniha (alias Guilty Pleasure): 

Viete prečo som vybrala Beautiful Bastard? Pretože tá kniha nemá žiaden dej, žiadnu hodnotu. Jednoducho vážne nemá. Okrem asi 3 kapitol sexujú vo všetkých. A o tom to je. O love-hate vzťahu, o podrývačných rozhovoroch, o príťažlivosti, ktorej nedokážu zabrániť... a mne sa to páčilo. Je to napísané FAKT dobre a ja sa teším, ako si nájdem čas na trojku. Je mi jedno, čo si o mne kto bude myslieť, pretože TOTO malo iskru.

10. Najlepší "Nikto o tom nikdy nepočul" skrytý poklad: 

Niežeby o Stolen nikto nepočul, ale... je to kniha, o ktorej sa hlavne v mojom okolí nehovorí. A je to škoda. Netvrdím, že každý by z nej padol do kolien a nevedel sa od samého úžasu postaviť, ale... tá kniha je napísaná tak nádherne a s takým citom, že je škoda, že ju veškeré moje okolie kruto ignoruje. Mladú babu unesie muž kamsi do pustatiny v Austrálii. Chcete ho neznášať, vážne chcete. I ja som chcela. Ale jednoducho to nedokážete a to i napriek tomu, že viete, že to čo urobil, je zlé. Chjo...

11: Najoriginálnejšie nápady: 

Predstavte si, že bohovia sa rodia a zanikajú odkedy existujeme. Silami vlastných myšlienok im dodávame život. Dokážeme ich prenášať z miesta na miesto a tak sa bohovia dostali i do Ameriky. Avšak sú slabí, pretože väčšina z nás stráca vieru a začínajú byť ľudskými, smrteľnými, užívajú si pozemské radosti a trpia takmer rovnako ako my. Nahrádzajú ich iní bohovia – akú sú Médiá, či Sociálne siete. A teraz mi povedzte, že TOTO nie je originálne a ja vám v mene Neila Gaimana, môjho osobného boha, zlomím nos. Btw, aj ja vás mám rada!

12. Najväčší výbuch smiechu: 

Jednotka bola ok, ale nič z čoho by som mala byť zmäknutá ako maslo. Úroveň dvojky sa rapídne vyšplhala a pri trojke som sa rehotala tak často, až to bolelo. A hlavne to bolo nedávno, keď som to veľmi, ale ozaj VEĽMI potrebovala. Takže – Kate Daniels a jej Magie útočí, congratulations!

13. Najviac vyplakaných sĺz: 

Som typ človeka, ktorý reve strašne veľa a strašne rád. Nemajte mi to za zlé. Väčšinou len nadávam sama sebe, že celé okuliare mám zaondené od sĺz a musím hľadať sprej a handričku, ktorými tie slané fľaky zotrieť. Plačem pri knihách a rovnako často i pri filmoch. Je to proste vo mne. A preto je strašne ironické, že možno žiadna z kníh, ktoré som prečítala, si to až tak nezaslúži. Viete, ja spustím slaný vodopád aj od radosti. To je so mnou proste tak. Ale keď to vezmem sprava i zľava... najviac sĺz (takých i onakých) som vyronila pri Mercedes Thompson 7 – Mrazem spálená. Nepýtajte sa. Prosto... nepýtajte sa. Mám s Mercy intímny vzťah, to pochopí len ona.

14. Najväčšie sklamanie: 

Keď je na obálke napísané niečo v štýle – „originálne ako Hry o život“ – tak napriek všetkým vašim zásadám od knihy čakáte niečo viac. Nie Hry o život, to nie, ale aspoň čosi, čo vám vyrazí dych. Karanténa nebola vyslovene najhoršou knihou ever, to teda fakt nie, ale... som sklamaná. Už dlho som nebola z knihy až TAK sklamaná, ako práve z Karantény. Príbeh by bol fajn, ale väčšina postáv a ten striedavý štýl... neviem... neviem. Čakala som jednoducho viac a dostala čosi úplne priemerné, čo ľudia ospevujú a ani neviem prečo. Škoda.

15. WTF roka: 

Hej, čakala som všetko, ale toto vážne nie. Z Delíria som nebola vyslovene nadšená, ale autorka rozohrala hru tak, že ju mohla potiahnuť rôznymi smermi a vytvoriť čosi epické a dych berúce a namiesto toho sme dostali opäť Delírium. Len teraz nový svet nespoznávala Lena, ale Julian a Lena mu len sekundovala ako jej kedysi Alex. Celý ich vzťah bol tak trochu (trochu dosť) nezmyselný, bez štipky chémie a pôsobil choro a to kvôli tomu, že nemal žiaden základ. Sorry, Lauren, píšeš čarovne, ale toto bol jednoducho úder pod pás. Od Rekviemu čakám viac.

16. Najhoršia kniha roka: 

Well... Pandemónium. Nemohla som si pomôcť, fakt to bolo to najhoršie, čo sa mi toho roku dostalo do rúk. Len pevne verím, že Rekviem bude mať aspoň úroveň Delíria, inak ma porazí.

17. Najväčšie prekvapenie: 

Viem, že Tajné preteky nie sú presne to, čo by ste čakali, že sa tu objaví, ale ja som bola unesená. Ono je to tak... ide o príbeh. S tým rozdielom, že sa v skutočnosti ozaj odohral. Všetko, čo v knihe nájdete, Hamilton prežil a mňa občas až mrazilo pri zistení niektorých skutočností. Peťo Sagan raz povedal, že Tour de France je ako Amsterdam – všetci sú na bicykloch a 1/3 je nafetovaná. Za čias Armstronga a Hamiltona bola nafetovaná asi väčšina... tak si to predstavte.

18. Najlepšia fantasy: 

Ak by sa mi podarilo dočítať Froia, určite by tu bol ten, ale pri mojom psychickom rozpoložení som to proste nedala. A preto trošku podvádzam a šupnem sem Amerických bohov. Je to číro-číra fantasy. Toľko bohov pohromade? Haha, v skutočnom svete vážne nehrozí. Bolo to napísané s takou precíznosťou, s takou jemnosťou a úžasnosťou, že si to Neil Gaiman jednoducho zaslúži.

19. Najlepšia paranormálka: 

Alfa&Omega, Mercy alebo Kate Daniels? To je otázka. A práve preto si zvolím čosi úplne iné, čo ma očarilo svetom. Kresley Cole je autorka, ktorú registrujem už veľmi dlho a napriek tomu som ju veselo ignorovala. Po prečítaní A Hunger Like No Other som mala chuť si nafackovať. Valkýry? Akože vážne? Vážne. A bolo to perfektné. Odporúčam.

20: Najlepšia contemporary/historická fikcia: 

Fangirl. Prečo? Pretože si to jednoducho zaslúži! Pri tej knihe som jednoducho vrnela blahom. Raz mi bolo povedané, že keď spím, tak pradiem a tento zvuk sa tomu určite aspoň z časti podobal. Príbeh Cath mi v toľkých smeroch pripomínal môj vlastný život, až ma z toho bolelo pri srdci. Áno, mám v sebe aj čosi z Wren, netvrdím, že nie! Ale... viete... občas poteší, keď konečne narazíte na niečo nekonvečné, čo nepracuje len s klasicky zaužívanou osnovou. A Fangirl v sebe zahŕňa všetko, čo by mohlo náročnému čitateľovi učarovať. Mne Rainbow učarovala, neviem ako vám.

Kniha roka:

Viete, teraz nechám všetku tú svoju sebeckosť, svoj egoizmus a lásku k jednej šibnutej kojotke vybublať naplno na povrch. Spálená mrazem si zaslúži korunku kniha roka 2013 z veľmi jednoduchého dôvodu. Patricia Briggs vo mne vyprovokuje každým jedným príbehom škálu emócií a to jednoducho dokáže máloktorý autor. Niežeby som bola náročná, ale... nikdy zo smiechu neprejdem v plač tak rýchlo, ako je to práve pri knihách od Pat. A preto to Mercy tento rok vyhrala, pretože si to zaslúži. Opäť. 

 

7 komentárov:

  1. hyenodlak - nejdem sa ani pýtať, ako to vyzerá 8D K tejto sérii sa už straaašne dlho chystám dopracovať, ale vždy mám niečo iné, čo idem čítať. Takisto ako Patriccia Briggs, ja si tieto 2 série strašne mýlim a splývajú mi, lenže ešte som ich nečítala a strašne chcem. Dúfam, že sa k tomu čoskoro dostanem, lebo sú to knihy staršieho dátumu a každý to vychvaľuje, len ja som to ešte nečítala 8(
    Karanténu mám doma, tiež ešte nečítanú, mňa veľmi zaujal nápad, jedny to vychvaľujú, iným sa nepáči, ktovie, kde budem ja, ale som určite zvedavá 8)
    Bzrk ma zaujal svetom, ale nehodlám ho v blízkej dobe čítať, asi by to bolo pre mňa príliš komplikované, nechce sa mi do toho 8D Možno keď ma bude niekto veľmi presviedčať.
    Fangirl každý naokolo vychvaľuje a pritom to nie je ani preložené. Ide to ako reťazová reakcia 8D Plánujem sa na to bližšie kuknúť, ale zatiaľ ma ešte nikto dostatočne nenalákal, aj keď sú na to samé chválospevy.
    Americkí bohovia znie absolútne úžasne! Ja zbožňujem všetko, čo súvisí s bohmi, ale takými gréckymi či rímskymi... (Biblia ma nezaujíma) a toto vyzerá super 8)
    Delirium som sa snažila čítať asi 3krát a najďalej po 6. kapitolu som sa dostala, mňa to proste nebavilo, neviem prečo. Skúsim si od autorky prečítať najprv Kým dopadnem, to má super námet, na to som zvedavá a potom uvidím či ešte dám šancu Delirium sérii.

    Prajem ti úspešné maturity a prijatie na vš 8) Keď zvládneš matury, tak budeš mať 3 mesiace na regeneráciu organizmu pred vš či prácou a pekne si oddýchneš! Ja som sa za tento čas totálne odnaučila učiť a zlenivela som (ale ja som si vybrala zlú školu, takže zo mňa si príklad neber 8D), ale ty si šikulka, všetko hravo zvládneš 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. hej, v medziforme si to radšej nepredstavujem ani ja, ale keď je to človek tak mňam :D

      a ďakujem! snáď sa to vyplní :)

      Odstrániť
  2. Veľa šťastia so všetkým teda, určite to nejako zvládneš.:)
    Inak Fangirl - úplne so všetkým súhlasím, úžasné niečo.:3 Pandemonium aj mňa sklamala, akože, seriously, na čo jej tam bol Julian?-_- Trojka sa mi potom páčila o čosi viac.:D
    A tí Americkí bohovia majú fakt super nápad, keď to počúvam, možno sa k nej niekedy prepracujem.:D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ako... mne by to až tak nevadilo, ale celá tá láska medzi ním a Lenou bola postavená na hlavu :D A Americkí bohovia sú must read!

      Odstrániť
  3. rekviem je největší shit ever :D :D:D :D fakt to nemá ani úroveň Deliria - to tě porazí :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ale vezmi si, že strašne veľa ľudí bolo nadšených z Pandemónia a podľa mňa bol shit to. Možno mi toto príde konečne aspoň priemerné! :D

      Odstrániť
  4. Bastard mi prišiel tiež bez deja :D ale tak musím povedať, že koniec ma bavil a to fakt dosť :)

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)