sobota, augusta 31, 2013

Temné diery (Les kostí #3)


Po Návrate mnohé mestá a kolónie padli. Boli zamorené mŕtvymi, večne stonajúcimi, ktorí sa plahočili za živými a šírili beznádej. Jedným z miest, ktoré prečkali čas, bolo i Temné mesto. Bohužiaľ, len bolo...

Annah chce zabudnúť na toľko vecí. Na výraz tváre jej sestry, ktorú nechala v Lese kostí. Na prvý záblesk Hordy rútiacej sa na Temné mesto. Na ostnatý drôt, ktorý ju zohavil do konca života. No najviac chce zabudnúť na to ráno, keď sa Elias pred tromi rokmi pridal k Regrútom a jej život začínal pripomínať životy znesvätených, ktorí obkľučovali mesto. Až kým nestretla Catchera, ktorý všetko obrátil naruby.

V hlavnej úlohe sa stretávame opäť s kýmsi iným. Tentoraz s dvojčaťom Gabry – Annah. Spočiatku som sa bála, že všetky tri rozprávačky (každá časť je napísaná z pohľadu niekoho iného) mi v niektorý moment začnú splývať do jednej a nebudem schopná ich rozoznať. ALE! Takáto možnosť pri Carrie Ryan vlastne ani neexistuje, takže vôbec nechápem, kde sa vo mne nabral ten strach. Autorka má totiž vynikajúce pozorovacie schopnosti a dokáže v správaní ľudí objaviť detaily, ktoré nás od seba navzájom odlišujú. Práve dokonalým príkladom je i Annah s Gabry – sú dvojčatá, v mnohým smeroch neskutočne podobné, priam rovnaké a predsa len ich reakcie a myšlienkové pochody bývajú iné.

Temné diery, rovnako ako i Pobrežie hrôzy, sú nabité napätím a samu seba som neraz prichytila pri tom, že nemám ďaleko od toho, aby som si začala obhrýzať nechty (čo ja FAKT nerobím!). Dej je zbytočné komentovať, vzhľadom k tomu, že sa nachádzame v post-apokalyptickom svete, v ktorom je hlavným cieľom prežiť! Och, nebojte sa, o hlavných hrdinov sa budete báť (HA! Irónia...) a do poslednej chvíle nebudete ani len tušiť, kto prežije a kto nie. No to napätie, ktoré vám nedá spať, je medzi jednotlivými postavami, ktoré sa v knihe objavia. Dôveryhodne vytvoriť a opísať medziľudské vzťahy, nie je vždy ľahké a mnoho autorov to vo svojich knihách odflákne a všetko postaví na dynamickom deji a písaní. Ale ako som písala vyššie, Carrie Ryan by nebola Carrie Ryan, ak by toto všetko nemala dobre okukané. Nemôžete očakávať, ako bude kto reagovať, ak ho v skutočnosti nepoznáte a preto sú i reakcie väčšiny postáv nepredvídateľné. Nič o nich neviete, tým pádom nemôžete ani len tušiť, čo urobia najbližšie.

Zombie Wallpaper, Wallpaper og zombiearms/handsMusím sa priznať, že prvú tretinu knihy som prezívala a vôbec nemala chuť pokračovať ďalej, no keď sa to raz rozbehne, už sa nebudete môcť odtrhnúť. Nebude vám jedno, čo sa komu stane a sami budete niektorým postavám priať to najhoršie, čo by ich len mohlo postretnúť. Pretože sme ľudia a ľudia veci prežívajú. A to hlavne v emocionálnej rovine. Pri Temných dierach sa vážne nemusíte báť, že by ste neboli nijako zainteresovaní – je to proste nemožné.

Carrie Ryan napísala výnimočnú post-apo sériu, ktorú máločo prekoná. Nie vždy vám budú všetci sympatickí a niekto vám možno bude liezť i na nervy, ale... nie je práve to ten život? O stretávaní ľudí, ktorých máme a nemáme radi? Nič nie je isté. Nič nie je stopercentné. Nikdy ani nebude. A práve to sa nám autorka snaží dokazovať každým jedným slovom. Ľudia sú dôležití a to, čo bude zajtra, je vo hviezdach. Existuje možnosť, že vás koniec knihy nahnevá, ale mňa potešil. Pretože formulka ‚žili šťastne až do smrti‘ platí len v rozprávkach pre deti a tak to má byť.

Veľké ďakujem touto cestou posielam vydavateľstvu SLOVART za poskytnutie recenzného výtlačku. Ak by ste si chcel Temné diery objednať, nájdete ich priamo na stránkach vydavateľstva.

http://4.bp.blogspot.com/-pUa8qqlKSgg/TzlzoUHjJeI/AAAAAAAAAZA/aBsmSMW6i-E/s1600/podpis.png

2 komentáre:

  1. Od Carrie Ryan som čítala len Les kostí a to ma strašne nebavilo a vôbec neviem prečo...začiatok sa otrasne vliekol a až od takej 80-100 strany sa začalo niečo diať, vôbec som knihe nevedela prísť na chuť, ale recenzie na ďalšie diely čítam stále, tak sa k tomu možno raz vrátim... :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mňa prvý diel tiež nebavil, ale pri druhom a treťom ako keby autorka chytila nový dych :)

      Odstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)