pondelok, augusta 05, 2013

Lola a kluk od vedle

http://storage.albatrosmedia.sk/albatrosmedia/images/large/6fb4eab7f29d101ffebc7b3694110578.jpgLola neverí v módu, ale v kostýmy. Čím výraznejšie – žiarivé, vtipné, divoké – tým lepšie. I keď je Lolin štýl výstredný, stále zostáva oddanou dcérou a priateľkou s veľkými plánmi do budúcna. Všetko je takmer dokonalé (rovnako ako i jej sexi priateľ), kým sa dvojčatá, Calliope a Cricket Bellovci, nevrátia do ich susedstva. Cricket, nadaný vynálezca, vystúpi z tieňa svojej sestry a vráti sa späť do Lolinho života. Lola preto musí zistiť, čo vlastne celý život cíti ku chlapcovi od vedľa...

Ech... jednému by sa po prečítaní týchto pár riadkov zuby začali lepiť dovedna od toľkého cukru. Musím sa priznať, že ani ja by som na tom nebola inak, ak by ma Stephanie Perkins už v minulosti svojím ľahkým a veselým štýlom neočarila. Určite by som sa knihe vyhla oblúkom. A dodatočne to, samozrejme, veľmi ľutovala a od hanby sa cítila ako zbitý pes. To, čo sa na prvý pohľad zdá ako neskutočné klišé, v hĺbke klišé ozaj môže byť, ale v dnešnej dobe je veľmi ťažké nájsť niečo, čo tu ešte nebolo. Avšak dar tejto bláznivej autorky tkvie práve v tom, že i toľkokrát omieľanú tému dokáže podať tak, že budete revať od radosti, i keď je vám od začiatku jasné, ako to celé dopadne.

http://d202m5krfqbpi5.cloudfront.net/books/1358271832l/9961796.jpg
Nechcem sa príliš rýpať v deji a snažiť sa v ňom nájsť (silou mocou) nejaké logické diery. Lola a kluk od vedle nie je kniha, v ktorej by sme mali hľadať hlbokú myšlienku a zistiť, aký je vlastne ten zmysel ľudského bytia. Ide o príbeh strelenej baby, ktorá si prechádza každodennými trampotami. Ak hľadáte niečo, čo by vám pomohlo doviesť vás k životnému cieľu, siahnite po knihách od Coelha alebo nejakej motivačnej literatúre. Netvrdím, že Lola v živote nikomu nepomôže – práve vďaka nej som sa totiž i ja na svoje sny začala pozerať z iného uhla a rozhodla sa bojovať, i keby som mala krv potiť. No každý si vo všetkom nájde to svoje. Čo som našla ja, si nemusíš nájsť ty a už vôbec nie tvoj sused či brat.

Lola k tomu všetkému ani zďaleka nie je typická hrdinka. Budete ju neznášať a zároveň milovať, pretože áno – i ona má chyby. Robí hlúpe rozhodnutia (neskutočne hlúpe) a snaží sa popasovať so svojím rodinným životom, ako sa len dá. Je plná optimizmu a zároveň ju k zemi ťahá neschopnosť zmieriť sa s vecami, ktoré ju trápia. Je ľudská. Samozrejme, od Anny z Polibku pro Annu (ku ktorej je Lola a kluk od vedle voľným pokračovaním) má ďaleko. Ale každý si prechádzame inými problémami a snažíme sa s nimi popasovať po svojom. Niekto je od prírody sebec, dobrák či hulvát, od ktorého nepočuť jediného dobrého slovka.
http://d202m5krfqbpi5.cloudfront.net/books/1362160479l/16101168.jpg 
V živote nikto nenapíše knihu, ktorá sa bude páčiť všetkým – to je jednoducho nemožné. Mnohí možno Lolou pohrdnú, pretože Anna im sadla omnoho viac. Možno to bude naopak. Avšak ja si nemôžem pomôcť a musím oceniť ten entuziazmus do života, ktorým Stephanie Perkins oplýva. Odráža sa v jej knihách na kilometre ďaleko. A keď nakoniec i uroníte nejakú tú slzu, bude to od šťastia a budete napäto očakávať, čo si pre nás pripravila pri Isle. Pretože akokoľvek jednoduchý a predvídateľný príbeh bude, ak ho vie autor podať správne, budete pochybovať do poslednej minúty. 


Rada by som poďakovala spoločnosti Albatros Media za poskytnutie recenzného výtlačku. Vlastnú kópiu knihy LOLA A KLUK OD VEDLE si môžte zakúpiť priamo na ich stránkach.
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)