streda, mája 01, 2013

Pandemónium (Delírium #2)


http://storage.albatrosmedia.sk/albatrosmedia/images/large/f6498680af06647a00ee9db3ec2b72e5.jpg
Lena sa ocitá uprostred Divočiny a na všetko, čo poznala, musí zabudnúť. Neexistuje žiadne predtým – je len teraz a to, čo príde potom. Život uprostred prírody nie je jednoduchý a ťažko sa naň zvyká. No ponuka pomôcť Ilegálom, ktorí bojujú za slobodnú Ameriku, sa neodmieta a Lena sa stáva súčasťou hnutia, ktoré sa snaží preniknúť „na druhú stranu“. Tu sa zúčastňuje akcie, ktorú usporadúva organizácia Amerika bez delírie (ABD), ktorá hlása nevyhnutnosť liečby. Lena tu spoznáva chlapca, ktorý zosobňuje všetky hodnoty ABD – Juliana. Po nepríjemnom incidente sa ich osudy skrížia a ani jeden z nich nevie, ako to celé skončí.

Lauren Oliver píše krásnym a kvetnatým štýlom, ktorý je radosť čítať. Bohužiaľ, nie je všetko zlato, čo sa blyští a i keď je celá kniha obalená v pozlátku, nič to nemení na tom, že tam jej krása končí. Človeku je jasné, že sa séria bude ustavične točiť okolo lásky, vzhľadom na spoločnosť, v ktorej je doslova a dopísmena chirurgicky odstránená. Avšak niekto by mohol v duchu tajne dúfať, že namiesto rýchlo kvaseného romániku, dostane niečo iné. Akčnejšie. Plné hnevu voči spoločnosti, ktorá vás pripravila možno o to najkrajšie, čo ste v živote stretli. A nie pasivitu, ktorá je na oko zastrená aktívnou činnosťou.

Lena sa totiž nepýta. Koná automaticky bez akéhokoľvek odporu. Robí, čo musí. Je samozrejmé, že v takom veľkom hnutí, akého je súčasťou i ona, nemôžu všetci vedieť všetky podrobnosti. Ale stať sa niečoho súčasťou znamená, že viete, čo máte robiť. No Lena? Nielenže to nevie, ale i okato ignoruje všetky náznaky, ktoré môžu poukazovať nato, kam plán smeruje. Utápa sa v žiali, ale pri tom chce byť užitočná = aktívna pasivita. V skutočnosti jej je všetko jedno, trápi ju len to, čo sa jej stalo a sama seba snaží presvedčiť, že to všetko už bolo a dôležitá je len a len budúcnosť. A veľmi jej to teda nejde.

http://deliriumfandom.files.wordpress.com/2012/09/30972978251.pngA je tu ešte Julian... Doslova programová postava, ktorú autorka vymyslela len preto, aby bolo. Pamätáte si na Lenu zo začiatku Delíria? Julian je Lena. Zatiaľ čo sa z Leny stáva bojovníčka (samozrejme – len navonok), Julian preberá jej úlohu – človek, ktorý zaslepene verí spoločnosti, v ktorej žije a postupne sa vďaka láske, ktorá je taká smrteľná, stavia na stranu odporcov. Celý románik medzi nimi je umelý a bez štipky chémie. Lauren Oliver doslova kopíruje vzťah Leny a Alexa s menšou zmenou prostredia, nižším počtom strán a na oko väčším napätím.

V konečnom dôsledku Pandemónium nie je zlá kniha – pokiaľ od nej nečakáte niečo viac. Dočkáte sa síce opisu Divočiny, ktorý je perfektne zvládnutý (až mi je ľúto, že sa mu autorka nevenovala viac a radšej sa rozhodla staviť na románik s Julianom), ale tam novota končí. Pandemónium je len kratšou verziou Delíria s koncom, ktorý každý pozornejší čitateľ odhadne už v polovici knihy (ak nie skôr). Ak teda od druhej časti tejto dystopickej série čakáte niečo viac, niečo epické, popálite sa a sklamete. Pokiaľ ju zvládnete neporovnávať s prvým dielom a mať myseľ otvorenú, dostanete celkom slušné pokračovanie. Ale celkovo malo omnoho väčší potenciál, ktorý autorka nevyužila. Môžeme len dúfať, že pri poslednej časti – Rekviem – z neho vyťažila oveľa, oveľa viac.

Rada by som poďakovala spoločnosti ALBATROS MEDIA za poskytnutie recenzného výtlačku. Pandemónium si môžte zakúpiť priamo na ich stránke.
 

6 komentárov:

  1. Pro mě je Pandemonium lepší jak Delirium a už se nemůžu dočkat Rekviem :).. I když se musím přiznat, že se toho třetího dílu docela bojím :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Poznám veľa ľudí, ktorí to brali takto, ale ja som sa počas čítania knihy väčšinou nudila a nič ma neprekvapilo. Preto dúfam, že Rekviem sa mi bude páčiť viac :)

      Odstrániť
  2. Nedávno som to tiež dočítala a musím povedať, že sa mi nezdalo, že by to vytiahla tak vysoko ako v prvej časti - tú som zlupla na jedenkrát, nemohla som prestať čítať a tu sa mi nezdalo najmä to rozdelenie na predtým a potom. Nakoniec, som však aj Pandemoniu dala 5* kvôli Delíriu. .)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ono pri niektorých častiach to strácalo kvôli predtým a teraz efekt. Hlavne keď im šlo o život. Kvôli častiam teraz bolo človeku hneď jasné, že to hlavná trojka zvládne bez väčších ťažkostí. Čo už, snáď nám to v Rekvieme vynahradí :)

      Odstrániť
  3. Začala som čítať 1. diel, ale mierne ma to nudilo, takže som rýchlo skončila, raz sa k tomu vrátim, lebo téma je skvelá, len aby ma to bavilo...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No Lauren píše tak krásne, až je to občas nudné, to je pravda :D :)

      Odstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)