nedeľa, januára 20, 2013

Delírium


Tvrdia, že keď nás vyliečia z lásky, budeme navždy šťatní a neohrození. A ja som im vždy verila. Až doteraz...

Lauren Oliver a jej Delírium síce nedosahuje taký úspech ako napríklad Hry o život, ale vo svete dystópií si našla svoje čestné miesto. A to právom. Už dlho som sa odhodlávala do nej pustiť, ale odrádzala ma samotná podstata príbehu, ktorá prezentovala lásku ako chorobu. Bolo mi jasné, že dlho to tak nevydrží, ale zaslepenosť spoločnosti pre mňa bola veľmi ťažko prekúsnuteľná a neraz som knihu odložila a odmietala sa k nej vrátiť. Nebavilo ma to. Mala som zlosť. Prišlo mi to padnuté na hlavu. Malé detaily, ktoré iným mohli prísť nepodstatné, mne udierali do očí. Tak prečo som sa rozhodla knihu ohodnotiť tak, ako som urobila?

Lena žije v spoločnosti, v ktorej sa láska považuje za chorobu. Každý, kto dovŕši 18. rok života, sa musí podrobiť zákroku, ktorý vás lásky navždy zbaví a nechá vás žiť zdravý a plnohodnotný život. Lena sa svojho zákroku nevie dočkať a doslova si škrtá dni v kalendári. Kým sa nezamiluje. Na prvý pohľad by si človek myslel, že pôjde o tuctový príbeh. Aký iný by aj mohol byť, však? Dievča sa zamiluje v spoločnosti bez lásky a začne odhaľovať špinu, ktorú pred ľuďmi skrývajú. Čím len môže prekvapiť? No prekvapení je hneď viac.

Kniha je dosť emocionálne náročná aka vycucne z vás všetko, čo sa dá. Nie je to jedna z dystópií, ktoré vám spôsobia krútenie žalúdku a chuť rozbehnúť sa na wecko a stráviť s ním nepekných pár minút. To nie. Ale dostane z vás toľko pocitov, že ich ani nebudete môcť rozoznať. U mňa konkrétne jeden prevyšol iné. Hnev. Hnevala som sa na Lenu, hnevala som sa na Hanu, hnevala som sa na Alexa a hnevala som sa na spoločnosť. Všetkým tlačili do hlavy kaleráby, kvôli „lepšej budúcnosti“. Možno by svet bez lásky mohol existovať, netvrdím, že nie. Ale akú by človek mal motiváciu? Ak by nám vzali lásku, nič by nás nebavilo (nejaký mladý študent by mi tu mohol oponovať a tvrdiť, že aj tak ho nič nebaví, ale možno ho to nič nerobenie baví a preto nič nerobí). Ani čítanie, ani cvičenie, ani kreslenie, ani behanie, ani chodenie von s kamarátmi... proste nič. Nás život by nedával zmysel. Človek by si mohol rovno streliť guľku do hlavy. Z ľudí v spoločnosti sa stali doslova stroje a to ma štvalo. Som si istá, že nie som jediná. Mala som sto chutí všetkými vyliečenými potriasť, prefackať ich a nakopať do zadku. Nakričať im do tvárí, že sa všetci zbláznili a že TOTO nie je normálne. Ale ľudia sú ako stádo – ak im niekto sľubuje lepší zajtrajšok, vyriešenie problémov a akúkoľvek nádej, budú ho nasledovať a urobia čokoľvek, o čo ich požiadajú. Dôkazom toho je väčšina udalostí, ktoré poznáme z dejepisu – životy ľudí stáli za nič a preto sa nechali oklamať kýmsi, kto bol vynikajúcim rečníkom. A Lauren Oliver zvládla spracovanie čohosi podobného priam bravúrne.

Hlavná hrdinka, Lena, môže väčšine prísť ako nemastná a neslaná. Dodržuje pravidlá, snaží sa zapadnúť, nevie sa dočkať zákroku, obyčajné dievča v totalitnej spoločnosti. Hneď na začiatok vám poviem, že Lena vás bude štvať. Svojím správaním, svojimi názormi, svojím postojom. Nebudete jej rozumieť. Budete v duchu kričať, prečo to dopustí, prečo s tým niečo neurobí. Ale pred tým, ako ju zavrhnete, sa musíte zamyslieť nad celou podstatou knihy. Lena žije v krajine s totalitným režimom, v ktorej sa láska lieči. Vychovali ju v tom, že láska je niečo zlé a ak chce byť šťastná a prežiť dlhý a spokojný život, musí sa dať liečiť. Nemá na výber. A Lena tomu verí. Verí tomu, čo jej hovoria. Bojí sa myslieť inak, bojí sa ísť proti spoločnosti, lebo vie, že spoločnosť ju a ostatných obyvateľov len chráni pred nebezpečenstvom. Tak to je, tak to má byť. A tu opäť Lauren Oliver dokazuje, ako bravúrne dokáže narábať so slovami a akou dobrou pozorovateľkou je. Z obyčajného dievčaťa, ktoré verí tomu, čo mu hovoria, sa stáva niekto úplne iný. Začína odhaľovať jednotlivé skutočnosti a uvedomovať si, ako to v skutočnosti je.

Z jednej strany autorke kvitujem, že nato šla pomaly a jednotlivé uzlíky rozmotávala s veľkou dávkou precíznosti, z druhej som trochu sklamaná... Prvá polovica knihy je viac-menej nudná bez akéhokoľvek spádu. Jeden deň strieda druhý, všetko je v absolútnom poriadku, Lena má výčitky svedomia, čitateľ nevie, čo si vlastne myslieť. Toto je to perfektné Delírium, ktoré všetci ospevujú? Ale choďte. Kvetnaté opisy sú občas skôr na príťaž a celé sa to vlečie. A potom nastane zlom. Všetko sa na vás začne rúcať a vy nebudete stíhať ujsť. Stále to však nie je ono, stále tomu niečo chýba. Posledná štvrtina knihy vás, v porovnaní s prvou polovicou, môže svojím tempom zniesť z tohto sveta. Jeden šok za druhým, obhrýzanie nechtov a krik, že TAKTO to jednoducho nemôže skončiť. A je koniec. Posledné slová dočítané, ústa doširoka otvorené a pocity víriace vo vašom srdci nie sú schopné sa utíšiť. Svet po chvíli začína opäť naberať pôvodné rozmery, ale všetko je ako keby vzdialené.

Lauren Oliver je autorkou, ktorá dokáže nádherne narábať so slovami. Príbeh Delíria síce napredoval pomaly, ale isto. Bolo jasné, že autorka má každý detail premyslený. Viac-menej. Nájdu sa časti, počas ktorých si človek poťuká po čele a spýta sa, či to myslí vážne. Veľkým problémom je ponoriť sa do príbehu, stotožniť sa s Lenou a pochopiť jednotlivé postavy. Keď sa však človek konečne vžije do sveta, v ktorom sa kniha odohráva, všetko pôjde ľahšie a i čítanie sa stane príjemnejším a strany začnú ubiehať rýchlejšie. Delírium je kniha plná emócií a čitateľ sa po nej bude cítiť v rozpakoch. Buď ju bude milovať, alebo nenávidieť. Alebo si nebude môcť vybrať a týždeň bude chodiť ako mátoha. Avšak to čítanie zato stojí. No treba mať otvorenú myseľ a ponoriť sa do sveta, v ktorom Lena žije, inak to pôjde veľmi, veľmi ťažko. Som toho živým dôkazom.

Moje hodnotenie:
Rada by som poďakovala spoločnosti Albatros Media za poskytnutie recenzného výtlačku. Knihu si môžte objednať cez ich stránku TU alebo ak je to pre vás pohodlnejšie tak napr. cez abcknihy.skTU

4 komentáre:

  1. Myslím, že se ti ta recenze moc povedla. :) Delirium je opravdu zvláštní knížka. Četla jsi od autorky i Before I Fall? To se mi líbilo ještě víc :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Ešte som ju nečítala, ale v blízkej dobe sa chystám :)

      Odstrániť
  2. Na knihu sa chystám, som zvedavá 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ak máš rada pomaly sa rozvíjajúce romance, určite sa ti bude páčiť :)

      Odstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)