sobota, decembra 29, 2012

Best of 2012: Dystópia a post-apo

Predposledný rebríček do projektu Luu (klik) - Best of 2012. Tentokrát sa pohrabeme trošku v sci-fi vodách.

#3 The Immortal Rules (Blood of Eden #1) od Julie Kagawa
Upírska dystópia. Moja prvá myšlienka? Bude to blbosť. Po otvorení knihy? Tak toto je teda niečo! Nedokázala som sa od nej odtrhnúť a hodnú chvíľu som premýšľala, či zaradiť knihu do tohto rebríčku, alebo medzi paranormálne knihy, ale nakoniec som sa rozhodla pre tento. Sériu Iron Fey som nečítala, i keď sa chystám a preto som nevedela čo od Julie čakať. Avšak bola som veľmi milo prekvapená a neviem sa dočkať pokračovania.

V budúcnosti vládnu upíri. Allison Sekemoto prežíva v okolí upírskeho mesta. Jedného dňa je napadnutá živými mŕtvolami a umiera. Dostane ponuku – môže zomrieť, alebo sa stať jednou z upírov. Vyberie si druhú možnosť a bude musieť bojovať nielen s túžbou po ľudskej krvi.

Neviem čo vám k tomu mám povedať. Snáď len – prečítajte si ju aj vy a urobte si vlastný názor. Ja som bola nadšená, možno budete aj vy.

#2 Nerve od Jeanne Ryan
Príbeh sa odohráva v blízkej budúcnosti a o to desivejší je. Nie je to typická dystópia a už vôbec by som knihu neradila medzi post-apo, ale... radí sa medzi odrody týchto žánrov a preto mi nedalo sem knihu nezaradiť.

Nerve je anonymná hra, v ktorej sú jej účastníci vyzvaní, aby spĺňali úlohy, ktoré dostanú. Za každú splnenú úlohu získajú vecnú cenu. Vee sa stane jednou z účastníkov tejto hry s vidinou ľahko získaných cien a túžby aspoň raz vyniknúť. Jej partnerom sa stáva Ian a Nerve vyzerá byť ako fajn zábava. Kým spolu s ďalšími 5 hráčmi nie sú zatvorení v tajnej miestnosti a začína sa hra o život.

Sprvu som si myslela, že pôjde len o slabý odvar Hier o život. Akú facku som dostala, keď som knihu otvorila a nebola schopná sa od nej otrhnúť. Nie, nie, nie. Žiadne ďalšie Hry o život, ale kniha rovnako nabitá napätím a zvratmi. Má svoje chyby, ale napriek tomu bol výsledok perfektný. Som spokojná a teším sa na ďalšiu autorkinu knihu. Ak ste ešte nečítali rozhovor s touto autorkou – klik.

#1 Hlas nože (Chaos #1) od Patricka Nessa
Takmer všetci tú knihu chválili a k tomu ju napísal Patrick Ness, ktorý má na svedomí i knihu A Monsters Calls. Nemohla som si ju nechať ujsť a neľutujem. Najväčšie prekvapenie a medzi dystópiami a jej odrodami určite to najlepšie z roka 2012.

Planétu Nový svet kolonizujú osadníci z nepriateľského Starého sveta. Po niekoľkých rokoch sa domorodé obyvateľstvo vzbúri a zaútočí, pri čom zabije všetky ženy. Mužov a zvieratá napadne podivný vírus, ktorý umožňuje počuť myšlienky ostatných. Tento myšlienkový mrak sa volá Hluk a prejavuje sa nie len zvukom, ale i obrazom. Jediná osoba, ktorej sa podarí uniknúť, je chlapec Todd, ktorý so sebou stihne vziať len ruksak, lovecký nôž, denník a svojho verného psieho spoločníka. Aké veľké bude prekvapenie, keď zistí, že všetko je inak, ako sa na prvý pohľad zdá.

V prvom rade – vôbec som nečakala, že sa kniha skončí tak, ako sa skončí. V druhom rade – jednotlivé odhalenia boli ako rana pod pás. V treťom rade – mala som chuť kričať, plakať, nadávať. Celý čas som sa pýtala prečo, prečo, prečo a vzhľadom k tomu, že nechcem spoilerovať, vám nemôžem povedať, z čoho mi bolo tak na nič. A v poslednom, v štvrtom rade – perfektná gradácia, dobre zvládnuté postavy, vynikajúco vybudované prostredie a teším sa, ako sa pustím do pokračovania. Určite to najlepšie z tohto žánru, čo som toho roku čítala. Ktovie, či si druhé a tretie pokračovanie udržia prvenstvo i v tom budúcom =).

KEĎ TO TAK TROCHU NEVYŠLO...
Tento rok som veľa dystópií neprečítala. A i spomedzi tých pár, ku ktorým som sa dostala, som občas pociťovala odpor. Nebavili ma, bolo v nich množstvo logických dier, alebo jednoducho neboli napísané tak, aby ma chytili a nepustili. Nemám k nim veľa čo povedať, obe boli svojím spôsobom dobré a mnohým ľuďom sa páčili, len mňa neoslovili. A to hlavne spracovaním. Avšak zaslúžia si byť spomenuté, tak teda aspoň takto obálkovo =).

Škaredí (Škaredí, #1)

30. 12. - Top knihy roka

3 komentáre:

  1. Na prvé dve knihy sa chystám, tak snáď sa mi budú páčiť ako tebe.^^
    Poslednú nepoznám no a... Radím sa do kategórie, ktorej sa Banka tiel nesmierne páčila.:D Škaredých čítať nejako neplánujem.:D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Podľa mňa bola Banka tiel zle zvládnutá, čo sa štýlu týkalo a videla som tam mnoho logických dier. A plus - už si ju ani veľmi nepamätám O:) A Škaredí sú celkom fajn - tá spoločnosť je desná, ale celkom dobre premyslená, ale nejako extra ma neohúrili :)

      Odstrániť
  2. okej, takže teraz idem a zaradím si prvé tri do to-read kategórie na GR :D nezdajú sa mi síce nejaké sympatické, hlavne The Immortal Rules (upírov nemusím), no keďže ma nesmierne milo prekvapila (čítaj: som ňou posadnutá) napríklad aj Upírska Akadémia, o ktorej som kvôli tej upírskej tematike nechcela ani počuť, tak prečo by aj TIR nemohlo byť dobré? :)

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)