štvrtok, decembra 27, 2012

Best of 2012: Contemporary


Druhý príspevok do projektu Luu (klik) - Best of 2012. Tento raz oceňujeme contemporary. Ideme nato? =)

#5 Charlieho malé tajomstvá od Stephena Chboskeho
Charlieho listy sú unikátne, netypické a plné emócií. Človeka donútia nahlas sa smiať, srdcervúco plakať, triasť sa a premýšľať nad tým, prečo je život taký aký je. Prečo sme my ľudia schopní si navzájom ubližovať a nevnímať tých, ktorí nás milujú a nikdy by nedovolili, aby nám po lícach skĺzla čo i len jedna slza?

Charlieho malé tajomstvá sú o dospievaní.
Charlieho listy sú oveľa intímnejšie ako denník, sú smutné aj veselé, tragické aj komické. Nevieme kde žije, nevieme komu píše, vieme však o svete, o ktorom píše. Snaží sa žiť svoj život najlepšie ako vie, no zároveň uteká pred jeho nástrahami a dostáva sa do sveta prvých rande, rodinných drám a nových priateľov. Sveta sexu, drog a kultovej Rocky Horror Picture Show, sveta, v ktorom je potrebná len úžasná pieseň na úžasnej ceste k nekonečnosti.

Myslím si, že každý z nás si prechádza svojimi radosťami i strasťami na ceste životom, ktorú si vybral. Nie všetkých môže Charlie a jeho život osloviť, ale každý sa v ňom môže aspoň trošku nájsť.

#4 Entangled od Cat Clarke
Ďalšia kniha, ktorá jednoznačne nie je vhodná pre každého. Stretla som sa s ľuďmi, ktorí knihu doslova nenávidia, ale i s takými, ktorí sú nadšení. Ja sa radím ku druhej skupine ľudí. Z jednoduchého dôvodu. Cat Clarke vytvorila atmosféru, ktorá ma nútila pochybovať a donútila moje srdce biť ako o život. Vedela som, ako to dopadne, ale stále som mala pocit, že to nebude tak, ako si predstavujem. Perfektná hra so slovami a vynikajúca gradácia. Ešte že jej druhá kniha je už na ceste ku mne.

Mysľou sa jej preháňajú stále tie isté otázky: Čo od nej chce? Ako mohla dovoliť, aby sa toto stalo? Umrie? 17 ročná Grace sa zobudí v bielej izbe so stolom, perami, papiermi a žiadnou spomienkou nato, ako sa tam vlastne dostala. Grace začína svoj život zhŕňať do riadkov na prázdnych stranách. Spomína si na veci, na ktoré chcela zabudnúť. Dokonalý priateľ Nat, jej vzťah s najlepšou kamarátkou Sal. Ale niečo jej chýba. Niečo, čo nevidí, nedokáže si spomenúť. A Grace musí čeliť najdôležitejšej otázke zo všetkých – prečo je tu?

#3 Ty proti mne od Jenny Downham
Prvá kniha od tejto autorky – Skôr než zomriem – ma nechytila za srdce tak, ako ostatných. Téma knihy nebola príjemná a mala ma donútiť srdcervúco plakať, ale väčšinou som len krútila hlavou nad pochabým správaním hlavnej hrdinky. Čítala som i lepšie knihy, v ktorých mala hlavná hrdinka rakovinu a boli spracované omnoho lepšie. Avšak Ty proti mne je kniha, ktorá mi vyrazila dych takmer každou stránkou.

Ak niekto ublíži tvojej sestre a ty si poriadny chlap, pomstíš sa, však? Ak tvojho brata obvinia zo zločinu, ktorý nespáchal, obrániš ho, že? Nie je to to, čo sa od rodiny očakáva? Keď brata Ellie obvinia zo zločinu, o ktorom tvrdí, že ho nespáchal, celý jej dokonalý svet sa zrúti. Keď Mikey zistí, že jeho sestru znásilnili, jeho krehký svet sa rozpadne. A uprostred toho všetkého sa Ellie a Mikey stretnú. A zaľúbia sa.

Kniha Ty proti mne nie je pre každého. Myšlienkové pochody oboch hlavných postáv, ktoré sledujú, čo sa deje ich rodinám, sú bolestné. Stojí zato ich láska, keď im hrozí rozpad rodiny? Je správne konať tak, ako konajú? Čo ak to zato nestojí a kto vlastne klame? Pre mňa určite veľké prekvapenie a rada by som sa do knihy pustila ešte raz s tým, že neviem, ako to dopadne.

#2 Lola and the Boy Next Door od Stephanie Perkins
Pamätáte si na môj nadšený článok o tom, prečo Stephanie milujeme (klik)? Keď som sa do voľného pokračovania Anny púšťala, bála som sa a zároveň hýrila nadšením. Nakoniec sa však moje obavy nepotvrdili a knihu som si užila od prvej strany po poslednú.

Lola si myslí, že život je príliš krátky nato, aby sme boli tým istým človekom každý deň. Lola nosí kostýmy. Čím divokejšie, tým lepšie. Zároveň sa snaží zabudnúť na svojho suseda, ktorý sa pred niekoľkými rokmi odsťahoval. Akou fackou pre ňu bude, keď sa Cricket spolu s rodinou vráti a všetky jej city voči nemu vyplávu na povrch?

Lola je kniha plná nadšenia zo života, entuziazmu a pozitívnych myšlienok. Občas sa nad nami síce zatiahnu mraky, ale slnko vždy vykukne. A podobné knihy sú v dnešnej ubehanej dobe ako náplasť na dušu.

#1 Pushing the Limits od Katie McGarry
Medzi nami blogermi ide o dosť populárnu knihu. A svedčí o tom i hodnotenie na goodreads (12550 čitateľov a priemerné hodnotenie 4.24 z 5). Spočiatku som sa do knihy púšťala bez väčších očakávaní napriek odporúčaniu Judit (klik), ale po prvých stranách som bola nadšená a napriek klišé pasážam som nevedela knihu odložiť.

Nikto nevie, čo sa Echo stalo. Ani ona sama. Jediná spomienka, na tú nešťastnú noc, ktorú má, sú jazvy na rukách. Z populárneho dievčaťa sa behom jedného dňa stala sivá myška, ktorej nikto nerozumie. Noah je hriešne krásny, avšak vyvrheľ. Prišiel o rodičov, strieda pestúnsku rodinu jednu za druhou a snaží sa získať späť svojich malých bratov. Keď sa Echo a Noah stretnú, nájdu voči sebe vzájomné pochopenie. Bude to ale stačiť na prekonanie tieňu miulosti?

Bolo to veľmi dobré. Jednoznačne to najlepšie z contemporary, čo som tento rok čítala. Vynikajúco napísané, dobrá gradácia a perfektne spracovaná psychika postáv. Mám práve sto chutí pustiť sa do nej ešte raz. A možno trochu preháňam, ale koho to trápi, však? =)

30. 12. - Top knihy roka




2 komentáre:

  1. Ty proti mne, Charlie, Pushing the limits... Ach jáj. Takéto knihy ma nútia si želať, aby mi niekto vygumoval pamäť. Len kvôli tomu, aby som si ich mohla prečítať ešte raz, a tak akoby to bolo po prvýkrát.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ty proti mne je naozaj úžasná kniha s veľkým ú. Na Charlieho sa práve chystám, takže uvidíme ako to dopadne :)

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)