streda, decembra 05, 2012

Alex na ex


A HOR SA DO LA!


Navonok sa zdá, že sedemnásťročná Alex to má vyhraté. 
Je krásna a múdra a navyše sa priatelí s M, najobľúbenejším dievčaťom na škole. Znudené dokonalým životom v provinčnom mestečku sa Alex s M rozhodnú spoznať oslnivý nočný život v Los Angeles. Dievčatá, predstierajúc, že majú devätnásť, sa zoznámia s Trevorom a Connorom, dvomi staršími bohatými chlapcami. Alex spočiatku nemôže uveriť, aké šťastie ju postretlo - môže chodiť na štýlové párty do hollywoodskych víl a klubov. Tieto víkendové výlety do veľkomesta predstavujú dokonalý únik od problémov. Od nie celkom uspokojivých výsledkov v poslednom ročníku na strednej, od absencie jej otca aj od bezradnej matky. Keď však Alex vytriezvie z počiatočného nadšenia, ktoré jej prinášali radovánky veľkomesta, je nútená prehodnotiť svoje priateľstvo s M. Tá totiž pod svojím úhľadným zovňajškom v značkových šatách skrýva nejedno tajomstvo...


Ach, priznám sa hneď na začiatku, že som čakala katastrofu. Väčšina ľudí v mojom okolí Alyson Noël práve nemusí. Ja som s ňou veľa skúseností nemala a krátky príbeh o Riley Bloomovej, ktorý bol venovaný skôr 10 ročným slečnám ako niekomu staršiemu, sa veľmi nepočíta. Avšak po rozhovore s ňou (klik, ťuk), ktorý som mala možnosť si prečítať, som sa rozhodla dať jej šancu a pustila sa do jej úplne prvého románu. A neoľutovala som.

Alex má 17, rozvedených rodičov a hrozí jej, že sa nedostane na vysokú. Dokonca prepadnutie. Čo sa stalo s tým múdrym dievčaťom, ktoré sa ustavične zapájalo do školského diania? Povedzme si úprimne – obdobie od tých 12 do 18 rokov je u väčšiny ľudí prelomové. Začíname si uvedomovať dianie okolo seba, závažnosť situácií a ak nám naše okolie práve neprihráva tak, ako by malo, môže to mať všakovaký dopad na našu psychiku. Alex je pekná a múdra. Má talent a šancu dostať sa tam, kam iní nie. No bohužiaľ sa v jej živote stalo niečo, čo ju zlomilo. Čosi, čo ju donútilo byť ľahostajnou k okoliu a viac sa nezaujímať o svoju budúcnosť. Stačí len málo, aby sa krehký svet tínedžera zrútil a prestal dávať zmysel. Alex je toho dôkazom tak, ako mnohí iní ľudia, ktorých môžte bežne stretnúť na ulici.

Los Angeles
Nechcem nejako vychvaľovať zápletku, pretože je predvídateľná až strach. Povedzme. Kniha neskončí tak typicky, ako je zvykom pre iné romány z tejto sorty, avšak celý námet je klišé až hrôza. Ak hľadáte čosi, pri čom môžte vypnúť a odreagovať sa, Alex na ex je perfektnou voľbou. Dôvod je jednoduchý – Alex je úplne neobyčajné obyčajná hrdinka v obyčajne neobyčajnom prostredí (Los Angeles – kto by tam nechcel ísť?). Má svoje muchy, ale i svoje klady a je zaujímavé sledovať ako sa jej názory na svet postupne menia. Jediná vec, ktorá mi tak trochu vadila, bolo to, že Alyson občas až príliš tlačila na pílu. Až príliš sa snažila zvýrazniť tú mravoučnú myšlienku, ktorú do príbehu vložila. 

Alex na ex som si prečítala v slovenčine (v rekordnom čase) a nestáva sa to často, ale musím pochváliť i prekladateľku (nestáva sa to často = preklad nezvyknem komentovať). Jazyk je svieži, svižný, typický pre mladých. Občas sa stretávam s tým, že knihy pre tínedžerov dostanú do rúk starší – síce ostrieľaní, ale predsa – prekladatelia, ktorí nedokážu tak presne vystihnúť svojimi slovami podstatu „debát“ medzi mladými ľuďmi. Avšak pri tejto knihe to odsýpa jedna radosť a ani si neuvedomíte a ste na konci.

Alyson napísala príjemnú oddychovku, ktorá nevyrazí dych, ani neurazí. No poteší utrápené duše, ktoré toho majú vyše hlavy. Alex ich totiž vtiahne do svojho sveta veľmi ľahko a dovolí im vypnúť. Ani si neuvedomia, že sú už na konci a Alex im bude chýbať. Veľmi. 

Moje hodnotenie:

Rada by som poďakovala vydavateľstvu Slovart za poskytnutie recenzného výtlačku. Knižku si môžte objednať cez abcknihy.sk a to TU.

1 komentár:

  1. Včera poobede som si tú knihu prečítala a presne splnila, čo som potrebovala - bola to veľmi príjemné oddychovka.:) Inak, hrozne sa mi páči tá obálka.
    & super recenzia.:)

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)