pondelok, novembra 26, 2012

Prečo milujeme Stephanie Perkins?

Na fotke s knihami svojej kamarátky - Kiersten White
(vyšli v slovenčine, i češtine)

„Ďakujem za navštívenie mojej stránky! Páči sa mi tvoj úsmev. Vyzeráš dnes veľmi pekne.“

Toto sú slová, ktoré privítajú kohokoľvek, kto zavíta na stránku Stephanie Perkins – klik. A dokonca s celkom milou správou, ktorá snáď vyčarí úsmev na tvári takmer každému.

„Pekne prosím, kúpte si moju knihu!“

Stephanie Perkins je mladá, bláznivá, plná elánu do života a to sa odzrkadľuje i na jej knihách. Narodila sa v Južnej Karolíne, vyrástla v Arizone, navštevovala univerzity v San Franciscu a Atlante (no... asi neostalo len pri návštevách =)) a teraz žije uprostred hôr v Asheville v Severnej Karolíne.

Sama hovorí, že jej najlepším priateľom je jej manžel Jarrod. Ich dom má vyše 100 rokov, každá izba je vymaľovaná inou farbou dúhy a majú mačku, ktorej dali meno pán Tumnus. No priznajte sa, kto má sto chutí rozbehnúť sa do Ashevillu a tento dom si „nenápadne“ ukradnúť? A možno aj s tou mačkou! =)

Steph vždy pracovala s knihami. Najprv ako predavačka kníh, neskôr ako pracovníčka v knižnici a teraz ako spisovateľka. Počas týždňa (ak by ste sa predsa len dostali do jej domu!) ju nájdete sedieť pri jej pracovnom stole, kde píše nové knihy, pije kávu alebo čaj. Cez víkend ju môžete stretnúť v kine, kde čaká, kedy sa herci konečne pobozkajú.

„Verím, že vo všetkých románoch a filmoch, by malo byť viac bozkov.“

V Paríži =) 3x hádajte kde!
P.S.: Ešte s melírom, kliknutím
forku zväčšíte ;)
Keď Steph vydala svoju prvú knihu, jej vlasy boli hnedé. Časom sa začala objavovať s modrým melírom (žiarovo modrým) a nejeden fanúšik sa jej pýtal, ako je možné, že farba na jej vlasoch je taká výrazná. Steph odporúča nechať si podobný melír (alebo rovno si zafarbiť celé vlasy) priamo u svojho kaderníka (ide však o 1 a pol hodinový proces, ktorý je veľmi drahý). Vlasy si umývať maximálne 3x týždenne a to vo vlažnej vode, aby sa farba vymývala pomalšie. Po troch mesiacoch však nečakajte zázraky.

„Nevedela som, že existuje literatúra pre mladých dospelých. Všetko sa zmenilo na vysokej škole, keď ma priateľ presvedčil, aby som si pozrela Denník princeznej od Disneyho. Zamilovala som si ho. Popohnalo ma to kúpiť si kópiu prvého dielu Denníkov princeznej od Meg Cabot a bola neskutočne nádherná. Nedokázala som ju odložiť a ani si spomenúť, kedy som sa pri čítaní takto zabávala naposledy. JEDINÉ knihy, ktoré som chcela neskôr čítať, boli pre tínedžerov.“

Anna and the French Kiss
Goodreads.com
Stephanie to ťahalo k literatúru pre mladých a nakoniec sa jej v roku 2010 podarilo vydať svoju prvú knihu – Anna and the French Kiss. Kniha si takmer okamžite získala srdcia mladých dievčat. Hlavná hrdinka Anna odchádza do Paríža, kam ju posielajú rodičia, aby tu strávila svoj posledný rok na strednej škole. Je z toho nešťastná, sklamaná, nedokáže uveriť, že jej to urobili. Ale potom stretáva Étienna...

"Anna" je úžasně lehká kniha v tom smyslu: žádné nadpřirozené potvory nebo zachraňování světa. Prostě něco obyčejného, co vás chytí za srdce a nepustí. Ani si neuvědomíte, že už jste vlastně skoro na konci a nechcete, aby to skončilo. (Willinda z My booksMy loves)

Anna, ktorú si do dnešného dňa na goodreads pridalo takmer 40 000 čitateľov s priemerným hodnotením 4.23 (k dňu 26. november 2012), očarila nejedného človeka. Je prirodzená, je obyčajná, môžete ju kdekoľvek stretnúť, ale napriek tomu všetkému je jedinečná. Možno trošku padnutá na hlavu, hanblivá a bláznivo zamilovaná. Ale koho to trápi?

Pre tento raz žiadna konštruktívna kritika. Nie preto, že by som nemohla prísť s niečím konštruktívnym, ja len jednoducho nedokážem prísť s akoukoľvek kritikou vôbec. Tak ako ďaleko chick-lit zachádza, tak táto kniha bola fantastická, máte moje slovo. (Seesen9 z Imaginary Whispers)

Lola and the Boy Next Door
Goodreads.com
Všetci sa doslova triasli na voľné pokračovanie (veľmi, veľmi voľné) – Lola and the Boy Next Door (vyjde i v češtine). Pre zmenu sa v knihe ocitneme v Amerike s hlavnou hrdinkou Lolou, ktorá je utvrdená v názore, že život je príliš krátky nato, aby sme boli každý deň tým istým človekom.

Moje pocity sú nevyjadriteľné. Keby som sa ich pokúsila napísať bolo by to niečo v štýle: Ach! Jejda! Prečo? Milujem ju! Chcem byť Lola!!! Milujem Cricketa!!! (Princezná z blogu KnihoLienka)

Lola mi istým spôsobom pripomínala samotnú Stephanie. Nie úplne, ale trošku. Nechcem zachádzať do detailov, pretože prvotné stretnutie s Lolou je neuveriteľný zážitok sám o sebe a ja vás oň nechcem pripraviť, ale určite by ste mi po dočítaní dali za pravdu. Steph je bláznivá, svoj život si užíva a miluje svoju prácu, svojho manžela, svojich priateľov. A Lola... veď uvidíte sami!

Čítať Lolin príbeh je ako čítať denník najlepšej kamarátky, alebo pre nás staršie – ako sa po rokoch vrátiť k vlastnému denníku. Je úžasné, ako dokáže Stephanie Perkins podať celkom obyčajný príbeh neobyčajne. Vyvolá vo vás pocit, že čítate o sebe v paralelnom svete – názory, dojmy, vzťahy, pocity – všetko je rovnaké, len miesto, čas a ľudia naokolo sú rôzni. (Triss z Fragile Things)

Stephanie Perkins
Chcem také vlasy!!!
V lete 2013 by mala vyjsť jej tretia kniha – Isla and Happily Ever After. Väčšina z nás takmer dostala infarkt, keď sa rok vydania zmenil a my sme nemohli spokojne nasávať vitamín SP (Stephanie Perkins) a jeho úžasné výhody (chlapci na zožratie, chlapci na zožratie!)

Otázka: Takže si posadnutá roztomilými chlapcami, alebo také niečo?
Steph: Nemám poňatia, o čom to hovoríš.

Väčšinu z nás však napriek tomu poteší, že Isla by sa mala odohrávať v Paríži, podobne ako Anna (kto sa teší, kto sa teší?!). A kto čítal Annu, určite si prešiel rôznymi konšpiračnými teóriami o jej treťom nadmierne voľnom pokračovaní aka stand-alone knihe. Myslím si, že otázka a odpoveď nižšie, to vystihuje:

Otázka: Počkáááj minútku. Je to o...?
Steph: Povedala by som, že je to celkom dobrý odhad.

Chicago, The Bean
Okrem iného Stephanie má i svoj vlastný blog. Neprispieva naň každý deň, nemá nato čas (a to poznáme i my, čo sme možno menej zaneprázdnení ako ona), ale vždy dá vedieť, čo sa práve deje, kam sa chystá, kam môžete zájsť po podpis apod. Množstvo fotiek, videí, odporúčaní a tak ďalej, a tak ďalej. Určite oceníte, že je k čitateľom veľmi milá a otvorená a i keď nemá čas na odpovedanie na emaily, snaží sa to vynahrádzať práve svojím blogom, ktorý nájdete TU. A nezabudnite zájsť na jej twitter – SEM. Nie som si istá, či sa v ňom vyznáte, pretože ja sa v ňom vyznám málokedy, ale občas sa určite zasmejete. A ktovie – možno svoj elán do života prenesie Steph i na vás.

ZHRNUTIE, PREČO VLASTNE STEPHANIE MILUJEME

  • jej štýl a prezentovanie a večný úsmev – NIKDY som ju nevidela vážnu =D
  • jej úžasné contemporary knihy
  • jej elán do života
  • jej nepriama snaha ľudí dokopať k tomu, aby sa nebáli ukázať, kým naozaj sú (ďakujeme, Lola!)
  • jej nadšenie pre Paríž, mesto svetla a lásky
  • jej pripravované knihy, ktorými nás snáď bude obšťastňovať (toto slovo znie trošku zvláštne) ďalších pár rokov
  • jej nadšenie ohľadom kníh pre mladých, pár jej obľúbených: Truth About Forever, This Lullaby, Nick & Norah’s Infinite Playlist, Paper Towns, If I Stay, Stargirl, samozrejme Princess Diaries a mnohé ďalšie (klik)

„Je možné, že domov je človek a nie miesto?“
(Anna and the French Kiss)

16 komentárov:

  1. Ešte som od nej nič nečítala, ale vyzerá ako veľmi sympatická osobnosť a tie vlasy sú úchvatné 8D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Odporúčam! :) Polibek pro Annu je nádherná kniha, určite sa bude páčiť :) A Steph je skvelá :D

      Odstrániť
  2. Toto je krásný článek :) Opravdu, pobavila jsem se, celou dobu se při čtení usmívala. Stephanie je opravdu výrazná a veselá osobnost, má krásné bláznivé vlasy a já už se nemůžu dočkat Loly!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Však? :) Je neskutočná! V živote je potrebné, aby v ňom figurovali podobní ľudia. Dodávajú ostatným energiu :)

      Odstrániť
  3. Ještě jsem také nic nečetla, ale zní to opravdu moc hezky, mile, vtipně a bláznivě :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aj to je pekné, milé, vtipné a bláznivé :) Určite to nie je dych berúca literatúra, nad ktorou človek myslí pomaly i mesiac, ale aj tak má svoje čaro :)

      Odstrániť
  4. Konečne, Stormica, super článok! Inak, prvé, čo mi napadlo, prečo Stephanie milujeme: pretože je šialená! :)))

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Ďakovala ;) A je, veruže je :D Ale chcela by som vidieť ten jej dom, musí to tam vyzerať úžasne :)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Tento článok bol radosť čítať :) Stephanie Perkins je uzasna osobnost, jej blog, knihu, ju smaotnu zboznujem :) Neksutocne s atesim na Islu... uz aby som si ju mohla objednat!

    mozes sa aj zapojit do mojej giveaway ak mas chut :) http://secrets-of-wonderland.blogspot.sk/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mne zatiaľ urobí radosť aj obálka Isly :D Snáď ju čoskoro uverejnia! :)

      Odstrániť
  7. simiiii!!! skvelý článok! That's what I was talking about :D

    Inak mne Steph nepripadá ako taký beznádejný romantik. Skôr ako niečo Cat Clarkovské. Vôbec by som nepovedala, že vysedáva v kine a čaká ná záverečné bozky :DD A už vôbec nie, že práve ona napísala také romanťárny ako Anna a Lola :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Som rada, že som ťa potešila ;)

      A inak - ja som od nej skôr čakala pôvodne srandu v štýle Bad Taste in Boys, ktorú síce nemám rada, ale tak sa mi nejako ku nej hodí podobný štýl príbehov :D Uvidíme, čím sa vytasí pri ďalších knihách :)

      Odstrániť
  8. Stephanie je úžasná! Anna je skvelá kniha, neviem sa dočkať Loly a teším sa aj na Islu - bude to TÁ Isla? :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určite!! :D A ak neskončí s tým, s kým si myslím, že skončí, tak môj život prestane dávať zmysel :D

      Odstrániť
  9. Skvelý článok, mám teraz chuť utekať do kníhkupectva a kúpiť si jej knihu. :D (ale keďže je osem hodín večer a ja ležím v pyžame v posteli, asi to zostane len pri tej chuti :P)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ak by si v tom pyžame i vybehla, možno by si zaviedla nový trend ;D Len tú posteľ za sebou vláčiť, ti neodporúčam :D

      Odstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)