piatok, novembra 02, 2012

Knižní pokrytci – ako to s nimi vlastne je?


Keď si vyhľadáte v slovníku slovo pokrytec, jeho definícia je: človek, ktorý sa pretvaruje, robí sa lepším, než je v skutočnosti. Myslím si, že s pokrytcami sa môžeme stretnúť v bežnom živote snáď všade – v škole, v práci, v rôznych záujmových kluboch apod. I medzi milovníkmi kníh sa nájdu pokrytci a nanešťastie ich je viac, než dosť.

Taký knižný pokrytec na prvý pohľad vyzerá priam neškodne. Je vcelku milý, vždy sa snaží pomôcť a čítanie kníh si užíva. Občas sa jeho názory odlišujú od väčšiny, ale to je celkom v poriadku. Každý z nás je iný = všetci máme odlišný vkus i čo sa týka kníh. No ale títo naši milí pokrytci sa časom začnú preukazovať. Najprv to je veľmi, veľmi nenápadné a nikomu ani len na um nezíde, že niečo nie je v poriadku. Ale postupne sa to zvrhne v čosi horšie. Tento človek, náš milý knižný pokrytec, zo seba robí odborníka vo svojom odbore a nepriamo odsudzuje tých, ktorým sa páčia knihy, ktoré jemu nie. A to ich ani nemusel čítať. Dôležité je, že jemu sa z nejasného dôvodu kniha hnusí a všade vypisuje, že ide o brak. Ohrňuje nad ňou nosom a keď mu niekto povie, že sa mu kniha páčila, vždy nájde slová, ktorými sa toho druhého snaží ponížiť a urobiť z neho hlupáka. Samozrejme – toto je už pokročilý pokrytec, ktorý si prešiel nejakým tým dlhodobým školením, no medzi ľuďmi nájdeme i menšie extrémy.

Svojím spôsobom je každý z nás tak trošku pokrytec. Pochybujem, že nikto nikdy neodsúdil žiadnu knihu. Že sa o nej ani jedným slovom nevyjadril škaredo, napriek tomu, že ju nečítal. Avšak je veľmi veľký rozdiel v tom, či tak urobí v súkromí, alebo na verejnosti. A veľmi dôležitý je i výber slov, akými sa človek o knihe vyjadrí. Niektorí ľudia (aka naši knižní pokrytci) o určitých tituloch hovoria tak, ako keby im už len samotné vyslovenie názvu, vytváralo pleseň v ústach. Ako keby autor, ktorý knihu napísal, bol pod ich úroveň. Robia sa niečím viac, niečím čím nie sú.

Nikto nedáva všetkým knihám len a len plné hodnotenie. A priznávam – pri písaní niektorých recenzií som sa jednoducho nebola schopná zdržať sarkazmu. Ale nikdy by som o knihe, ktorú som pred tým nečítala, nebola schopná povedať, že je brakom. O žiadnej knihe nemám právo sa takto vyjadrovať, pretože to, čo sa páči mne, sa nemusí niekomu inému a naopak. Ale myslenie pokrytcov ma nikdy neprestane prekvapovať (asi nikoho z nás). Sú dokonca schopní zvoziť autora pod čiernu zem i zato, ak sa príbeh knihy, ktorú čítajú, nevyvíja tak, ako by oni chceli. Poďme ho upáliť! Dovolil si napísať niečo tak, ako sa to MNE nepáči!

Pokrytci boli, sú aj budú. Čo sa dá robiť – je to tak, ako to je a človek sa s tým musí zmieriť. Avšak malá rada - nech radšej pekne mlčí a drží svoje emócie na uzde, pretože ak by sa ozval... ajajáááj! Pokrytci sú zlé tvory. Ktovie, či by z toho vyviazol živý. Každopádne – ja mám jedno motto: Ži a nechaj žiť. A preto nech si naši milí knižní pokrytci ďalej odsudzujú dopredu a ja bežím čítať.

Čítaniu zdar!

14 komentárov:

  1. Slovo "brak" mi vždy pripomenie jednu našu milú pani docentku, ktorá ako brak označovala všetko, čo bolo vydané po roku 1980 - s výnimkou poézie, lebo poézia je pravdaže vždy dokonalá, na to je ona expert, a samozrejme tam zaraďovala aj všetko fantasy a sci-fi... Vrr, zmija jedna :D

    Inak, to, čo si opísala, by som nenazvala ani tak pokrytectvom. Obraz pokrytca vidím skôr v tom, že dotyčný na niečo nadáva (alebo niečo vychvaľuje), pričom si tú knihu schováva pod vankúšom ako svoju bibliu (alebo tú knihu na smrť nenávidí). Toto je skôr... hmm, panovačnosť? :D Nenapadá mi vhodnejšie slovo. Ale inak máš pravdu. Práve preto som sa rozhodla napraviť svoju chybu a dočítať Fifty do konca, aby som mohla komentovať s čistým svedomím :P

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Naša slovenčinárka je podobná... keď jej niekto spomenie čo i len meno Harry Potter, už prekrúca očami a začne hovoriť o Jozefovi Makovi :D Vraj ju rozprávky nebavia :D

      I to je možnosť, každý to nazývame nejako inak :D A ktovie - možno na tie knihy vážne nadávajú a v skutočnosti ich milujú, len chcú byť lepší, iní, cool :D

      Ale zase - ty si Fifty čítať začala, nie? :) Vieš o čom to je a nepáči sa ti to. Vtedy chápem, keď na knihu nadávaš, ale niektorí ľudia si nie sú schopní zahryznúť do jazyka a nadávajú furt a furt a furt :D A nedajú si pohov. A to ma štve :D I ja si na niektoré knihy zanadávam, i keď som ich nedočítala, ale často ide i o voľbu slov :)

      Odstrániť
  2. 8) súhlasím
    Ja nikdy neodsudzujem knihu, ktorú som nečítala, poprípade sú také knihy, ktoré ma až tak nelákajú alebo niečím odrádzajú, ale nikdy ich nebudem pod zem zhadzovať, vo všetkom môže byť niečo dobré 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak, tak :) Preto som vyššie písala, že každý z nás je tak trošku pokrytec :) A musíme si vyberať - tých kníh je strašne veľa, neexistuje, že by sme ich mali všetky prečítať :D Ale ide hlavne o to, ako sa človek prezentuje :)

      Odstrániť
  3. Keby nebolo pol jedenástej v noci, hodím tu aj zmysluplnejší komentár, ale... :D
    Súhlasím so všetkým čo si písala. Takým ľuďom, čo už ženú veci do extrémov, je darmo dačo vysvetľovať, majú svoju pravdu a amen.
    Nám, normálnym ľuďom je zbytočné sa rozčuľovať, lepšie (a zdravšie) je sa nad takými ľuďmi len pousmiať/zasmiať/prevrátiť oči, a neriešiť. Ich to len zbytočne hecuje. :D
    Takže, ako si napísala: Ži a nechaj žiť. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ono nikoho sa článkom nesnažím odsudzovať - nikdy som sa ani nesnažila :) Len som mala potrebu o tých "pokrytcoch" niečo napísať, pretože ich je veľa a možno sú nimi i ľudia, na ktorých by to človek nikdy nepovedal :D Ide skôr o článok na zamyslenie - som pokrytec? Nájde sa niekto taký v mojom okolí? Alebo ani nie? :) Len niektorí ľudia to berú ako útok (že by sa v ňom vidia?). Bohužiaľ :)

      Odstrániť
  4. Ži a nechaj žiť.

    Vzhledem k obsahu celého tvého článku, se příliš svým mottem neřídíš. A jediný, kdo věci vede do extrému jsi ty a tvoje další kamarádky, které nemáte nic lepšího na práci, než šmírovat onoho "pokrytce" a všechny skutečnosti překrucovat k obrazu svému, aby jste si mohly v těch svých hlavičkách pádně zdůvodnit, proč danou osobu nemáte rády.

    Takže pokud Ži a nechaj žiť, tak si podobné články odpusťte, a to ne proto, že vás snad daný pokrytec bude chtít ukamenovat, ale proto, že to z vás dělá malicherné, nenávistné, hloupoučké a závistivé holčičky. Kdyby jsi se totiž svým mottem řídila, tak by podobný článek nevznikl, mávla by jsi nad tím, co ta osoba, kterou nemáš ráda dělá, řekla si "je úplně blbá" třeba a prostě to přešla.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Anya, ja som na nikoho nenarážala - i keď možno taký pocit máš :) Nikoho neodsudzujem a ako si si všimla, pokrytcom nazývam každého. Lenže existujú i extrémnejšie prípady (a je ich vážne požehnane).

      So Syki som za dobre - vyriešili sme si to :) Povedali si, čo sme mali na duši a ideme ďalej. To, že ju v tom článku náhodou vidíš... zato nemôžem. Každý v ňom vidí koho chce :) Vtom mu neviem zabrániť.

      Odstrániť
    2. Stormy hlavne sa nenenchaj vyprovokovať, to Anyu naštve najviac. Super článok!

      Odstrániť
    3. Vzhľadom k tomu, že sa necítim vinná, ani niet dôvodu, prečo by som sa mala nechať vyprovokovať :) Ale viem kam tým mieriš ;D Idem si dať šálku čaju, muhaha :D A ďakujem :)

      Odstrániť
  5. Ja viem byť zlá na knihu, ktorá sa mi nepáči, ale robím to len vtedy, ak ju mám naozaj od začiatku do konca prečítanú. No aj vtedy sa snažím povedať o nej aspoň niečo pozitívne. Ale rozhodne nerobím to, že niečo odsúdim ešte pred jej prečítaním. Dokonca zvyknem vyhľadávať veľmi nízko hodnotené knihy, aby som na ne vytvorila svoj vlastný názor. A ináč, áno, súhlasím so všetkým, čo odznelo v článku. Pokrytci vždy boli aj budú aj na knižnom poli, aj v každej inej časti života.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Koľko ľudí, toľko chutí - vždy som tak vravela :) Ja som v živote najviac zvozila Závisť od Gregga Olsena a existujú ľudia, ktorým sa jednoducho páčila. Čo sa dá robiť, život ide ďalej :) V hĺbke duše nechápem, ako sa im mohla páčiť a oni nedokážu prísť nato, ako sa mne nemohla :D Ale tak to proste je :)

      A sú, sú. Čo sa dá robiť :)

      Odstrániť
  6. Zajímavý článek. Čím déle jsem četla, tím trudomyslnější jsem byla. Sakra, já jsem přímo ukázkový pokrytec. :D Zamávejte mi před nosem nějakou YA romancí a už mám před očima rudo. :D
    No jop, možná jsem předpojatá, ale ke zdraví svému i zdraví okolí se Ya preventivně vyhýbám - pokud nemá vážně vysoké hodnocení. x))
    (A i pak bývám docela zklamaná - hlavně na Divergenci jsem se dost těšila, i když to je sice dystopie, ale to je vedlejší. :D)

    Abych se přiznala, náhodou jsem nedávno četla "přestřelku" mezi.. hm, Judit a Anyou? Nebo tebou a Anyou? Mám v tom tenis. o.O Podstatou myšlenky ale je, že jsem si taky tak nějak při čtení článku na tu diskuzi vzpomněla. Smutné. xP

    Četla jsem si ten koment po sobě znovu a... sakra, proč si připadám tak pokrytecká? :DD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som sa do tej debaty nezapojila :) Do tej, ktorú zmieňuješ :)

      Všetci sme tak trochu pokrytci - i ja pri niektorých knihách doslova prekrútim očami a poviem si: Tak toto teda vážne nie! Ale ide o to, či sa o danej knihe zvykneš vyjadrovať medzi ľuďmi, i keď si je nečítala, s veľkou dávkou nenávisti. U teba som to nepostrehla - alebo sa len skrývaš pred mojím zrakom? :P :D

      Odstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)