sobota, októbra 20, 2012

Draki


Jacinda má tajomstvo – hlboko vo svojom vnútri jej horí oheň, miluje lietanie a pod kožou ukrýva mocné svaly pradávneho tvora. Patrí k svorke draki, ktorá má s výnimočným dievčaťom nečestné plány. Svorku neúnavne prenasleduje klan lovcov, až jeden z nich nájde aj Jacindu – očarujúci Will, ktorá má tiež svoje tajomstvá...

Na Draki som sa tešila. Možno nie tak ako ostatní, ale tešila. O to viac mi po dočítaní knihy bolo ľúto, že ma Sophie Jordan svojimi slovami neočarila tak, ako som dúfala. Celý svet rasy, ktorú vytvorila, stojí na veľmi krehkých základoch. Čitateľ sa na prvý pohľad nedozvedá takmer nič a následne je nútený vrátiť sa späť do bežného ľudského sveta, kde sleduje osud výnimočného dievčaťa trpiaceho v našom svete. Pripomína vám to čosi? Pomaly je to s knihami ako s jablkovým koláčom. No zatiaľ čo koláč chutí vždy, tie isté prísady pri knihách môžu i nudiť.

Jacinda je ohnivým drakom, čo ju robí výnimočnou i medzi jej vlastnými. Pociťuje to už odo dňa, keď sa prejavila a nie vždy je to príjemný pocit. Práve to je dôvod, prečo sa jej matka rozhodne zdvihnúť kotvy a odísť kdesi, kde sa ich život viac nebude týkať svorky. I za cenu toho, že časť Jacindy bude musieť zomrieť. A tu nastáva veľký rozpor medzi tým, ako by som mala príbeh vnímať a tým, ako som ho skutočne vnímala. Jacinda má 16, je jedinečná a všetci si na ňu robia nárok. Je síce vysoko pravdepodobné, že ak by bola len obyčajným drakom, akých je v jej svete mnoho, žiadna kniha by nevznikla, ale celá tá predstava: mám 16, som nepochopená a musím bojovať proti celému svetu – je jednoducho priveľa už i na mňa. Nehovoriac o nepriateľovi, s ktorým sa spozná a v jednom kuse jej hudie do uší: „Mala by si sa mi vyhýbať.“ A i keď sa Jacinda neradí práve medzi najhlúpejšie hrdinky, sám Will si jednoducho nedá pokoj (toľko k jeho varovaniu). Z potenciálneho príbehu len kôpka dobre čitateľného klišé – nanešťastie.

Zväčša sa postavám nevenujem, ale tu mi pri jednej z nich išiel až rozum zastať – a to pri Matke Jacindy (áno, s veľkým M, tak to bolo v knihe). Tá síce chce pre svoju dcéru len to najlepšie, ale namiesto toho, aby si s ňou sadla a prebrala možnosti, si večne len hudie svoje o tom, ako bude všetko fajn, keď bude po všetkom (a keď hovorím po všetkom = keď časť Jacindy vyschne, zomrie, bude ovoniavať fialky odspodu – vyberte si). Svojím spôsobom toto všetko Jacinda po Matke i podedila a rovnako i jej sestra, dvojča, Tamra. Celá kniha je plná bedákania troch žien, ktoré nie sú ochotné vypočuť tú druhú a vidia ustavične len seba a to, čo sa im preháňa v hlave, je to najlepšie, čo ich mohlo stretnúť. Má zomrieť časť mojej dcéry? A nech, keď je to tak lepšie. Čo mňa po tom, že bude kvôli tomu trpieť dokonca života? Najlepšie vykreslená, i keď stále otravná, bola snáď postava Tamry, ktorá pôsobila reálne a jej reakcie boli logicky podložené. Viac-menej...

Príbeh bol predvídateľný a ak ste mali možnosť stretnúť sa s podobnými knihami už pred tým, tak i pomalý a nudný. I keď je každá stránka napísaná ľahkým čitateľným štýlom, nič to nemení na mínusoch knihy, ktorých je neúrekom. Postavy sú sebecké, nepremýšľajú, vidia len seba. Keď sa nakoniec i dopracujú k logickému záveru, šmahom ruky je to celé preč. Prakticky od začiatku je jasné, ako sa to vlastne skončí a ani posledných pár akčných strán, na tom celom nič nemení. Draki mala potenciál. Veľký potenciál. Ale autorka sa radšej rozhodla staviť na staré známe predpísané osnovy a vytvoriť ďalší tuctový príbeh do počtu. Čítanie na daždivé popoludnie ako stvorené, ale bohužiaľ – nič viac od toho nečakajte.

Moje hodnotenie:

Rada by som nakoniec poďakovala Albatrosu, za poskytnutie recenzného výtlačku. Knihu si môžte objednať TU, alebo napr. cez gorila.sk - TU.

10 komentárov:

  1. Mne sa kniha veľmi páčila 8)
    Teším sa na 2ku, lebo tak otvorene to skončilo! 8D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Koľko ľudí, toľko chutí :) Ja som dúfala, že to bude aspoň trošku iné - no nedočkala som sa :)

      Odstrániť
  2. na knihu som zvedavá, tento týždeň by mi mala prísť, tak hádam to nebude až také hrozné :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ono - za iných okolností by som možno nebola až taká kritická, ak by ma poslednú dobu všetko neiritovalo. Možno vážne záleží i na tom, v akom období si človek knihu prečíta a mne to nesadlo. Ale každopádne - kniha je v mojich očiach priemerná, ale ty možno budeš nadšená. Človek nikdy nevie ;)

      Odstrániť
    2. hej, nálada a obdobie dosť zavážia, pretože ja som si už doooosť dlho poriadne nevychutnala knihu, tak ako predtým, a pritom som jej ani nemala čo vytknúť... proste bola super napísaná, ale neužila som si ju :/

      Odstrániť
  3. KONEČNĚ někdo, kdo tu knížku nechválí do nebes a já si neříkám, jestli nejsem nějaká vadná, že se mi to prostě moc nelíbí. Naprosto souhlasím s těmi postavami, obzvlášť s tupou matkou. Tamru jsem měla chuť uškrit a celej ten děj... čekala jsem o mnoho víc. Krás ná obálka, slibná anotace, chvály překypující recenze- a já to dočítala s myšlenkou, že tohle bylo zatraceně málo.
    Halelůja, aspoň jeden člověk, kterej to má stejně jako já! :D :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som sa sprvu bála, že budem jediná, ktorej sa kniha nepáčila, ale je fajn, keď postupne zisťujem, že sme viacerí :D

      Odstrániť
  4. Veru, veru...začínam ďakovať pánu bohu za to že som si ju nekúpila ale iba vypožičala z knižnice lebo to je jednoducho otras...na prvých stranách hneď Rómeo a Júlia...knižka vyzerala naozaj sľubne a čoho som sa dočkala?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja osobne som názoru, že dnes originalita je veľkou raritou, trh je presýtený, ale aj neoriginálny námet sa dá dobre spracovať (viď Upírska akadémia a ktovie - možno aj Mesto kostí :)) - vytvoriť dobré charaktery (ktoré tu neboli), zvraty (ktoré tu tiež neboli) a už i keď to klišé, tak sexi klišé, ktoré tu pre mňa bolo skôr len nanútené medzi riadkami. A TO mi je nesmierne ľúto :/ :)

      Odstrániť
  5. http://www.bux.cz/knihy/137983-den-kdy-mel-zemrit-klaus.html

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)