sobota, septembra 29, 2012

Život Riley Bloomovej: Žiara


Riley si myslela, že smrťou sa všetko skončí. Mýlila sa...

S Alyson Noel som mala dočinenia len jeden jediný raz a to s jej knihou Fated. Jej štýl písania ma nezaujal. Bol príliš rozťahaný, nezáživný a mala som chuť zívať. Knihu som zavrela a ani som poriadne nezačala. Žiara je útla. Naozaj útlučká. Slovenské spracovanie je úžasné a človeka priam núti, aby knižku otvoril a začítal sa do nej. Ale ak nemáte 12 alebo 13 rokov, čítanie bude nezáživné a nenaplní túžbu po dobrom titule.

Riley sa po tragickej autonehode ocitla v krajine TU, kde plynie čas TERAZ. Zem jej chýba. Najradšej by sa vrátila späť. Preto sa v duchu, napriek nekonečným možnostiam krajiny TU, utápa a najradšej by nič nerobila. No predsa len sa musí zhostiť novej úlohy – stáva sa z nej Lapačka duší. So svojím psom Buttercupom a sprievodcom Bodhim sa vracia späť na zem, aby oslobodila dušu Žiarivého chlapca a previedla ho mostom do krajiny TU a TERAZ.

Riley je nafúkaná, drzá a nesympatická. Od prvej strany som nad ňou ohŕňala nosom a prevracala očami nad jej detinským správaním. Je možné, že to bolo kvôli jej veku – Riley má totiž len 12 – a vzdor je pre tento vek typický, avšak predsa sme si vôbec nesadli. Riley si totiž myslí, že zvládne všetko a mnohé jej reakcie, či myšlienkové pochody, prebiehajú bez štipky logiky. Ak by som mala 12 i ja, tak by sme si s vysokou pravdepodobnosťou potriasli rukami a na mnohých veciach sa zhodli, ale takto mi pripadala len ako namyslený fagan v sukniach. Naopak Bodhi je príliš vážny a úsmev z neho vydolujete veľmi, veľmi ťažko. Večne je s niečím nespokojný, nič sa mu nepáči a čitateľ má pocit, že stretol starého ufrflaného dedka a nie chlapca, ktorého postihol nešťastný osud.

Dej nie je ktovieako prepracovaný. Kniha má len čosi cez 200 strán, takže autorka sa vážne nerozpisovala. Občas sa zasekla pri opisovaní úplne zbytočných vecí, ale príbeh plynie bez väčších zádrheľov. Bohužiaľ, je vopred jasné, ako to vlastne dopadne. Alyson Riley ani Bodhimu do cesty nekládla takmer žiadne prekážky. Jedno však musím uznať – knihu začnete čítať a ani nebudete vedieť ako a už budete na konci.

Ja sama by som Žiaru označila za priemernú, ale už dávno som vyrástla z lavíc základnej školy. Ak by som mala mladšiu sestru vo veku hlavnej hrdinky, neváhala by som a knihu jej dala. Nie je nijako extra prepracovaná, ale pre mladšie ročníky môže ísť o pohodové čítanie, ktoré ubehne raz dva. Určite by si ju väčšina zamilovala, ale pre starších môže byť kniha aj nepodareným vtipom, pretože tie logické diery už jednoducho nedokážu prehliadnuť.

Moje hodnotenie:

Rada by som poďakovala vydavateľstvu SLOVART za poskytnutie recenzného výtlačku. Knižku si môžte objednať priamo na ich stránke a to TU, alebo napr. cez gorila.sk - TU.


3 komentáre:

  1. Rovnaké pocity, rozplynula by som sa blahom, keby to čítam ako tak desaťročná.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Líbí se mi ta první věta :D Riley si myslela, že smrťou sa všetko skončí. Mýlila sa..

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Já to snad od půlky četla hodně na přeskáčku, strašlivě hloupá kniha. ANi nevím, zda by se mi líbila jako desetileté :/ Takže tvé hodnocení chápu.

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)