piatok, septembra 21, 2012

Šťastlivec


Čo by ste robili, keby ste sa z ničoho nič prebudili a okolo vás by postávali mimozemšťania? Možno to, čo hlavný hrdina Max, a tak by ste sa onedlho ocitli vo vesmírnej lodi sami, len s podivným UI, ktorý neustále trúsi ironické poznámky na výšku vášho IQ. Ako v tak stresujúcich podmienkach nájsť Zem a stihnúť vlastnú svadbu? Ako sa vyhnúť nástrahám, roztúženým kráskam a prenasledovateľom, čo sa len trasú, aby si z vás utrhli kus šťastia?
Maxim postupne zisťuje, že jeho osud ovláda šťastie. Niekto si ho namnoží, niekto pritiahne a iný je nútený ukradnúť si ho. Šťastie je obchodnou komoditou, o ktorú sa vo vesmíre nemilosrdne bojuje a preto sa tí, ktorí o neho nemajú núdzu, často stávajú stredobodom pozornosti, o čom sa hrdina čoskoro presvedčí na vlastnej koži.

Lenona Štiblaríková ma prekvapila. Keď som prvýkrát vzala do rúk jej prvotinu Šťastlivca, nič som od nej nečakala. A práve preto som si ju o to viac užila. Knižka je malá a útla. Povedala by som, že sa priam núka, aby ste ju so sebou vláčili kade tade a užívali si slová v nej napísané. Pretože inak sa ani nedá. Lenona ma šokovala - od prvého slova až po posledné. Štýlom písania, prepracovanými postavami, príbehom i humorom, ktorého je v knihe požehnane.

Maxima uniesli mimozemšťania. Jeden by si myslel, že už len sám námet je, podotýkam LEN, prvým klišé. Ale tam to začína i končí. Lenona totiž Maxov príbeh opriadla súborom vtipných a zábavných udalostí, počas ktorých sa budú ľudia až za bruchá chytať, tak ich budú bolieť od smiechu. Možno sám príbeh nie je ktovieako originálny... fajn, klamem. Kniha je originálna už len kvôli zvolenej téme, ktorou je šťastie. So šťastím sa obchoduje, šťastie sa môže kradnúť, na šťastí záleží to, či budete úspešní, alebo prehráte. A keď máte šťastia požehnane, ostatní vás oň budú chcieť okradnúť a inak na tom nie je ani Max. Je až humorné, ako sa z niektorých situácií dokázal dostať a ani o tom chudák nevedel. Za to všetko môže šťastie, ktoré pri ňom stálo od začiatku až po koniec. Samotné vyvrcholenie knihy, mi vyrazilo dych a mala som chuť roztlieskať sa na celý dom. Prvé, čo mi hneď potom napadlo, bolo: Nech už je von pokračovanie! A buďte si istí, že nie som sama. Ďalšie veľké plus sú rasy, ktoré sa v knihe objavili. Bola som prekvapená ako precízne ich bola Lenona schopná opísať. Nie všetky, to by bolo na dlho, ale ak sa niekto v knihe objavil dlhšie ako len pár strán – verte, či nie, určite by ste sa o rase, z ktorej pochádzal, dozvedeli toľko, koľko i v bežnom živote potrebujete vedieť o niektorých zvieratách.

Hlavný hrdina Max je typický chlap, o čom dokazuje i jeho správanie. Autorka sa totiž zamerala hlavne na mužské potreby a i keď je ženou, povedala by som, že dokonale vystihla mužské konanie a pocity. Kniha je plná sexu. Nie je nijako extrémne opísaný, ale je tam. Max si vyjde s tou mimozemšťankou, s tou a s tou a je z toho jedna veľká kopa. Kvitujem mu však, že sex nebol vždy tá jediná vec, o ktorú sa zaujímal a občas prišli i nejaké tie výčitky svedomia. Postáv v knihe bolo neúrekom, ale za zmienku určite stojí Brill. Brill je umelou inteligenciou na Maxovej lodi a po celú knihu zo seba tisne jednu vtipnú hlášku za druhou. Ak sa nezasmejete na Maxovom konaní, alebo iných menej či viac výrazných vtipoch, Brill vás rozosmeje na 100%. O to sa stavím.

Lenona Štiblaríková si pre čitateľov pripravila výnimočnú knihu, plnú vtipu a emócií. Je síce pravda, že sa nájdu i hluchšie miesta a posledných pár kapitol je príliš unáhlených, ale keď hovorím o celku, môžem s čistým svedomím povedať, že ide o veľmi dobré čítanie. Prepracované charaktery, zaujímavá dejová línia, humor sršiaci z každej strany... nie vždy sa smejem tak od srdca, ako pri Šťastlivcovi. A čo ma teší ešte viac, je to, že na Slovensku sa objavila ďalšia vynikajúca autorka, ktorá si pre nás snáď pripraví ešte hromadu vtipných kníh na daždivé popoludnie.

Moje hodnotenie:

Rada by som poďakovala vydavateľstvu HYDRA za poskytnutie recenzného výtlačku. Knižku si môžte objednať TU.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)