štvrtok, augusta 23, 2012

Prázdna rakva: Závisť


Vitajte v Port Gamble! Mestečku plnom tajomstiev a záhad...

V noc, keď zomrela Katelyn, sa všetko zmenilo. Bola to samovražda? Vražda? Alebo nehoda? Dvojčatá Taylor a Hayley sa nevedia zbaviť myšlienky, že sa deje niečo zlé a začnú vyšetrovanie na vlastnú päsť. No vôbec nečakajú, že sa toho dozvedia viac i samy o sebe...

Na túto knihu som sa tešila. A ešte ako! Neviem, či práve preto som bola z výsledku taká nešťastná, ale je to možné. Keď som po prvýkrát o knihe počula, ešte nevyšla ani len v zahraničí, zaujala ma obálka i anotácia. Prvé čo mi napadlo bolo: Žeby niečo na štýl Troch pátračov?! Moje nadšenie však po prvých stranách veľmi rýchlo opadlo a čítanie sa stalo utrpením.

Gregg Olsen, autor Závisti, síce ako podklad pre svoj román využil skutočný príbeh, no nijako to kvalitu knihy nezlepšilo. Od začiatku až do konca sa ustavične zamotáva do vlastných slov. Príliš rýchle striedanie scén medzi postavami je na škodu, charaktery sú ploché a nebyť ich mena na začiatku nového odseku, človek by bol veľmi zmätený, prečo sa z kuchyne odrazu dostal na ulicu. Toto všetko by možno bolo v poriadku a dokázala by som sa s tým zmieriť, ale štýl písania autora zároveň i uspáva. Gregg Olsen rozpisuje to, čo by stačilo zhrnúť dvomi vetami. Niečo, čo si zaslúži viac pozornosti, natlačí do jedného krátkeho odseku. Neviem koľko má vôbec autor rokov, ale občas som mala pocit, že príbeh sa mi snaží vyrozprávať prváčik, ktorý tak celkom nerozumie významu všetkých slov a nie ostrieľaný autor.

Hlavné hrdinky, dvojčatá Taylor a Hayley, nie sú také obyčajné, ako sa na prvý pohľad zdá. Majú schopnosti, ktorým ani samé nerozumejú a snažia sa ich pred všetkými utajiť. A tu je jeden z najväčších zádrheľov – Tay-Hay/Hay-Tay (ako ich veľmi rada nazýva najlepšia kamarátka – nie som si istá, či je to tak, alebo onak) sú výnimočné, iné, majú schopnosti. Jednoducho sa niečím „nadprirodzeným“ líšia od zvyšku postáv. Neviem, či sa autor snažil svoju knihu viac priblížiť vkusu dnešných mladých ľudí, alebo len potopiť to, čo napísal najviac, ako sa len dalo. Skôr by som vsadila na to prvé, ale výsledok mi pripomínal niečo úplne iné. Kniha Závisť mi totiž nešťastne pripomínala sériu Temné vízie, ktorých pokračovanie pre mňa bolo rovnako veľkým sklamaním, ako prvá časť Prázdnej rakvy. Veď prečo neriskovať vlastný život kvôli tomu, aby sme pomohli niekomu, kto je už dávno mŕtvy a podobnú obetu si vôbec nevyžaduje? Prečo by sme mali konať logicky a veci si premyslieť pred tým, ako do nich vletíme po hlave? Smutnejšie však je, že Taylor a Hayley sú jedinými charaktermi, ktoré majú akú takú dušu. Ostatné sú len prázdne bábky, ktoré sa v príbehu sem tam mihnú, alebo celým ťažkopádne prekráčajú a v určitom bode jednoducho vybuchnú.

Asi od polky som knihu začala brať s rezervou a snažila sa ignorovať všetky diery v príbehu, no keď som sa konečne prepracovala ku koncu, ústa som mala otvorené dokorán. Celá kniha sa nesie v duchu toho, že akýkoľvek zločin je zlý. Už len to slovo je hrozné. No pri posledných stranách všetci všetko hádžu za hlavu a odrazu im vôbec nezáleží na tom, že niektoré veci sú jednoducho zlé. Možno ak sa od tejto knihy nič neočakáva, mohla by byť celkom pohodovým, no priemerným, čítaním na chladné večery. Avšak koniec – akokoľvek neočakávaný – pochoval i to málo dobrého, čo v knihe možno bolo. Alebo som len príliš náročný čitateľ? Ktovie. Každopádne – pre istotu sa v budúcnosti dielam Gregga Olsena oblúkom vyhnem.

Moje hodnotenie:

Rada by som poďakovala portálu Fantasy-Svet a vydavateľstvu Fortuna Libri za poskytnutie recenzného výtlačku. Knihu si môžte kúpiť napr. cez gorila.sk a to TU, alebo priamo na stránkach vydavateľstva - TU.

6 komentárov:

  1. Přiznávám, že mě tvé hodnocení překvapilo. Na knihu už si taky nějakou dobu dělám zálusk - ano, ta obálka mě uhranula - a teď jsem lehce znejistěla :) Nejspíš si ji někde půjčím a až pak se rozhodnu, zda opravdu stojí za investici :)

    Pěkná recenze! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Priznávam, že pre mňa bola kniha utrpením, ale človek nikdy nevie. Koľko ľudí, toľko chutí! :) To je na ľuďoch to krásne - všetci sme iní. Ale vzhľadom k tomu, že ja knižku už viac nechcem, tak sa o ňu bude čoskoro súťažiť ;)

      Odstrániť
  2. No tak po tejto recenzii som rada, že som si ju nakoniec nekúpila... mala som pochybnosti či by sa mi páčila, ale ako to tak vidím, tak už ich nebudem mať :D
    Mimochodom, pekne napísané :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som jej pôvodne plánovala dať inak 3*, ale po tom konci... 1* je viac než dosť! :D

      Odstrániť
  3. No, niektorí koniec (a knihu) zbožňujú, iní vôbec.:D Mňa kniha zas tak neláka, tak sa jej vyhnem...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ono... mne by koniec až tak nevadil, keby že celú knihu hlavné hrdinky nebojujú proti tomu a nakoniec nemajú ani zlé svedomie! Joj, to je hrozné hovoriť o tom bez spoilerov... veď to je plné spoilerov potom :D

      Odstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)