pondelok, júna 25, 2012

Škaredí


Vo svete Tally sa všetci po dovŕšení 16. roku života stanú krásnymi. Veď čo je na tom zlé? Ak budú všetci ľudia krásni, nikto nebude nikomu nič závidieť. A Tally sa nevie dočkať dňa, keď sa stane krásnou a bude môcť odísť do Nového Krásnova za svojím priateľom Perisom, kde sa budú môcť v jednom kuse zabávať. No potom stretne Shay. Shay, ktorá si nie je tak celkom istá, či chce svoj život prežiť ako krásna a utečie do mesta škaredých – do Dymu. Tally je preto úradmi zatlačená do kúta. Buď svoju priateľku nájde a privedie späť, alebo sa nikdy nestane krásnou...

Scott Westerfeld ma prekvapil a to v mnohých smeroch. V prvom rade som bola v šoku z toho, že hlavnou postavou bolo dievča. Kniha je síce písaná v tretej osobe, ale... nejako mi nešlo dokopy, že by mal muž písať o dievčati. No povedala som si, že to až také hrozné nie je a nikde nie je napísané, že chlap nemôže písať o živote dievčaťa! Ale ako som sa púšťala do knihy, nebolo mi všetko jedno a šlo to ťažšie a ťažšie. Nie preto, že by kniha bola vyslovene zlá, ale bolo mi do plaču z toho, ako Tally vníma svet.

Predstavte si spoločnosť, v ktorej je normálnosť považovaná za škaredú. Trochu väčší nos? Oči príliš blízko alebo naopak ďaleko od seba? Nevhodná výška, či priveľa tuku na „nesprávnych partiách“ a možno dokonca i jeho nedostatok. Všetko to, čo nás robí tým, čím sme, je považované za zlé. Táto spoločnosť verí, že priveľké rozdiely vo výzore, vytvárajú medzi ľuďmi konflikty. Nútia ich závidieť, nenávidieť a bojovať za veci, ktoré v živote nie sú podstatné. Preto, s cieľom – lepší život, sa rozhodnú tieto rozdiely jednoducho zmazať. Tínedžeri sa na seba pozerajú s odporom a to, čo by pre nich bolo možno za iných podmienok krásne, považujú za škaredé.

Bolo mi smutno z toho, ako sa na seba Tally dívala. Bolo mi ľúto toho, ako sa vnímali ostatné deti a v prvom rade to, ako vnímali samé seba. Tie malé odlišnosti, ktoré nás v Tallinom svete robia škaredými, nás v skutočnosti formujú a robia z nás ľudí, ktorými sme dnes. Scott to dal svojou knihou značne najavo. Snažil sa ľuďom ukázať, kam smeruje tento svet a ako sa v skutočnosti hrnieme do umelo vytvoreného života, v ktorom čosi ako snaha, či vlastná vôľa, jednoducho neexistuje. Ste škaredí, stanete sa krásnymi a budete si žiť svoj život plný zábavy. Ale takto to jednoducho nefunguje.

Svet, ktorý Scott vytvoril, je postavený na krehkých základoch. Počas celej knihy sa stretávame s množstvom zmien, ktorých vysvetlenie nepoznáme. Fungovanie štátu ako takého? Zabudnite. Výber povolaní? Vtip storočia. Všetci vieme, že jedného dňa táto veľká party skončí a príde na rad práca, ale kedy? To ani srnky netušia. Dokonca sa nedozviete ani to, odkiaľ sa berie energia, či v čom spočíva každodenné nažívanie.

Postavy, s ktorými sa počas knihy stretneme, sú podivné. Tally veľa rozumu veruže nepobrala. Človek by si povedal, že je to v poriadku – pozrite sa, kde predsa žila! Ale vcelku sa správa často nelogicky. Shay síce mala potenciál, ale tiež sa zbytočne nechala strhnúť s davom a hrala sa na urazenú škaredú, ktorej neprítomnosť si ani nevšimnete. Možno David stál za pozornosť, ale svojou prehnanou dôverčivosťou si to pokašľal hneď na začiatku. Škoda preškoda, no čo sa dá robiť.

Dej nie je až taký dynamický. Hlavne čo sa druhej a tretej štvrtiny týka. Prvá človeka strhne už len tým, že svet, do ktorého sa čitateľ ponorí, je zvláštny a nezvyčajný. No neskôr je to už len viac-menej o pevnej vôli. Sama som plánovala knihe znížiť hodnotenie, ale po poslednej štvrtine, ktorá bola nabitá akciou a večným no-čo-sa-to-dokelu-zase-deje!, som nemala to srdce tak učiniť. Scottov štýl písania je príjemný a musím zložiť klobúk i voči prekladateľovi, ktorý to zvládol na výbornú. Som zvedavá, ako sa to vyvinie v pokračovaní a kam osud ešte Tally so Shay zavedie.

Moje hodnotenie:

Na koniec by som rada poďakovala vydavateľstvu SLOVART za poskytnutie recenzného výtlačku. Knihu si môžte zakúpiť napr. cez gorila.sk a to TU.

7 komentárov:

  1. Ja som veľmi zvedavý na druhú časť.. :) nech už vyjde :)
    btw, dobrá recenzia :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. čoby dobrá, tá recenzia je perfektná! :P

      Odstrániť
  2. Ja som s tým v polovici sekla, lebo ma to nebavilo :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som to v polovici na mesiac odložila, pretože práve vtedy to bolo strašne naťahané a nudné, ale posledná štvrtina bola perfektná! :)

      Odstrániť
    2. Tak potom som to možno v tej časti odložila aj ja a ani sa k tomu už nevrátila :D Moje stojí už niekoľko mesiacov a nejako ma to ani neláka k tomu, aby som to dočítala. Začiatok bol dobrý, ale potom to šlo akosi z kopca.

      Odstrániť
    3. Ja som počas hluchej časti zvažovala dokonca 2*, ale potom sa to zlepšilo a koniec bol parádny :) Nie sú to plné 4*, skôr by som povedala 3,5* :)

      Odstrániť
  3. Super recenzia, mňa teda nápad zaujal natoľko, že si knihu chcem prečítať, ale teraz už viem, že nesmiem čakať priveľa.xD

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)