sobota, mája 05, 2012

Wither


Wither (The Chemical Garden, #1)Rhine Ellery má šestnásť a ostávajú jej už len štyri roky života. Môže zato poďakovať modernej vede, ktorá v túžbe hnať sa za dokonalou rasou, vytvorila genetickú časovú bombu, ktorá mužov zabije vo veku 25 rokov, zatiaľ čo ženy v 20. Genetici sa snažia nájsť protilátku, zatiaľ čo po svete behajú siroty, vládne kriminalita a mladé dievčatá unášajú bohatí muži, aby im porodili viac detí. To sa stane i Rhine – unesú ju a predajú, aby sa z nej stala mladá nevesta. Od začiatku je odhodlaná utiecť, no jej manžel Linden sa do nej beznádejne zamiluje a Rhine sa nedokáže prinútiť, aby ho nenávidela tak, ako chce. Otvoril jej dvere do nepoznaného, magického sveta a ona pomaly zabúda, že jej krátky života sa chýli ku koncu. Ale v kútiku duše si uvedomuje, že nie všetko v živote jej manžela je také, ako na prvý pohľad vyzerá. Jej svokor, excentrický doktor, v suteréne ukrýva mŕtvoly a robí na nich pokusy. Rhine má strach a túži po opätovnom stretnutí so svojim bratom, dvojčaťom, aby vedel, že je živá a zdravá. Ale bude Rhine schopná ujsť pred tým, ako jej čas vyprší? Spolu s Gabrielom, manželovým sluhom? No existuje ešte vo svete, v ktorom žije, nádej pre slobodu?

Lauren DeStefano mi vyrazila dych. Áno, vyrazila mi dych. Svetom i príbehom, ktorý vytvorila a dala na papier. No stále mám pocit, že tomu niečo chýbalo. Nechápte ma zle. Hlavná hrdinka mi bola nadmieru sympatická a svet ma zaujal. Dokonca rozumiem tomu, že Wither je len prvou časťou trilógie, čo znamená, že nás len uvádza do sveta a pomáha nám zoznámiť sa s postavami, ktoré v ňom figurujú. Nemala by som byť preto prekvapená, že kniha je skôr súhrnom pomalých pasáží, ktoré spolu vytvárajú dokonalý celok, ale... Celý čas som čakala niečo viac. Čo i len o štipku viac napätia vo vzduchu, či rúška strachu, ktorý sa niesol okolo podivného doktora. A to čosi viac, čo presne nedokážem identifikovať, som dostala až na úplnom konci.

Rhine žije vo svete, ktorý je skazený až do špiku kostí. Vo svete, ktorému nikto nevládne, pretože je roztrieštený. Jednoducho nie je tým, čím býval. Kedykoľvek vás niekto na ulici môže zastreliť, či okradnúť. Dokonca nie ste v bezpečí ani medzi štyrmi stenami svojho domova, môžu sa doň vkradnúť, uniesť vás a predať. Pokojný spánok? Možno v starých dobrých časoch. Ale čo je horšie, nikoho nezaujíma, že sa také veci dejú. Každý je príliš zaujatý sebou a svojim životom, ktorý sa príliš rýchlo chýli ku koncu. Je to smutné. Je to desivé. Je to tragické.

A predsa len v tomto rozpadnutom svete existuje nádej v lepší zajtrajšok. Čo ak konečne príde niekto s liekom, ktorý toto všetko zastaví? Čo ak budeme môcť žiť dlhšie a lepšie? Čo ak sa mi podarí utiecť spolu s Gabrielom a nájsť brata? A tu Lauren tlieskam. Rhine sa neženie za túžbou zachrániť svet a urobiť ho lepším. Rhine chce len v pokoji prežiť posledné roky života, ktoré jej ostávajú, v blízkosti brata a možno i Gabriela, ktorého spoznala vo svojom novom „väzení“. Gabriela, ktorý pre ňu predstavuje nádej. Linden si totiž neuvedomuje, čo jeho otec robí. Verí mu každé slovo, ktoré mu povie a nečudo – je to predsa jeho otec, pochádza z jeho krvi! No Rhine cíti, že nikto v tom dome nie je v bezpečí a to je to jediné, po čom túži. Ujsť, nájsť bezpečné miesto a prežiť ho najlepšie, ako dokáže. A to napriek prehnitému svetu a osudu, ktorý všetkých čaká.

Lauren má krásny štýl písania. Jej texty sa čítajú ľahko a doslova máte pocit, že sa vám rozplývajú na jazyku ako dobrá šľahačka posypaná kakaom. Ale štýl, dobré postavy i svet nie vždy všetko zachránia. Wither, napriek tomu, že ide len o prvú časť trilógie, vyrazí dych, no nie každému. Niekomu sa bude svet zdať príliš krutý, iný bude mať pocit, že sa to rozbiehalo príliš pomaly a to pravé orechové nastalo až na konci. A to je práve môj prípad. Kniha bola krásne napísaná, postavy boli prepracované a svet úžasný. Držala som Rhine palce a dušu mi zožieralo množstvo emócií, no... bolo to pomalé a rozťahané. Pre mňa až príliš. Napriek tomu sa však teším na pokračovanie a pevne verím, že opäť dostanem poriadnu dávku napätia, ale pre tentoraz s menším počtom omáčok.

Moje hodnotenie:


Slovenský preklad, ktorý vyšiel u Fortuna Libri pod názvom PASCA, si môžte kúpiť napr. cez gorila.sk a to TU.


7 komentárov:

  1. Stromyyyy! Šak ty už si to nedočítala das pred rokom? Či si to s niekym pletiem? :D Kazdopadne super recenzia, aj ja by som chcela pisat tak k veci :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. a keď chlapi umierajú v 25 tak ako je možné že syn a otec žijú v rovnakom čase? 8D to sa týka len detí to umieranie? a tých predošlých ľudí, čo tam boli už nie?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jeho otec je z pôvodnej generácie "dokonalých", ktorí nemohli mať žiadne choroby a žili dlhý život etc. :) Ale nebolo to spomenuté ani v anotácii, preto som to tam zbytočne pchať nechcela :D To je dôvod, prečo žije spolu so synom :)

      Odstrániť
    2. Diki 8) ja som zaťažená na detaily 8D hneď si všimnem takéto a potom mi to začne vŕtať v hlave 8D

      Odstrániť
    3. Och, ja ti to nezazlievam! :) Ale odporúčam prečítať knihu, v tej je to vysvetlené viac ;)

      Odstrániť
  3. Spojenie "dobrá šľahačka posypaná kakaom" mi spravilo dosť veľkú chuť na šľahačku.:D
    Ku knihe sa možno niekedy dostanem, ale úplne ma neupútala.:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Btw, neviem kedy presne, ale niekdy určite :D Vyjde u Fortuna Libri pod názvom Atrofia :) To už asi vieš, ale načo sa trápiť s angličtinou, keď sa chystá preklad, že? :) Ale ide dosť o ten typ knihy, čo nie je pre každého :)

      Odstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)