štvrtok, mája 03, 2012

Charlieho malé tajomstvá


Charlieho malé tajomstváCharlie má šestnásť a píše listy. Smutné, veselé, tragické, komické. Listy plné emócií, zážitkov a pozorovaní. Vieme a zároveň netušíme, kto vlastne Charlie je. Nevieme, komu sú listy určené. No vieme, že Charlie sa snaží žiť svoj život najlepšie, ako vie. Ale zároveň sa chce vyhnúť jeho najväčším nástrahám, dostáva sa do sveta prvých rande, rodinných drám i nových priateľov. Do sveta sexu, alkoholu a drog. Spoznáva svet dosiaľ nepoznaný a kráča po vlastnej úžasnej ceste k nekonečnosti.

Zaujímavosťou je, že kniha bola prvýkrát vydaná ešte v 90. rokoch minulého storočia a predsa si stále nachádza ďalších a ďalších fanúšikov. Čím to bude? Pre začiatok neberme v úvahu úžasný štýl Stephena Chboskeho, ktorý je nezabudnuteľný, ale zamerajme sa hlavne na príbeh a prostredie, v ktorom sa odohráva.

Svet tínedžerov je krehký. Tínedžer vníma svet inak ako dospelý človek, pretože je ešte stále príliš zraniteľný. Prvá láska, prvý sex, prvé potiahnutie z cigarety, prvé uchlipnutie z vodky, či stretnutie s drogami. Práve v tomto veku sa stretáva s vecami a činnosťami, ktorého ho najviac formujú. Ktoré ho môžu v budúcom živote ovplyvniť. Formuje ho okolie, rodina, priatelia. Jeho emócie sú prisilné a príliš nové. Svet, s ktorým sa denno-denne stretáva, mu nevychádza v ústrety a cíti sa nepochopený. Nevie čo chce. Nevie čo potrebuje. Nevie čomu sa vyhnúť a čo skúsiť. Je zmätený. A takí sú všetci tínedžeri. Bez výnimky. Možno sa im do cesty nepostaví každá prekážka, možno ich nebude pokúšať všetko zakázané ovocie, no ono tam vždy bude. Ono existuje.

Charlie je nevinný. Má šestnásť rokov, jeho myseľ je čistá a jasná. Hovorí o veciach takých, aké sú a nedokáže ich prikrášliť. Prepadáva nerestiam, baví sa, má priateľov. Je rovnaký a pritom úplne odlišný. Možno takého Charlieho poznáte i vy. Možno je to práve tajomný Charlie, ktorý píše listy. Možno ste nikoho podobného nestretli, alebo sa naňho len ktosi podobá. No Charlie je napriek tomu tu – nesmierne inteligentný a navyše s vynikajúcou pozorovacou schopnosťou. Bútľavá vŕba, ktorá sa radšej díva a načúva, vynikajúci priateľ. Osoba, ktorá sa stále formuje a snaží sa nájsť tú správnu cestu k nekonečnosti.

Stephen Chbosky napísal výnimočný a obyčajne neobyčajný príbeh, ktorý sa dotkne duší mnohých mladých čitateľov. Hovorí o veciach bez servítky, pretože tváriť sa, že je niečo iné, aké to v skutočnosti je, je predsa zbytočné. Nikto sa z toho nepoučí. Nikto z toho nebude nič mať. A tínedžeri sa predsa nemenia. Vždy rebelovali, zatajovali a budovali si svoje malé svety, do ktorých sa ukrývali. Navonok taký, zvnútra inakší.

Kniha Charlieho malé tajomstvá nie je dlhá. Hrubý text má necelých 200 strán. A autor týmito 200 stranami povedal omnoho viac ako tí, ktorí napíšu i 1000 stranový román bez štipky duše. Ja som ju zhltla za pár hodín. Smiala sa, kričala, mala slzy na krajíčku, pokyvkávala hlavou pri pravdivých myšlienkach a krútila ňou, keď som nedokázala uveriť tomu, čo sa dialo. Držala hrdinom palce, pretože to mohol byť ktorýkoľvek z mojich priateľov a celý čas som sa samej pýtala, či sa mi to celé len nesníva. No keď som dočítala poslednú stranu a knihu zatvorila, vedela som, že život je presne taký, aký je, a že sa Stephen Chbosky možno nepriamo prevtelil do mlčanlivého pozorovateľa Charlieho. A ja mu zato v duchu len ticho tlieskam.

Moje hodnotenie:

Na koniec by som rada poďakovala vydavateľstvu SLOVART za poskytnutie recenzného výtlačku. Knihu si môžte objednať priamo na ich stránke a to TU.


4 komentáre:

  1. krásna recenzia... ale to u teba nie je žiadna novinka ;) vyzerá to na úžasnú knihu a už sa neviem dočkať, kedy si ju prečítam :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Naozaj dobrá recenzia, ktorá ma maximálne navnadila na túto knihu :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. tak tuto knihu si urcite precitam:-))

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Skvele napísaná recenzia. Knihu som si už dlhšie chcela prečítať, ale teraz skrátka MUSÍM.

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)