pondelok, apríla 30, 2012

The Immortal Rules


The Immortal Rules (Blood of Eden, #1)
V budúcnosti vládnu upíri. Ľudia sú len krvavým dobytkom. Allison Sekemoto sa darí už roky prežívať vo Fringi, ktorý obkolesuje upírske mesto. Počas dňa spolu so svojím gangom zháňa jedlo. Počas noci môže byť ktokoľvek z nich zjedený. No keď so skupinou, s ktorou žije, odíde za hradby, aby zohnala čo najviac jedla, je napadnutá besnými a jej priatelia umierajú. Tesne pred jej koncom sa objaví upír, ktorý jej dá možnosť – môže umrieť hneď, alebo sa stať monštrom. Allison vždy nenávidela upírov preto, ako si ich udržiavali ako krvné banky, no jej túžba žiť je silnejšia a ponuku s výdychom na perách prijíma...

Upíri a dystópia. Upíri a dystópia. Upíri a dystópia. Presne takto som si to opakovala dokola a dokolečka, keď som na Immortal Rules narazila. Dva svetové fenomény v jednom, ako by to len mohlo dopadnúť? Jednoznačne som pochybovala o tom, že by to skončilo dobre. Ale Julie Kagawa mi dala facku ako hrom. Prekonala moje očakávania a vtiahla ma do príbehu plného akcie, emócií a zvratov. A ja som sa po dočítaní posledných slov len stiahla do kúta a hanbila sa, že som Kagawe neverila, že by podobný príbeh dokázala zvládnuť ľavou zadnou.

Julie Kagawa má neskutočný dar – dar rozprávať. Všetko dokáže podať tak ľahko, čitateľne a uveriteľne, až máte pocit, že to, o čom píše, sa skutočne kdesi odohráva. Že to nie je len prostá fikcia, ale realita. Napriek nadprirodzeným prvkom či obdobiu, v ktorom sa príbeh odohráva. A sama Allison Sekemoto, hlavná hrdinka príbehu, svojou ľudskosťou a povahou často vyrazí dych až príliš.

Allison Sekemoto je totiž sebecká, myslí v prvom rade na seba a je ochotná kvôli sebe obetovať iných. Pretože je človek a ľudia takí sú. Akokoľvek budú tvrdiť, že by za kohosi skočili i do ohňa, radšej tam strčia jeho, ako by mali umrieť sami. No prostredie, v ktorom človek žije, ho často ovplyvní až príliš. Nie len Allison, ale i zlomeného upíra Kanina, s ktorým sa v knihe stretnete, môžete stretnúť bežne na ulici. Kohosi, kto trpí za chyby, ktoré urobil a snaží sa nájsť riešenie, ako ich zmeniť. Strýka Jebbediaha, ktorý je ochotný obetovať slabších pre prežitie ostatných. Možno Zeke je mierne idealizovaná postava, ale priamo tvrdiť, že nikto podobný – ktosi, kto bojuje hlavne pre dobro ostatných – neexistuje, je prisilné.

Svet je krutý. Celý príbeh sa odohráva pár rokov po epidémii, ktorá ľudí premenila na besných. Nemysliacich nemŕtvych, ktorí sa živia ľudským mäsom. Práve to bol dôvod, prečo sa upíri dostali k moci. Ak sa ľudia, tí, čo prežili, chceli zachrániť, mohli sa k nim pridružiť, stať sa registrovanými a ich domácimi maznáčikmi, ak nie... jednoducho neexistovali. Pokiaľ by prišli o život, nikomu by nechýbali. A podobný život nikdy nie je ľahký a už vôbec nie pre Allison, ktorá nedokázala bojovať proti svojej ľudskej podstate a rozhodla sa prežiť. I ako monštrum. Túžba prežiť je zakorenená hlboko v nás a výnimkou nebola ani ona. Ale ako dlho dokáže vzdorovať novej podstate upíra?

Dej je v niektorých miestach pre citlivejších čitateľov o čosi viac predvídateľný, no nijako to neuberá na kvalite knihy. Od začiatku sa niečo deje a Julie Kagawa pravidelne vyráža dych. Nie len prekážkami, ktoré Allison stavia do cesty, ale i riešeniami, ktoré nie sú vždy príjemnými. Pretože nikdy nič nie je tak, ako by sme chceli. Tak to jednoducho je a prikrášľovať to, je absolútne zbytočné.

Moje hodnotenie:

6 komentárov:

  1. páni páni páni, těším se ještě víc! moje Immortal Rules jsou ale teď někde na cestě z bookdepo...snad se brzo shledáme :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Super recenzia! A hlavne som práve zistila, že si tú knihu musím prečítať.^_^ Dokonca zvažujem, že by som si ju kúpila, no uvidím.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. UPÍRSKA DYSTÓPIA uou :DDD dúfam, že sa toho nezačnú chytať nešikovnejší autori, ako to väčšinou býva... podľa tvojej recenzie to znie veľmi dobre, začínam premýšľať o kúpe.. :D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Tak teď jsem opravdu ráda, že je kniha na cestě ;))

    OdpovedaťOdstrániť
  5. ja si to chcem prečítať! To ako o tom básniš - to proste musí byť dobré!!!! super recenzia :)

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)