sobota, apríla 07, 2012

Nočný cirkus

Nočný cirkus
Cirkus prichádza bez ohlásenia.

Je jednoducho tu, i keď včera nebol. V čierno-bielych pruhovaných stanoch prežijete jedinečné zážitky plný nezabudnuteľných prekvapení. Volá sa Le Cirque des Rêves, Cirkus snov, a je otvorený len v noci.

Znie to rozprávkovo, že? Priam neuveriteľne. Predstava toho, že jedného dňa sa zobudíte a na konci mesta alebo dediny uvidíte stáť jednoduché cirkusové stany, je nemožná. A predsa vám v kútiku vašej mysle čosi šepká: Čo ak je to pravda? Čo ak vás tajomný nočný cirkus pohltí a nikdy vás nebude chcieť pustiť? Čo ak to, čo sa v ňom deje, nemá len pozemský pôvod? No vaša myseľ odmieta pripustiť, že čosi ako mágia existuje a len sa nechávate unášať na vlnách neuveriteľného. Za bránami cirkusu veríte, že i nemožné je možné.

I keď je váš pocit správny, i keď v hĺbke duše viete, že niečo s cirkusom nie je tak celkom v poriadku, predsa prechádzate uličkami medzi stanmi a obdivujete umelcov, jedinečné výstavy a jete jablká namáčané v karameli alebo pukance poliate čokoládou. Len tí najcitlivejší nedokážu ignorovať podivný pocit v duši a prechádzajú zo stanu do stanu v napätí, no s obdivom v očiach.

No máte pravdu. Cirkus snov nie je ako iné cirkusy. V Cirkuse snov sa odohráva súboj – súboj medzi dvomi mladými ľuďmi, Celiou a Marcom, ktorí od svojho detstva trénovali, aby ho vyhrali. Ale nie, nie je to súboj, ktorý trvá pár minút. Môže sa ťahať i roky a práve cirkus je miestom, kde sa má odohrávať. Vidíte Strom želaní? Alebo Ľadovú záhradu? A čo ten a ten stan? Dávajú si navzájom najavo, čo dokážu a pritom... pritom začínajú očarúvať i jeden druhého.

Erin Morgenstern má nádherný dar rozprávať. Od prvej strany až po poslednú som jej verila každé jedno slovo. Vo vzduchu som cítila vôňu pukancov, karamelu či škorice. Na pokožke ma príjemne hrial oheň a pri pohľade na vystúpenia ma mrazilo v kostiach. Ozaj som mala pocit, že prechádzam cirkusom a híkam pri pohľade na vnútro stanov. Na jazyku sa mi rozplývali lahodné chute dobrôt a pri pohľade na obyvateľov cirkusu sa mi v srdci preháňalo milión pocitov.

Máte pocit, že by vás kniha nudila kvôli nedostatku akcie? Tak prosím, knihu do rúk neberte, ale okradnete sami seba o priam čarovný zážitok. Počas čítania totiž nesledujete len osud Marca a Celie, ale i mnohých ďalších. Dvojčiat, Baileyho, hadej ženy či muža v sivom obleku. Pomaly do seba osudy všetkých zapadajú ako kúsky puzzle a na konci máte chuť plakať, keď si uvedomíte, ako to všetko vlastne je. A čo ma tešilo ešte viac? Nestretávate sa len s obyvateľmi cirkusu, ale i s prostými smrteľníkmi. Môžete vnímať, to čo vidíte, tak ako oni. Stotožniť sa s ich pocitmi, alebo naopak odporovať. Ale hlavné je, že vždy, pri každom jednom riadku, budete mať pocit, že lietate vo svojom splnenom sne.

Marco a Celia, dvojčatá a mnohí ďalší sú charaktermi, ktoré sa dokážu dotknúť ľudskej duše. Nie kvôli svojim schopnostiam, ale kvôli svojej ľudskosti, viere a túžbam. Pretože čítať o nadpozemských bytostiach je krásne, ale ponoriť sa do príbehu kohosi, kto má toľko podobných vlastností ako vy sami... je ešte krajšie. A napriek niektorým ‚nadpozemským‘ črtám, je kniha len prostým príbehom hŕstky ľudí, ktorí navzájom ovplyvňujú svoj osud. Pretože čokoľvek urobíme, vždy to kohosi ovplyvní. Tak to bolo, je i bude.

Erin Morgenstern je vynikajúca autorka a vytvorila dielo, ktoré možno neoslní každého, ale pripomenie vám, že sny sa plnia. Akékoľvek sú. A práve preto jej ďakujem, že mi dala možnosť nahliadnuť do Cirkusu snov a uveriť, že i nemožné je možné.

Moje hodnotenie:

Na koniec by som rada poďakovala vydavateľstvu IKAR za poskytnutie recenzného výtlačku. Ďakujem, že ste mi dali možnosť nahliadnuť do sveta plného tajov a snov! Ak by ste do Cirkusu snov chceli nakuknúť i vy, pokračujte SEM.

4 komentáre:

  1. Wow Simi úžasná recenzia.... dokonca som z nej zimomriavky mala... túto knihu som si chcela prečítať odkedy viem že vyšla, ale takto si ju chcem prečítať ešte viac

    OdpovedaťOdstrániť
  2. To je také nespravodlivé, všetci píšete úžasné recenzie na túto knihu a ja sa k nej neviem dostať. Už aby som ju mala doma prečítanú. :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. knihu som práve dočítala a musím vo všetkom s tebou súhlasiť,je to ozaj krásna kniha

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ja som knihu dočítala včera, veľmi ma zaujala, bola kúzelná. :) Potešilo ma, keď som zistila, že sa rozbehli prípravy na jej sfilmovanie (2013).

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)