nedeľa, februára 19, 2012

Ty proti mne

You Against Me
Mikey nežije v najlepšej štvrti a do budúcna nemá veľké vyhliadky. Verí, že sa stane šéfkuchárom a voľné chvíle trávi hlavne naháňaním sukní, alebo s kamarátmi. Odkedy jeho sestru Karyn znásilnili, jeho bez tak hrozný život, sa stal ešte horším. Ellie pochádza z dobrej rodiny a mnohí ju považujú za bifľošku. Má dobré známky a šancu v živote niečo dosiahnuť. No keď jej brata Toma obvinia zo znásilnenia, jej život sa obráti na ruby. Mikey chce sestru pomstiť. Ellie chce veriť, že jej brat je nevinný. No oboch zvedie osud dohromady. A to, čo medzi nimi začne rásť, je viac, ako sa na prvý pohľad zdá.

Jenny Downham ma o svojom skvelom štýle presvedčila už pri svojej prvotine Skôr než zomriem. No kniha sama vo mne nevyvolala toľko emócii, ako som očakávala a preto som k Ty proti mne chovala značný odstup. Čo ak sú tie všetky recenzie len kôpkou lží? Čo ak si pre mňa Jenny opäť pripravila len skvelý štýl a pri tom zo mňa nevyšťaví ani trošku emócií? Opak bol však pravdou.

Áno, máme tu naše staré známe znásilnenie. No nie, na príbeh sa nepozeráme z perspektívy znásilnenej. Karyn a Tom sú dôležitými aspektmi príbehu, no nie jeho ústrednými postavami. To sú Mikey s Ellie. Je zaujímavé čítať o dvoch mladých ľuďoch, ktorí konečne našli niečo, čo ich v živote robí šťastnými a pri tom vedieť, že v skutočnosti by spolu byť nemali. Osud ich zviedol dohromady a ich aj tak dokaličené životy začal skúšať ešte viac. Mikey je brat zranenej, Ellie sestra obvineného. A to robí príbeh jedinečným a nezvyčajným. Na svete neexistuje mnoho kníh, v ktorých sa môžeme stretnúť s pohľadom na podobný príbeh z uhla iných postáv. A čo je ešte lepšie, počas celej knihy sa nedívame len na osudom skúšaných milencov, ale i na ich životy. Na to, že i keď sa môže zdať, že život je dokonalý, v skutočnosti môže byť prehnitý až do morku kostí. Že jednotlivým reakciám predchádza akcia a výsledok sa nám nemusí pozdávať. A pocit, že niečo je zlé a zároveň také dobré, zažil snáď už každý z nás.

I postavy sú realistické. Možno ma niekedy ich reakcie a vyjadrovanie hnevalo, ale nebýva to tak i v skutočnosti? Nie všetko je nám po vôli a často sa stretneme so situáciami, pri ktorých by sme najradšej začali len tak kričať a dupotať nohami. Keď som sa dívala na Karyn, mala som chuť prefackať ju a vrešťať jej rovno do ucha, aby sa konečne spamätala. Chvíľu na tom som si opäť uvedomila, aké ťažké to pre ňu mohlo byť. No pohľad na Mikeyho bol ešte smutnejší. Áno, bol. To, ako jednotlivé veci vnímal. To, ako zúfalo túžil byť šťastným, ale nemohol. Byť na strane sestry, alebo bojovať za lásku? Obmenu tejto otázky si ustavične kládla i Ellie – podporovať brata, alebo nechať novým pocitom voľný priebeh? Mikey i Ellie nevedia čo robiť. Mikey i Ellie bojujú. Mikey a Ellie chcú byť spolu, ale veľmi dobre vedia, že nemôžu. Snažia sa žiť vlastné životy. Zabudnúť. Ale ľahko sa hovorí a ťažšie koná...

Kniha Ty proti mne nie je pre každého. Niekomu by sa mohla zdať len zhlukom nudných situácií. Pre iného len prehnaný pohľad na príbeh dvoch zamilovaných ľudí. Ďalší by mohol tvrdiť, že to čo Jenny Downham napísala, jej ani za mak neveril. No ja som jej žrala každé slovo, každé písmeno a napriek občasným nudným pasážam sa nedokázala od knihy odtrhnúť. Veľké plus tomuto príbehu dáva i takmer vynikajúci slovenský preklad, ktorý zakolísal len raz za čas. Čo teda príbeh osudom skúšaných milencov sľubuje? Pokiaľ máte radi zakázanú lásku, zaujímavý a realistický štýl a nebojíte sa, že vám Jenny Downham zlomí srdce... tak sľubuje jednu z najlepších contemporary príbehov vôbec, ktoré z vás vyžmýkajú plné vedro emócií. A oprávnene.

Moje hodnotenie:

2 komentáre:

  1. Krásna recenzia a pri niektorých pasážach ma mrazilo! Už len samotná téma je drsná a nielen taká ľahká téma. A vyzerá to na zaujímavé spracovanie :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Námět se mi líbí, možná se k tomu jednou dostanu:)

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)