utorok, februára 07, 2012

Marcelo objavuje skutočný svet

Písať recenziu na túto knihu je pre mňa nesmierne ťažké. Myšlienky, ktoré Fancisco X. Stork zapracoval do príbehu, boli príliš krásne na to, aby som ich dokázala zhrnúť niekoľkými vetami. V živote totiž existujú knihy, ktoré sa vás dotkli, ale dôvody, pre ktoré to tak je, dokážete vysloviť neskutočne ťažko. Kniha Marcelo objavuje skutočný svet nie je dokonalá. Marcelo sa nebude páčiť každému, pretože nájsť krásu v tomto zložito-jednoduchom príbehu, nie je ľahké.

Marcelo má autistickú poruchu. Marcelo počuje hudbu, ktorú nikto iný počuť nemôže. Marcelov otec tomu neverí. Marcelov otec ho chce začleniť do spoločnosti. Marcelo je nešťastný. Marcelo bojuje. Marcelo tu spoznáva Jasmine. Marcelo objavuje skutočný svet...

Prečo som toľko ráz spomenula meno Marcelo? Pretože i sám Marcelo sám o sebe premýšľa ako o Marcelovi. Áno, naučil sa, že s ‚normálnymi‘ ľuďmi by mal sám o sebe hovoriť v prvej osobe, ale stále mu občas spomedzi pier ujde jeho vlastné meno. Na svet sa díva inak a vidí ho v pestrých farbách, no pri tom máte občas stále pocit, že veci delí len na dve skupiny. Dobré a zlé. Čo je však na tom všetkom najkrajšie, je jeho jednoduchosť. Marcelo vie čo je preňho dobré i zlé. Alebo si to aspoň myslí. A keď spoznáva Jasmine, celý jeho svet sa otáča hore nohami. Zisťuje aký život v skutočnosti je. Že svet, ktorý videl cez svoju bezpečnú bublinu, nie je taký, ako sa na prvý pohľad zdá. A že pre vlastné šťastie, i šťastie ostatných, musí obetovať veľa.

Marcelo objavuje skutočný svet nie je príbehom plným akcie. Skôr naopak. Dej plynie vcelku rýchlo, ale napriek tomu ide len o prostý životný príbeh mladého chlapca. Nie každému sú podobné knihy po chuti a ja úplne rozumiem prečo. Ale jednotlivé myšlienky, ktoré autor pomocou tohto diela vyslovil, sú nádherné. Počas čítania som stále mala pocit, že my „normálni“ na veci hľadíme príliš zložito. Neustále sa v niektorých veciach snažíme nájsť niečo viac. Klamstvá. Zrada. Smútok. Nenávisť. Láska... Koľko ráz by nám mnoho problémov ušetrilo len to, ak by sme si slová vypustené z úst dvakrát premysleli? Marcelo si vždy všetko premyslí a o koľko je jeho život ľahší?

Štýl Francisca X. Storka je veľmi príjemný. Spočiatku som sa bála, že kniha s podobnou témou ma nezaujme. Že ju autor spracuje zle. No namiesto toho som bola veľmi milo prekvapená. A čo ma teší ešte viac, je veľmi dobrý preklad. Vzhľadom k tomu, že som knižku nečítala v origináli, viac povedať nemôžem. Ale slová plynú rýchlo a čitateľ nenájde takmer žiadne výrazne chyby (raz za čas sa objaví nejaký preklep, ale tie sú všade a je ich minimálne množstvo).

Čo na koniec? Marcelo objavuje skutočný svet nie je pre každého. Prízvukujem to už od začiatku. No pokiaľ otvoríte svoju dušu tomuto príjemného príbehu s krásnymi myšlienkami, neoľutujete. A verte, či nie – určite sa i zasmejete.

Moje hodnotenie:

 Na koniec by som rada poďakovala vydavateľstvu SLOVART za poskytnutie recenzného výtlačku. Pokiaľ by ste o knižku mali záujem, objednať si ju môžte TU =).

6 komentárov:

  1. krásna recenzia :) nie je to téma, ktorú by som vyhľadávala, ale ak sa mi tá knižka dostane do rúk, určite jej dám šancu :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. A ty si strašný poklad, lebo mi večne komentuješ :-* :) A ďakujem :) Marcelo je plný krásnych myšlienok :)

      Odstrániť
    2. to preto, lebo proste musím! mne sa tak páčia tvoje recenzie a články, že ma to nepustí, kým neokomentujem ;) :-*

      Odstrániť
  2. Podľa mňa Tvoja recenzia skvelo vystihla túto knihu,ktorá sa naozaj sa nepáči všetkým. Mňa však napriek tomu nadchla.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Oslovilo ma to... neviem, možno preto,že mám rada takéto knihy, možno tým, aká je ta recenzia tak krehko jednoduchá (a krásna!), ale knižku si zrejme kúpim... Vážne si ma potešila... len tým, ako si použila slová a opísala príbeh o ktorom si predsa len málo prezradila...
    Asi dám Marcelovi šancu :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Už som na to čítala pár recenzií na goodreads, no netušila som, že to vyšlo i v slovenčine... a práve si mi asi vyriešila dilemu, čo kúpiť kamarátke na narodky, podľa toho, ako o knižke píšeš, by sa jej mohla páčiť :)

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)