streda, decembra 07, 2011

V zajatí snov: Precitnutie

Sny sú občas nebezpečnejšie, ako sa na prvý pohľad môže zdať...

Sedemnásťročná Janie sa noc čo noc dostáva do cudzích snov, ktoré odhaľujú odvrátenú stránku ľudského života. Janie sa nemôže nikomu zdôveriť – neuverili by jej a mysleli by si, že sa zbláznila. A tak žije so svojou schopnosťou ako s prekliatím, ktoré nedokáže ovládať. Raz sa Janie prepadne do nočnej mory, z ktorej jej stuhne krv v žilách – prvý raz nezostáva v niečej zvrátenej duši len pozorovateľkou, ale stáva sa aj účastníčkou...

Pri prvom zhliadnutí knižka pôsobí úboho... teda čo sa rozsahu týka. Ako náhle ju totiž otvoríte, celý svet zmizne a vy sa ocitnete v koži Janie. Lisa McMann si zvolila veľmi netypický štýl písania. Z jednej strany bol úspešný, pre niekoho možno neprepracovaný. Ja sa však jednoznačne radím skôr medzi nadšencov. Kniha pripomína denník, ktorý píše o iných ktosi tretí. Kapitoly a jednotlivé scény sú krátke a vždy máte pripísaný dátum i čas, počas ktorého sa scéna odohráva. A nečakajte, že si Lisa kladie servítku pred ústa... to sa totiž nedočkáte. Kniha je surová, priama a jednoduchá. A menej je občas viac.

Sny sú zaujímavou súčasťou života. Desia nás a rozosmievajú zároveň. Janie však málokedy sníva svoje sny a o to viac ich nenávidí. Neznáša, že sa noc čo noc vkráda do ľudských snov bez toho, aby tomu dokázala zabrániť. Že prakticky narúša súkromie ostatných. Netuší, že je lovkyňou snov, ktorá môže týmto ľuďom skrz sny pomôcť vyrovnať sa s ich strachom, stiesnenosťou či obavami. Kým sa do jej života nepripletie Cabel a to viac, ako si je ochotná priznať.

Sama Janie je veľmi sympatická postava. Snaží sa so svojim ‚prekliatím‘ žiť najľahšie ako sa len dá. Nie vždy je to však také ľahké. Nehovoriac o jej rodinnom zázemí, ktoré je viac než ľútostivé. Jej ciele sú dosiahnuteľné, ale musí pre ne makať tvrdšie ako iní. Napriek tomu sa snaží. Cabel si tak tiež čímsi prešiel a teraz vyzerá ako úplne iný človek. Nikto o ňom nič netuší a je len otázkou času, kedy sa s Janie zblíži. A čo je ešte lepšie, budete im držať palce. Janie je zraniteľná, ale dokáže Cabelovi pomôcť a platí to i naopak.

Celý príbeh je podaný, ako som už hovorila, veľmi jednoducho. Na nič sa nehrá. Napriek tomu, že táto knižka má len 216 strán, je neskutočne milým prekvapením. Možno jej čítanie zaberie len jedno sychravé popoludnie, ale o to príjemnejšie. Jednotlivé zvraty, konanie postáv i samotný príbeh vás donúti priam túžiť po pokračovaní. Je tu riziko, že Cabelove či Janiene slová občas spôsobia nechápavý alebo neveriaci pohľad, ale i takí sú ľudia a o to reálnejšie pôsobia. Nejde o žiadne veľdielo, ale o veľmi príjemnú zmenu od bežnosti.

Moje hodnotenie:




Na koniec by som rada poďakovala vydavateľstvu FRAGMENT za poskytnutie recenzného výtlačku. Knižku si môžte zakúpiť priamo na ich stránke - TU.

2 komentáre:

  1. Ja som bol z knižky poriadne zmätený... Bola strašne krátka a prvú polku to boli len opisy jej snov... :) :) Neviem, čo si mám o nej myslieť. Ale zvedavosť mi nedá a asi si prečítam aj dvojku... :) :) :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Já jsem si ji objednala a mám ji doma asi 4 dny a až dočtu Narnii, jdu na ni.. Tak uvidim no

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)