sobota, novembra 19, 2011

Shatter Me

Shatter MeJej dotyk je smrteľný...

Juliette sa nikoho nedotkla 264 dní. Naposledy, keď to urobila, šlo o náhodu a zavreli ju pre vraždu. Nikto nevie, prečo je dotyk Juliette smrteľný. Kým nikomu neublížila, nikto sa o to nestaral. Svet je príliš zaneprázdnený rozpadávaním sa na kusy na to, aby venoval pozornosť 17 ročnému dievčaťu. Choroby ničia populáciu, jedlo je ťažké nájsť, vtáky už viac nelietajú a oblaky majú zlú farbu.

Obnovovacia spoločnosť (The Reestablishment) tvrdí, že ich cesta je jedinou cestou ako opraviť veci a tak hodili Juliette do väzenia. Teraz je toľko ľudí mŕtvych, že preživší si šepkajú o vojne – a Obnovovacia spoločnosť zmenila názor. Možno je Juliette viac než len zmučená duša uväznená v jedovatom tele. Možno že je presne tým, čo teraz potrebujú.

Juliette má možnosť voľby. Byť zbraňou, alebo bojovníčkou.

So Shatter Me som sa stretla už počas leta, ale nevenovala som knižke priveľa pozornosti. Áno, áno! Milujem dystópiu, ale väčšina dystópií už je len preto, aby bola. Tahereh Mafi, autorka tejto knihy, však mala na svedomí jeden projekt, ktorý sa odohrával na Facebooku. Jeho názov bol ShatterDay. Toho dňa sa zobrazila každú hodinu jedna kapitola knihy a za deň ste ich mohli nájsť 25. Už po prvej kapitole som si uvedomila, že táto mladá autorka má neskutočný talent vyrozprávať príbeh. Jej štýl je jedinečný, chytľavý a dokonca ma dostala i novým prvkom, ktorý som pred tým nikde inde nevidela. A to preškrtávaním slov, myšlienok Juliette, ktoré by rada povedala, vyslovila, ale nemala odvahu. Alebo sa k tomu jednoducho nedokázala dotlačiť a radšej využila iné slovné spojenie. Alebo preukázanie jej pocitov viacnásobným spomenutím jedného slova, alebo slovného spojenia, za sebou. A štýl nie je to jediné, čo ma na knihe dostalo.

Juliette je neskutočne sympatická postava. Tým, že je výnimočná (trošku drasticky) spôsobilo, že ľudia ju vyčlenili na okraj „spoločnosti“. A ako to už pri ľuďoch býva, neznesú čosi nové, iné a najradšej by to zničili. Našťastie pre Juliette, práve týmto vyčlenením ju nedokázali skaziť. Jej duša je takmer úplne čistá a snaží sa konať, napriek svojmu daru, len a len dobro. Adam je sám o sebe svojim spôsobom až príliš dokonalý, až to je na neuverenie. Keď sa však pozrieme na všetko čo prežil, človek sa nečuduje, že je aký je. Nebojí sa bojovať. Vzťah medzi nimi je však... v niektorých momentoch až príliš sladký. Až príliš neuveriteľný. Hlavne pre skeptických čitateľov. Ja som vzdychala pri každej jednej spoločnej scéne, a že ich bolo dosť! Iným však bude ich neskazená láska dôvodom pre zníženie hviezdičiek. Okrem nich tu nájdeme viacero dôležitých postáv. Skazených, chorých, ale i takých, ktoré vám vytvoria úsmev na tvári, alebo vás dotlačia k smiechu (dobrovoľne nasilu! ;D).

Dejová línia je o čosi menej príťažlivá. Och, nie, nie! Netvrdím, že je zlá. Mňa dostala do kolien. Juliette i Adamovi som držala palce a jediné po čom som túžila, bolo nakopať spoločnosť. Spojenie X-Menov a dystópie však nie je vždy výhrou. Niekoho môže tento fakt iritovať. Mnoho nevyriešených otázok, na ktoré možno dostaneme odpovedať v druhej časti, ale napriek tomu si tým nie sme istý. Pre niektorých vysnená kniha, pre iných len jedna z mnohých. V konečnom dôsledku ide hlavne o príbeh Juliette a spoznanie toho, že vo svete nie je sama so zvláštnym darom.

Shatter me je čímsi novým, sviežim a nečakaným. Štýl, ktorým Tahereh píše je úžasný a neviem sa dočkať toho, ako vyrieši všetky otázky, ktoré počas prvého dielu položila. Čo sa z toho celého vyvinie, aký bude vzťah medzi hlavnými hrdinami a ako vlastne celý tento boj skončí. Pre mňa to je jednoznačne jedna z najlepších kníh tohto roku a viem, že sa opakujem, ale neviem sa dočkať pokračovania.

Moje hodnotenie:

5 komentárov:

  1. Recenzia aj anotácia znie dobre, len sa bojím, že keby som sa do toho začítala, tak by sa stalo, že by som bola nakoniec sklamaná (v poslednej dobe som totiž čítala knihy, ktoré ma oslovili anotáciou, ale nakoniec sa z nich vyvinulo niečo úplne iné ako som očakávala).

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Tak na tuhle knížku se opravdu těším! Už ji mám dokonce objednanou a už ji i odeslali (JEJ!!) Takže až přijde, hned se pouštím do čtení...:D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. no, vidím to tak, že po Anna and the French Kiss se vrhnu na Shatter Me :) Sice si budu muset vystačit s ebookem.. až tedy bude (nebo už je?:D)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Maataaa: Rozumiem. Ono pokiaľ máš rada romantiku a čosi nové, určite to skús :) Malo by sa ti to páčiť.

    Willinda: Tak to sa už teraz teším na tvoj názor ;D

    Dý: No... osobne neviem, či už je ebook. Trebalo by sa popozerať po rôznych stránkach :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Akurát som sa do toho pustila. Autorka má fakt zaujímavý štýl, zdá sa mi to také divné, že sú tam preškrtané vety. A občas mi hlavná hrdinka pripomína dievča z filmu Hanna.

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)