pondelok, novembra 07, 2011

Podzimní dumání - Originalita kníh


Jesenné dumanie, alebo v origináli - Podzimní dumání - je povedzme, že "meme", ktoré sa na blogy bude objavovať každý štvrtok počas 7 týždňov. Ide o súčasť jesenného špeciálu, ktorý usporadúva SYKI (@Knižní doupě). Témou tohto týždňa je dream casting =)


Napísať v dnešnej dobe čosi originálne je... hm, kde že je len to slovo, ktoré hľadám? No, v krátkosti: ťažké. Pri mnohých knihách si človek v duchu hovorí: ‚Ach, tak toto som už niekde videl...‘. Alebo: ‚Ehm, vážne je toto nový titul? Nedržím v ruke tú a tú knihu?‘. Takže tak – originalita je v dnešnej dobe čosi, čo sa nájde neskutočne ťažko. Prakticky vymizla... ale čo ak?

Upíri, upíri a ach, zase tí upíri!
Ehm... i vy sa zvyknete zatváriť zhrozene, keď kráčate po kníhkupectve a zrazu v regáloch uvidíte svietiť ďalšiu upíriu ságu? Áno i nie? Hm... ja určite áno. Priznám sa. Upírov mám plné zuby. Pamätám si obdobie, keď som ich milovala (och, Edward! Kde sú tie časy, keď som ťa túžila vystískať a nedesila sa pri pohľade na ktorúkoľvek discoguľu?!). Teraz je už v dejinách, i keď napriek tomu raz za čas siahnem po nejakej tej upírine (zväčša sa mi trasú kolená a modlím sa k Bohu, aby to stálo za to!). Čo však chcem povedať – nie každá upírina je upírina. Pre mnohých knihy ako Twilight či Škola noci, znamenajú literatúru, ktorá stojí za prd (oboje som čítala, nie je to vrchol tvorstva, ale oddychovka na daždivé dni – why not?). A práve kvôli podobným knihám prichádzajú predsudky voči iným, v ktorých figurujú ako hlavné postavy upíri. Bude to také, bude to onaké, opäť upíri = kvalita 0%. WTF?! Za to, že možno v tomto smere originalita zlyháva, neznamená, že kniha nie je dobrá! Neznamená to, že autor sa na upírov nepozrel z nového uhlu! Pri písaní knihy je krásne to, že si autor môže upravovať rôzne fakty podľa seba (sága Zaklínač – priznajme si, niektorí upíri majú s originálnou myšlienkou pramálo spoločné). Priznávam, že kedysi som sa na knihy dívala podobne. A viete čo zmenilo môj názov? Vampire Academy od Richelle Mead. Neveríte? Skúste to! Upírov budete milovať! A ani tak nie preto, že to sú upíri, ako skôr preto, že postavy majú hĺbku, dejová línia je prepracovaná a každá jedna kniha z vás vyžmýka všetky emócie. A to sa nedarí každej.

Dystopické vrece... BUM!
Čím sa to len začalo, čím sa to len začalo... Hm... Och! Áno! Hrami o život! Suzanne Collins síce nie je prvou, ktorá prispela svojou troškou do tohto žánru, rozhodne však bola prvá, ktorá vyvolala svojou trilógiou celosvetový nadšený ohlas. A ako to už býva, keď je ktosi s čímsi úspešní, ostatní sa na tom chcú priživiť. Tak, ako tu bolo milión upírov, tak prichádza milión dystópií. Súhlasím – svet, v ktorom sa odohrávajú je neraz originálny. Rozdielne pravidlá, rozdielne zákony, rozdielny svet, rozdielna história. To všetko je krásne, fajn. Ale čo ma po originalite, keď postavy majú IQ sliepky, dej stojí za prd a pôvodná myšlienka sa stráca kdesi medzi riadkami, medzi ktorými sa mi nechce hrabať? Originalita sa nerovná vždy úspech. Pri dystópiách to platí viac, ako sa  na prvý pohľad zdá. Áno, nájdeme tu i svetlé výnimky (pre mňa určite Divergent, Awaken či Blood Red Road), ale keď sa pozriem na to množstvo kníh z tohto žánru, v očiach sa mi skôr odráža smútok, ako šťastie. Písanie nie je len o tom, vymyslieť originálny svet, je i o tom vypracovať postavy, dejovú líniu, vložiť do knihy myšlienky, ale keď sa na toto všetko vykašleme = len ďalšia tuctová kniha v poradí.

A ako to už raz býva...
Originalita je vec, ktorá sa v dnešnej dobe nachádza ťažko. Preto pre mňa už dlhšiu dobu svet, v ktorom sa príbeh odohráva, nezohráva takú dôležitú rolu. Hľadám v prvom rade originálne (plnohodnotné) postavy, možno dejová línia je na prvý pohľad klišé, musí ma však vtiahnuť do diania (nie niečo a lá  Katka išla ku susede a celý deň ohovárali Anču =D a na druhý deň to isté, možno si maximálne vypili ešte pohárik vína). Tým pádom musí byť príbeh dynamický. A mám pocit, že som sem dokopy nenapísala nič, o čom sami neviete. Na koniec to teda zhrniem: Originalita je fajn, pokiaľ je dobre spracovaná. Pokiaľ nie, radšej stavme na dobrú starú klasiku, pri ktorej vieme, že pero spisovateľa ju môže spracovať mnohými spôsobmi a vždy inak. Čaro kníh totiž je hlavne v tom, ako ich vnímame. Pre niekoho je originálne to, pre niekoho čosi iné.

2 komentáre:

  1. Jo!S těma upírama souhlasím! Přišel Edward a pak byli všude! Jsou sice světlé výjimky a vážně mě baví je číst, ale zabijí čas dělit "to pravé" od "plevele". To samé s Hunger Games! Ale tahle srdovka stejně zůstane navždycky nejlepší... :D

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)