štvrtok, novembra 17, 2011

Podzimní dumání - Knižné srdcovky

Jesenné dumanie, alebo v origináli - Podzimní dumání - je povedzme, že "meme", ktoré sa na blogy bude objavovať každý štvrtok počas 7 týždňov. Ide o súčasť jesenného špeciálu, ktorý usporadúva SYKI (@Knižní doupě). Témou tohto týždňa je dream casting =)

Všetci čitatelia sa v živote stretnú s knihami, ktoré ich oslovia viac, alebo menej. Niektoré sa im však dostanú tak neskutočne pod kožu, že sa stanú ich srdcovkami. Večne si v nich listujú, majú obľúbené pasáže, citáty a dané knihy sú ochotní prečítať i 100x bez toho, aby ich omrzeli. Jediné mínus na tom všetkom je, že si na danú knihu nemôžu vymazať spomienky, aby to celé mohli prežiť ešte raz. A áno, i ja mám svoje obľúbené knihy, na ktoré nikdy nezanevriem a rozosievam zrnká zvedavosti do všetkých v mojom okolí.

Knihy mi k srdcu začali prirastať už v útlom detstve. Spomínam si na to, ako som zbožňovala knižky s obrovským písmom, ktoré boli z kolekcie Učím sa čítať. Lyšiačik Dominik ma sprevádzal ešte i s nami! Boli to nesmierne peknučké knihy. Nie len čo sa týkalo príbehov, ale i obrázkov a ľahkej čitateľnosti. Práve pri týchto knihách som sa už pred tým, ako som nastúpila do školy, naučila čítať. Marí sa mi, že medzi moje obľúbené sa radili i príbehy o Danke a Janke. Nikdy nezabudnem ani na Ježka Miška a najviac sa mi do pamäte vryl asi Puki od Borisa Filana a Alana Lesyka. A keď sa tak pozriem na súhru všetkých tých knižiek z detstva... milovala som knihy, ktoré boli vtipné. Možno by som sa na nich dnes nezasmiala, ale keď si v tých knižkách listujem a nachádzam rôzne pasáže, pri ktorých som sa šúľala pod posteľou... na perách sa mi vždy objaví úsmev.

Časom som však vyrástla a rozprávky pre mňa začali byť nezaujímavé. Vždy som sa k nim rada vracala, to sa nezmenilo ani dnes, ale už som v nich nenachádzala to čo kedysi. Našla som záľubu v dievčenských románoch a rôznych detektívkach, v ktorých boli v hlavných úlohách moji rovesníci. Ako tak lovím v pamäti, za spomenutie určite stojí románový cyklus, alebo ako to mám nazvať (knižky sú útlučké, takže romány to práve asi nebudú =D), Medzi nami dievčatami. Ako som len všetko prežívala so Sabrinou, Alyson, Randy a Katie. Alebo Baby na zabitie, či Sedem labiek za Penny od Thomasa Brezinu. Och, a nezabudnuteľní Traja pátrači! Spomínam si ešte na Tigrí tím, pri ktorom som si s mojimi dvomi kamarátkami zaviedla zošit, do ktorého sme si zapisovali rôzne „prípady“, ktoré sme riešili.

Aaaa potom.... prišla Twilight saga. Áno, ako väčšina som podľahla Edwardovi a jeho čaru. Jacobovi a jehovtipným poznámkam. A potom som si uvedomila, že nič z toho, čo som v tých knihách našla, nie je pravda. Nikdy som nebola závislá, to nie, ale tie knihy som zbožňovala. Teraz je to celé v medziach. A za jedno týmto knihám vďačím – objavila som Young Adult. Úžasný žáner, úžasné knihy, úžasné série. Knihy sa mi začali kopiť a valiť na mňa jedna radosť. Naučila som sa rozoznávať lepšiu knihu od tej horšej a povyťahovať si spomedzi ne svoje srdcovky. Existujú knihu, ktoré mám rada, ale i také, na ktoré nikdy v živote nezanevriem.

Jednou z mojich úplne najobľúbenejších sérii sú určite Hunger Games. Dostali ma od prvej až po poslednú časť. Plakala som, kričala, smiala sa, mala nočné mory a nedokázala sa spamätať, keď bol koniec. Nedávno som si dala repete prvej časti a opäť to prežívala, ako po prvý raz. Bola to jedna veľká jazda! Tak tiež nemôžem zabudnúť napríklad na Vampire Academy, alebo Mediatora. Ide o série, ktoré zo mňa doslova vyciciavali všetky emócie a chodila som ako mátoha. A presne také knihy mám rada! Knihy, ktoré sa ma dotknú nie len svojimi charaktermi a zaujímavým dielom, ale dokážu zo mňa vydrať na povrch pocity, o ktorých som už dlho, predlho nevedela. Toto sa podarilo napríklad i Awaken, či The Unbecoming of Mara Dyer. Z contemporary to bola určite Anna and the French Kiss alebo Shut Out.

Knihy milujem. To viete. Niektoré sú lepšie, iné horšie. A podaktoré sa dostanú na moju poličku absolutely-love, na ktorej sa tkvejú všetky knihy, ktoré zo mňa vyžmýkali čo sa len dalo. A keď sa tam raz nejaká dostane, nedám na ňu dopustiť. Nedokážem to. Večne si v nich listujem, alebo pokiaľ ich nemám v poličke, snažím sa na ich kúpu čo najskôr naškrabať. A úplne na koniec len tíško závidím tým, ktorí majú ešte všetky tieto úžasné knihy pred sebou.

1 komentár:

  1. moja najväčšia srdcovka je ešte stále Harry Potter! :D:D ale už sa k nemu pridali série nástroje smrti, zavrhnutý, eragon a najnovšie perfect chemistry ♥ :D:D a ešte milión ďaľších ktoré mám rada :D:D

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)