streda, novembra 02, 2011

Oksa Pollocková: Vyvolená

Fantasy pre mladších súrodencov? Harryho už prečítali? Je tu čosi ďalšie! Konečne!

Strhujúci príbeh trinásťročnej Oksy, ktorá si myslela, že je úplne obyčajné dievča. Jeden večer však všetko zmenil... Oksin život sa prevrátil naruby v deň, keď začala chodiť do novej školy v Londýne, kam sa s rodičmi presťahovala z Paríža. Keď bola sama vo svojej izbe, nervózna z novej školy, zbadala, že jej zrazu začal horieť stôl, jej nevybalené škatule vybuchli... Uvedomila si, že to ROBÍ ONA! Vždy snívala o tom, že sa stane nindžou a zrazu má nadprirodzené schopnosti! Bezradná a vystrašená sa nakoniec zdôverí svojej excentrickej babičke Dragomire a tá jej odhalí ich rodinné tajomstvo: Pollockovci pochádzajú z Edefie, neviditeľnej bájnej Zeme, z ktorej museli ujsť. Oksa je ich posledná nádej, jediná šanca na návrat.... Jej život už nik dy nebude ako predtým. Napriek pomoci jej najlepšieho priateľa Gusa, bude pre ňu ťažké nájsť rovnováhu medzi životom obyčajnej školáčky a bláznivými dobrodružstvami, ktoré ju stretnú na ceste k naplneniu jej úžasného osudu.

Levitácia, telekinéza... čože?!
Všetky deti (ehm... niekedy i dospelí a tínedžeri O=)) sa pristihnú pri tom, že by túžili lietať. Alebo hýbať predmetmi. A och, och! Neviditeľnosť! Dostať sa do chladničky bez toho, aby o tom ktosi vedel, je predsa sen každého z nás, no nie? Je to jednoducho súčasť života – túžiť po čomsi, čo nemôžme mať, čo nedokážeme ovládať. Ale pri tom sa neraz pristihneme pri pohľade na nejaký predmet s myšlienkou: „Bodaj by stačila myšlienka a držal/držala by som ho v rukách! Namiesto toho poň musím ísť!“ Kto by si bol pomyslel, že práve Oksa bude mať možnosť len jedinou myšlienkou prinútiť predmety k pohybu? Ja teda určite nie!

Vyvolená? Vznešená?
Oksa teda nie je úplne obyčajné dievča, i keď si to o sebe myslela. Pochádza z tajomnej krajiny, o ktorej nik nezasvätený ani len netuší. A v duchu dúfa, že to nie je pravda! Akokoľvek je pocit čosi ovládať úžasný, desí sa svojich schopností, ako by sa ich desil ktokoľvek iný. Možno až do očí bijúca úžasnosť, ktorá sprevádza ovládanie týchto schopností a fakt, že z Oksy sa má stať budúca vládkyňa tejto krajiny... jej tú bežnosť ničí. Napriek tomu si Oksu zamiluje nejeden mladší čitateľ. Má rada karate, kolieskové korčule, počúva zaujímavú hudbu a to nehovoriac o jej najlepšom kamarátovi Gusovi, s ktorým sa pozná od detstva. Keby že je ten chlapec starší, asi sa zamilujem ♥

Preklad
V konečnom dôsledku – nie je vôbec zlý. Štýl sa presne hodí pre čitateľov od tých 10-13 rokov, pre ktorých je kniha určená. Mne osobne niektoré výrazy trhali nervami, bude to však tým, že kniha je mimo moju vekovú kategóriu. OKSA?! OKSA POLLOCKOVÁ?! Prečo si ma nemohla objaviť o pár rôčkov skôr?!

Sladký návrat do detstva...
Oksa Pollocková je venovaná, ako som spomínala už vyššie, hlavne čitateľom od tých 10 do 13 rokov. Tým pádom sa mojej vekovej kategórii oblúkom vyhla. Spomínam si však na časy, keď som mala 11 a stále mala pocit, že všetko na čo pomyslím sa môže stať skutočnosťou (uch, to ešte boli doby, keď bežali Charmed =D). S Oksou by som si teda neskutočne dobre rozumela a je mi – áno, opakujem sa – veľmi ľúto, že sa kniha na mojom prahu neobjavila skôr. Mladší čitatelia si teda knižku užijú, starší budú skôr dvíhať obočie nad absurdnosťou niektorých scén. Ale nie všetky knihy sú venované každému... a toto pravidlo platí i tentoraz.

Slovíčko na záver
Pokiaľ máte mladšieho súrodenca, ktorý má záľubu v knihách, určite ho Oksa Pollocková poteší. Možno nedosahuje také kvality, ako Harry Potter, očarí však svojou hravosťou a pútavou dejovou líniou. Nehovoriac o milých charakteroch, ktoré si zamilujú. Kvôli dobrému svedomiu, ale musím dať knižke hodnotenie, aké dám. Koľký raz to už opakujem? Tretí? Nevadí – škoda, že si ma kniha nenašla skôr.

Moje hodnotenie:






Pokiaľ by ste mali o Oksu záujem, môžte si ju objednať priamo na stránkach vydavateľstva Mladé letá - TU. Určite poteší mladších súrodencov, alebo deti či netere a synovcov, pod stromčekom. Touto cestou by som chcela vydavateľstvu poďakovať za recenzný výtlačok.

2 komentáre:

  1. Myslím si, že ešte stále je dosť dospelých, ktorí by chceli mať nadprirodzené schopnosti. Však keď zoberieme do úvahy už len to množstvo kníh s touto tématikou, ktoré teraz vychádzajú. Aspoň časť z toho nadprirodzena vychádza z autorovej .. po nadprirodzených schopnostiach, plus koľko dospelých to ešte aj číta.
    A Charmed 4ever!!!! Milujem ten seriál. Tento a ešte Sabrina boli mojimi nadprirodzenými maniackymi začiatkami :D až na to že Charmed mi zostalo a Sabrina sa pobrala do škatuľky Skôr pre tínedžerov) z ktorej som ja už vypadla... ale na odreagovanie to nie je zlý seriál...
    Kniha vyzerá zaujímavo, mohla by som si ju prečítať alebo aspoň budem vedieť v budúcnosti, že na čo sa obrátiť ak budem potrebovať knižku takéhoto štýlu :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. aaa ja som vedela že zabudnem doplniť to slovo... z autorovho nadšenia a túžby...

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)