štvrtok, októbra 27, 2011

Podzimní dumání - Dream casting

Jesenné dumanie, alebo v origináli - Podzimní dumání - je povedzme, že "meme", ktoré sa na blogy bude objavovať každý štvrtok počas 7 týždňov. Ide o súčasť jesenného špeciálu, ktorý usporadúva SYKI (@Knižní doupě). Témou tohto týždňa je dream casting =)


Nepatrím medzi ľudí, ktorí si zostavujú dream casting. Nikdy som čomusi podobnému neprepadla, nemala som potrebu. Áno, je síce pravda, že občas si nejakého herca (speváka, modela apod.) dosadím za nejakú postavu, ale skôr sa to deje prirodzene a ide to mimo mňa. Jednoducho si uvedomím až po niekoľkých stranách, koho v skutočnosti vlastne vidím.

Naopak však patrím k veľkým nadšencom rôznych fanvideí a fanartov. Sama nie som schopná čosi podobné vytvoriť a mnohé knihy nikdy nebudú sfilmované. To je dôvod, pre ktorý sa tak vyžívam v podobných prácach nadšených fanúšikov. Niekedy sa mi výber hercov vôbec nepáči, inokedy výskam od šťastia pri myšlienke, že autor videa sa už lepšie ani trafiť nemohol. Ako sa však hovorí – sto ľudí, sto chutí. A tak isto: človek mieni, pán Boh mení. Čo tým myslím? Málokedy sa fanúšikovia dočkajú toho, že si herec, ktorého si vysnívali pre danú postavu, tú postavu i zahrá.

Nie všetky práce však stoja za pozretie. Niektoré sú len preto, aby boli. Nemajú žiadnu hlbšiu funkciu či myšlienku. Jednoducho len zaberajú priestor na youtube. Nesťažujem sa, neodsudzujem ich, len konštatujem holý fakt. Pozriem si i rôzne videá, ktoré len prezentujú len samotný casting postáv. Žiadne fan trailery, či zostrihané scény, ktoré by mali zobrazovať úryvok knihy. Prostý sled tvárí a mien. Občas mi obočie vybehne až do neba pri niektorých ich výberoch, ale čo už narobíme...


Najhoršie na tomto celom dream castingovaní je posadnutosť, ktorou niektorí ľudia trpia. Zblbnú kvôli tomu všetkých vo svojom okolí. A myslite si kto chcete, čo chcete – toto všetko vždy spustí jeden fanatik, ktorý naočkuje svoje okolie. To túto myšlienku začne postupne šíriť ďalej = rozšíri sa do všetkých kútov sveta. Doslova. Zrazu je internet zaplavený takmer úplne totožným vysnívaným obsadením. Pokiaľ si niekto čo i len dovolí povedať slovko proti... je považovaný za blázna. Títo fanúšikovia priam očakávajú, že danej role sa chopí daný herec. Keď to neurobí, tak sú naštvaní a z bývalých ód vznikne kopa hany. Ale prečo?! Herec je tiež len človek a má práve odmietnuť. Za to, že vy niečo chcete, neznemená, že to tak bude chcieť i on. Nebude skákať ako vy pískate. 


Sama priznávam, že občas som sa po konečnom výbere herca pre určitú rolu, tak trochu nahnevala, ale nikdy to netrvalo dlho. A plus, väčšinou už bol oznámený užší výber, z ktorého som si vždy našla svojho favorita. Napríklad som neskutočne túžila po tom, aby si Kaya Scodelario zahrala Katniss z Hier o život. Túto rolu však získala Jennifer Lawrence, ku ktorej som sa stavala neskutočne skepticky. Netrvalo to však vôbec dlho. Čo ak by Kaya svojim hereckým výkonom Katniss zničila? Čo ak je práve Jennifer tá správna voľba? A z môjho znechutenia vzniklo zdravé nadšenie (Jennifer je ozaj výborná herečka, potvrdila som si to viacerými filmami). Alebo Alex Pettyfer a lá Jace z TMI. Konečný výber ma stále neteší, ale nejako som sa cez to preniesla a Alexa mám ako herca naďalej rada. A to isté môžeme povedať o kôpke ďalších prípadov.

Čo na koniec... mám rada fanarty a fanvideá. Ocením dobrú prácu, nad odfláknutou len ohŕňam nos. Beriem zdravé fandenie a nie fanatizmus. Každý máme totiž práve na svoj názor a nezabúdajme, že existuje neskutočné množstvo hercov, ktorí by si zaslúžili pozornosť. A verte mi, Alexovi Pettyferovi či Benovi Barnesovi určite nie je vždy príjemné, ako ich tváre ľudia pchajú kde sa len dá. Oboch hercov mám rada, ale aj oni si zaslúžia chvíľku pokoja. 


3 komentáre:

  1. To je ten problém s dream castingy. Fanoušci mají vytvořenou svou představu a když není po jejich, je zle.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. pekný článok, inak s tým fanatizmom máš úplne pravdu a niektorý to ozaj dosť preháňajú

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ja sa vytváraním Dream castingu zaoberám iba z čisto pracovného dôvodu, teda keď chcem k niečomu vytvoriť nejaký ten FanArt. Ale už som si zvykla na to, že moje predstavi sa s filmovou realitou nikdy nezhodujú a už sa nad tým nerozčuľujem. A keď už si spomenula toho Alexa, čítala som aj taká názory, kedy sa fanúšikovia TMI vyjadrili, že ho kvôli jeho odmietnutiu (už) vôbec nemajú radi, čo mi pripadá hrozne hnusné a hlavne nefér. Ale takýmto reakciám sa zrejme zabrániť nedá.

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)