nedeľa, septembra 18, 2011

Malé klamárky

Traja dokážu udržať tajomstvo, len ak sú dvaja z nich mŕtvi.
(Benjamin Franklin)

Každý niečo skrýva a tají – najmä na strednej škole, tak ako hrdinky tejto úspešnej série zo života zdanlivo perfektných dievčat. Spencer, Aria, Emily a Hanna sú nerozlučnými priateľkami. Spencer túži zbaliť sestrinho frajera, Aria sníva o učiteľovi angličtiny, Emily bojuje s novým dievčaťom v škole a Hanna nechce prezradiť svoje triky, ako byť neodolateľná. Navyše všetky štyri skrývajú jedno veľké a hrozné tajomstvo, odvtedy ako zmizla ich piata priateľka Alison. Ak by bola mŕtva, všetky tajomstvá by ostali ukryté. Lenže kto potom posiela záhadné odkazy podpisujúce sa „A“?

S Pretty Little Liars som sa po prvý raz stretla vďaka mojej kamarátke, ktorá začala sledovať seriál. Zo zvedavosti som si pozrela prvú časť a nebudem klamať ak budem tvrdiť, že som bola nadšená. O knihách som sa dozvedela o čosi neskôr. Začula som niečo o českom preklade a na koniec objavila i ten slovenský. Vo vzduchu teraz ostáva visieť už len jedna jediná otázka – ako mohla táto knižná séria tak dlho unikať mojej pozornosti? Pretty Little Liars, Roztomilé malé lhářky, alebo naše Malé klamárky, sú totiž knihou typickou i netypickou, ktorá vás bude držať v šachu od prvej strany. Sara Shepard, autorka tejto série, na vás totiž vytiahne v každej jednej kapitole maximálne WTF?!, pre ktoré knihu nebudete môcť položiť. A to ani nehovorím o anotácii, ktorá vám už prvými slovami dáva najavo, aká „skazená“ táto kniha je...

Alison, Aria, Emily, Hanna a Spencer. Päť najlepších priateliek. Každá iná. Kto by si bol pomyslel, že ich spojí niekto ako Alison DiLaurentis? Dokonalá, žiarivá, inteligentná a v konečnom dôsledku predsa len... mrcha. Poznáte to predsa – bohaté, krásne slečinky, ktoré si nedávajú servítku pred ústa a svoje večné rady myslia len a len „dobre“. Zvyšné dievčatá sú teda svojim spôsobom pod papučou a keď v jednu horúcu letnú noc Alison zmizne, pociťujú síce žiaľ, ale zároveň i nesmiernu dávku úľavy. V tento deň sa však dievčatá rozídu. Ich vodkyňa je preč a ony si viac nemajú čo povedať. Až kým jedného dňa nezačnú všetky dostávať tajomné odkazy od A...

Aria sa spolu s rodinou po Alinom zmiznutí dočasne odsťahovala na Island, ktorým bola nadšená. Nikdy nedokázala nájsť svoj štýl a teraz sa konečne stala sama sebou. Štýlovou islandskou Ariou, ktorá je znechutená návratom domov. Kto by si bol pomyslel, že mladý učiteľ angličtiny to zmení od základov? Emily už od detstva pláva a zoznamuje sa s mladou černoškou Mayou, ktorá sa nasťahovala s rodinou do Alinho domu. City, ktoré by však mala pociťovať k svojmu priateľovi Benovi sa však obrátia proti nej a začne byť neistá. Hanna, kedysi tučná a škaredá, je jedným z najkrajších dievčat školy, je populárna a chodí so Seanom, chlapcom, ktorého zbožňuje od siedmej triedy. Kto by si bol pomyslel, že za tým krásnym pozlátkom sa skrýva nechutný príbeh? A Spencer? Naša dokonalá Spencer, ktorá celý život bojuje s až nemiestnym úspechom svojej sestry, má zálusk na jej terajšieho priateľa. Dokonale-nedokonalé. Tento prívlastok sa perfektne hodí ku každej z nich. Sú krásne, bohaté, inteligentné, vedomé svojich predností a predsa len nachádzame nejeden defekt v ich inak ukážkovom živote.

Všetci máme svoje tajomstvá. Niektoré nás zožierajú, na iné zabudneme za pár dní, možno i hodín. Jedno je však isté – nikto z nás netúži, aby sa o nich ktosi dozvedel. A to platí i pre naše bývalé priateľky. Po tom, ako Alison zmizla, zistili, že sa vlastne ani nepoznajú. O ich najtajnejších tajomstvách vedela vždy len Alison, ktorá ich tak držala v šachu. Tri roky na to je pre nich preto neskutočným šokom, keď začnú dostávať tajomné odkazy od A., ktoré načrtajú ich najhoršie tajomstvá. Nehovoriac o tom jednom obrovskom, ktoré visí nad nimi všetkými.

Niektorých čitateľov bude pravdepodobne odrádzať prostredie a musím sa priznať, i ja som nad ním neraz ohrnula nosom. Mladé bohaté slečinky, ktoré podkopávajú životy iných a ani si to neuvedomujú? Nič pre mňa. Potom som sa nad tým celým zamyslela – obyčajní ľudia samozrejme majú tajomstvá, ale vo svete bohatstva a reflektorov je život predsa len iný. Sara nám dala možnosť nakuknúť doň. Do čisto značkového sveta, v ktorom je 400 dolárov nepodstatná čiastka. Do sveta, kde sa dá takmer všetko vyriešiť peniazmi a koho je lepšie vydierať, ako štyri dávne priateľky s hroznými tajomstvami? Alison bola Mrcha s veľkým M a očividne priateľka bez charakteru. Ako len mohla...? – to sa určite pýtajú samé seba Aria, Emily, Hanna a Spencer. Tak to jednoducho je – priateľstvo v podobnom svete totiž zväčša ani nemá miesto.

Ďalším plusom pre Saru Shepard je ľahká čitateľnosť. Mám rada knihy, ktoré sa čítajú samé a nemám nutkanie počítať strany do konca. V Malých klamárkach takýto problém nebudete mať – vždy sa niečo deje. Každá strana prináša nové informácie, dej je dynamický a postavy môžete milovať a zároveň nenávidieť. K tomu všetkému sa seriál priam až detailne drží svojej knižnej predlohy až na nepatrný výzor postáv. Niektoré scény sa odohrajú skôr, iné neskôr. Pokiaľ však máte radi contemporary (literatúra bez nadprirodzených prvkov odohrávajúca sa v skutočnom svete, riešiaca dnešné problémy) s nádychom tajomna, Malé klamárky si vás získajú. Či už ste fanúšikom seriálu, alebo nie.

Moje hodnotenie:

Týmto by som zároveň chcela poďakovať vydavateľstvu MLADÉ LETÁ za poskytnutie recenzného výtlačku. Knižku si môžte objednať TU a môžte skúsiť i šťastie v mojej narodeninovej giveaway, v ktorej môžte získať práve túto knižku. Ešte malá informácia na koniec - v októbri sa dočkáme pokračovania! :)

2 komentáre:

  1. páni úžasný blog naozaj :) aj tú knihu som čítala veľmi sa mi páčila

    www.the-sun-rises-up.blog.cz

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)