nedeľa, augusta 21, 2011

Awaken

AwakenŽivot, v ktorom stačí stlačiť DELETE a všetko je preč.

Maddie žije vo svete, v ktorom sa život riadi počítačmi. Či ide o školu, alebo rande, ľudia neopúšťajú svoj domov. Nie je to potrebné. Z väčšej časti je Maddie spokojná so samotou, digitálnym životom – kým nestretne Justina. Justin je rád s ľuďmi. Má radosť z fyzickej blízkosti zo styku tváre-v-tvár. Ľudia nie sú stvorení pre samotu, tvrdí jej. Náhle Maddie cíti, že sa niečo v nej prebúdza – pocit, že existuje možno iná, lepšia cesta ako žiť. Ale so spoločnosťou a rodičmi, ktorí jej tvrdia čosi iné, sa Maddie musí naučiť postaviť sa sama za seba, ak chce zmeniť cestu svojho života. V tomto nie tak odvážnom novom svete sa dvaja mladí ľudia snažia vybojovať svoj vlastný priestor.

Kto by si bol pomyslel, že ide o debut Katie Kacvinsky? Pokiaľ by som sa o tom niekde nedočítala, určite by som hľadala iné tituly tejto autorky a ostala v šoku z toho, že ďalšie jej knihy tak skoro neuzrú svetlo sveta (teda, pre mňa je to neskutočne dlhááá doba a ide ma z toho čakania poraziť). A priznávam sa – pôjde prakticky o slepé uctievanie tohto titulu, takže, pokiaľ sa nechcete dať znechutiť mojim príliš veľkým nadšením ohľadom tejto knihy, radím vám – na tomto mieste prestaňte čítať a radšej sa venujte iným profesionálnejším recenziám, ktoré nájdete na mojom blogu.

Svet, do ktorého je príbeh zasadený, nie je taký odlišný od nášho. Je to vlastne blízka budúcnosť, rok 2060, keď počítače ovládnu svet. A buďme úprimní – väčšina z nás pred počítačom presedí neskutočnú dobu (ja si to priznávam, na počítači čítam a preto pri ňom presedím pol dňa) i dnes. Buď ľudia sedia pred Facebookom, skypom, goodreads, alebo inými návykovými stránkami, či programami. Musia si čosi pripraviť do školy a práce. A to už ani nehovorím o spoločných hovoroch, ktoré mnoho ráz nahradia spoločnú večeru, alebo zmrzlinu. Ja sama sa snažím socializovať čo najviac, pokiaľ je možnosť, tak si idem vyraziť von s kamarátmi. A plus – máme školu, v ktorej musíme päť dní v týždni stráviť nejaký ten čas. To isté platí o práci. Maddie však študuje cez digitálnu školu, čoskoro ju čaká vysoká. A čo je najhoršie – jej otec je osobou, ktorá zaviedla digitálne štúdium. Áno, znížil sa počet pôrodov mladých dievčat, samovrážd tínedžerov, rôznych priestupkov je minimum a užívanie drog stratilo svoje čaro. Ľudia, ako rasa, však vždy žili v skupinách a to už od nepamäti. Človek potrebuje spoločnosť, akokoľvek je považovaný za samotára, inak by sa mohol zblázniť. Sama Maddie už v minulosti stihla urobiť krok proti tomuto štýlu života, pocit, že zradila rodinu, je však bolestivý a sama za to žila v podmienke. Ale potom...

...stretla Justina, ktorý ju zoznámil so svojimi priateľmi, ktorí milujú spoločnosť. Radi chodia na verejné vyučovanie, určené pre skupinky ľudí, poobede na kávu a večer do klubov. Maddie sa teda stretáva so životom, aký pred tým nepoznala a jeho chuť je viac než úžasná. Prichádza však zásadná otázka - čo si vybrať? Rodinu, alebo nový život?
 
¾ knihy je venovaná práve rozporom medzi digitálnym a ozajstným životom. Ani chvíľku sa nebudete nudiť, pretože vždy sa vám do cesty postaví niečo nové - akcia, zvrat. Všetko budete prežívať s Maddie, budete mať pocit, že to VY žijete v roku 2060 a snažíte sa vybrať si správnu cestu. Posledná časť knihy sa však zväčša venuje vzťahu Maddie a Justina. Pre toho, kto nemá slabosť ani pre jeden zo spomenutých charakterov, budú posledné strany utrpením, i keď i tu sa stretávame s akciou, ktorá otrasie nervami. Občasná sladkosť skeptikom zalahodí tak, že knihe budú veselo sťahovať hviezdičky. Ja som si túto časť užila. Justina zbožňujem, Maddie mám rada.

Prečo Justina niekto nebude mať rád? Je trpiteľ. Myslí si, že požral všetku múdrosť sveta a svoj život chce venovať v prvom rade sebe, nikoho doň nepúšťať. Arogantný skeptik, ktorý sa snaží zachrániť svet. Neodolateľný, sladký a zmyselný. Dôvody, pre ktoré ho ja zbožňujem, pre iného znamenajú škrt cez rozpočet. Typický príklad postavy, ktorú buď milujete, alebo nenávidíte. Maddie je naopak charakter, ktorý si väčšina čitateľov obľúbi a to práve kvôli jej povahe a vystupovaniu. Možno sa niekto spýta – čo na Justinovi to dievča vidí? To je však nutné zlo, ktoré sprevádza každú knihu. Väčšina charakterov je nenútená, nájdete medzi nimi rôzne typy ľudí, čo spôsobuje, že príbeh vyznie ešte reálnejšie.
 
Katien štýl písania je k tomu neskutočne návykový. Strany vám budú plynúť rýchlosťou svetla. Ani sa nenazdáte a už budete na poslednej vete, na ktorú budete pozerať s otvorenými ústami (áno, ja som sa tak na ňu dívala). Jediná myšlienka, ktorá vám ostane v mysli bude – takto sa to nemôže skončiť?! Pokračovanie nás však čaká budúcu jeseň, takže nemusíme zúfať.

A čo vám poviem na koniec? Dystópie sa množia a nájdeme medzi nimi už len málo kvalitných kúskov. Som však rada, že môžem povedať, že Awaken sa k nim jednoznačne radí a je príjemným spestrením zabehaného žánru. Kniha je však z môjho pohľadu značne nedocenená, čo je neskutočná škoda. A možno sa len ľudia boja pohľadu na život, ktorý nás pravdepodobne čaká? ;)

Moje hodnotenie:

1 komentár:

  1. Po tomhle pokukuju už nějakou dobu, ale pořád ne a ne se rozhoupat :)

    Moc povedená recenze, fakt mě navnadila - ještě víc, než anotace, která se mi ale taky vážně líbila :D

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)