pondelok, júla 04, 2011

The Replacement

Mrazivo desivé. To sľubuje obálka i anotácia. Čo ak je však pravda niekde inde?

Mackie Doyle nie je jedným z nás. I keď žije v malom mestečku zvanom Genry, prišiel zo sveta tunelov a čiernej temnej vody, sveta mŕtvych nemŕtvych dievčat ovládaných potetovanou princeznou. Je Náhradník, nechaný v detskej postieľke ľudského dieťaťa pred 16 rokmi. Teraz, kvôli smrtiacej alergii na železo, krv a posvätnú pôdu, Mackie bojuje o prežitie v ľudskom svete. Mackie by dal čokoľvek zato, aby mohol žiť medzi nami, cvičiť na svojej base alebo tráviť čas so svojou priateľkou, Tate. Ale keď Tatina malá sestra zmizne, Mackie je nezvratne stiahnutý do podsvetia Genry, známeho ako Mayhem. Musí čeliť temným netvorom a nájsť svoje pravé miesto v našom, alebo ich svete.

Vážne neviem kto spísal anotáciu. Polovica z nej je buď prekrútená, alebo pritiahnutá za vlasy. Schválne som siahla po preklade obsahu na GoodReads.com, pretože som chcela poukázať nato, v čom všetkom je chybná. Aby som však nebola hneď od prvej vety nesmierne kritická, začnem samotnou Brennou Yovanoff, autorkou titulu The Replacement. Jej štýl písania ma chytil od prvej strany. Áno, myslím to vážne! Slová, ktoré pospájala do viet sa čítajú nesmierne ľahko. Jednoducho nemusíte premýšľať nad tým, čo ktorá veta znamená. Všetko ide hladučko. Kniha je ako stvorená pre čítanie. Teda... aspoň táto stránka knihy.

Brennin talent pre písanie sa stratil v príbehu, ktorý nemá hlavu ani pätu a jeho postavy samé nevedia, čo so sebou. Áno, The Replacement, ako samotný názov hovorí, je len slabou náhradou za prepracovaný príbeh a silné charaktery, ktoré nám Brenna mohla ponúknuť. A verte mi, že mohla. Samotná anotácia sľubuje gothický príbeh s hororovou príchuťou. Bohužiaľ, nenašla som tam ani jedno z toho. Občas bolo cítiť náznaky, pri ktorých moja duša plesala, ale následne som narazila tvárou do steny. BUM! Nič. Príbeh sa vrátil do pôvodných nudných koľají, pri ktorých stále neviete, čo sa okolo vás deje.

Áno, Mackie nie je jeden z nás. Áno, žije v Gentry a prišiel z podsvetia. Je Náhradník a umiera. A ďalej? Tate preňho bola neznáme dievča, o ktorom zistil, že mu zomrela sestra. Nebola jeho priateľkou, keď prvý krát vstúpil do Mayhemu a nikto si nemyslel, že jej malá sestra zmizla. Úmrtie dieťaťa nechápala a neverila mu jediná osoba – Tate. Výstredná Tate so svojimi večnými výstupmi, dievča, ktoré je ochotné niekomu na posedenie vraziť. Predstavte si, že toto dievča vás v jeden večer pobozká a na druhý deň vás veselo ignoruje. Tak si poviete: No čo už, pobozkám druhú. Po bozku však chytíte záchvat, kvôli ktorému opäť skončíte v Mayheme. Logika? Nulová. Jediné charaktery, ktoré stoja za pozastavenie, sú Emma s Roswellom. Nanešťastie sa práve tieto dve postavy vyskytujú v príbehu menej, ako by mi bolo milé. Emma je sestra, ako každá iná sestra, ktorá miluje svojho brata, napriek všetkým jeho chybám. A Roswell? Priateľ do koča i do voza. Ako mi je len ľúto, že príbeh sa radšej netočil okolo týchto dvoch postáv. Výsledok by vyzeral úplne inak.

Ach, Brenna, Brenna... toto slovné spojenie, ak to tak môžem nazvať, som ku koncu používala viac a viac. Keď už prišla na rad akcia, vystriedalo ju pár bezduchých slov. Možno to bude tým, že ide o jej prvotinu, ale tomu vôbec neverím. Slová jej idú od ruky a nemyslím si, že by to nezvládla. Kniha mi prišla odfláknutá a po dočítaní posledných slov mi napadalo len jedno jediné slovko: DIVNÉ. Kde sa vytratilo mrazivé prostredie, ktoré nám sľubovala anotácia? Čo sa stalo s legendami, kvôli ktorým ľudia vešali nad detské postieľky nože a iné železné predmety? Príbeh lásky, ktorý nebol len bezduchým gestom? Chýbalo mi tam toho veľmi veľa a som názoru, že to bude chýbať i iným čitateľom.

Rozumiem, čo sa na tom niektorým ľuďom páči. Je to niečo iné, nové. Napriek tomu ma však Brenna svojou knihou nepresvedčila. Nenašla som v nej nič čo som čakala, že tam nájdem. Pokiaľ by som si mala spríjemniť popoludnie bláznivým príbehom, po knihe by som určite siahla. To, čo som čakala však bol kvalitný prepracovaný príbeh s hororovou príchuťou a to som po otvorení knihy nenašla.

Moje hodnotenie:

4 komentáre:

  1. i když to nemá nejlepší ohlasy, stejně se na ni chystám... :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Tvoja recenzia by sa dala použiť aj na The Space Between. Presne. To. Isté.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. no, mam taky pocit, ze po tejto knihe siahnem az potom, co sa mi podari precitat tie stohy co ma cakaju doma :D ak teda vobec... na svete je tolko knih a ja sa snazim vyberat si tie, ktore budem milovat nekonecnou laskou (no ano, nie vzdy sa to podari, ale snazim sa :D)... takze tento pribeh musi pockat... nemam totiz rada, ked sa v pribehu vyskytnu nezrovnalosti... skoda, vyzeralo to slubne...

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Mně se strašně líbí ta obálka, ale mám strach, že je právě lepší než kniha sama...

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)