štvrtok, júla 28, 2011

Life As We Knew It

Life As We Knew It (Last Survivors, #1)Život, ako sme ho poznali.

Mirandin život sa zmenil z minúty na minútu. Strach obomkol všetkých okolo. Meteor, ktorý narazil do Mesiaca, ho prisunul bližšie k Zemi. Tsunami ohrozujú pobrežia, zemetrasenia ničia kontinenty a sopečný popol blokuje Slnko. Leto sa mení v arktickú zimu a Miranda so svojimi dvomi bratmi a matkou sa uťahujú do bezpečia slnečnej miestnosti. Ako dlho vydržia zásoby vody a potravín? Budú mať dosť dreva na založenie ohňa? Príbeh, v ktorom nádej v lepší zajtrajšok umiera posledná.

Život ako sme ho poznali. Dokonalý názov pre knihu tohto rázu, nemyslíte? Susan Beth Pfeffer siahla po téme, ktorá sa kedykoľvek môže stať skutočnosťou. Priznajme si to – určite nie som jediná, ktorej zamrzla krv v žilách, keď z USA odpálili raketu do Mesiaca bez jediného vysvetlenia. Čo ak by sa Mesiac vychýlil z dráhy, alebo sa k Zemi nebodaj priblížil? Ide o prirodzenú družicu Zeme, ktorá je pre našu planétu neskutočne dôležitá. Práve vďaka Mesiacu má os rotácie sklon, aký má, čo spôsobuje stabilné striedanie ročných období. Podieľa sa na prílive a odlive a keď je v splne má neskutočný vplyv na zvieratá a dokonca i ľudí. Práve táto, viac-menej depresívna, kniha nám ukáže aké by to mohlo byť. Tsunami, zemetrasenia, zvýšená sopečná činnosť a k tomu prirátajme davovú psychózu a nekontrolovateľnú zmenu ročných období a voilá – postapokalyptický svet ako vyšitý.

Ak čakáte maximálne akčný príbeh, ktorý vám vyrazí dych – knižke sa vyhnite. Túto akciu tam nenájdete a dôvod? Posunúť Mesiac na pôvodné miesto predsa nejde a keby aj, obyčajný človek na niečo také nemá schopnosti. V knihe je hlavným bodom AKO PREŽIŤ A NEDOVOLIŤ ZLOMIŤ SA. Stretávame sa s Mirandou, ktorú trápi, že sa musí vzdať časti svojej stravy kvôli rodine. Prečo by ju mali o niečo ako je jedlo oberať, keď sa bez tak blíži koniec sveta? Elektrina nefunguje, sú odrezaní od sveta a jedinou starosťou je, čo urobiť, aby videli čo i len o jeden „úsvit“ viac. Takýto život vôbec nie je ľahký a hlavne nie pre dospievajúce dievča. Ja sama si nedokážem predstaviť, že by sa svet, ktorý poznám, zo dňa na deň zmenil v peklo. Keď nastane problém, akýkoľvek, ľudia šalejú. Je to ako keď veľkoobchod vyhlási akciu na kryštálový cukor a pri tom má na sklade len posledných pár kíl. Ľudia sú ochotní pobiť sa pre každý kryštálik a to napriek tomu, že cukor využívajú v domácnosti minimálne. Skúste si predstaviť takúto psychózu a niekoľkokrát ju znásobiť – tiež si myslím, že by ste nechceli byť jej súčasťou. A práve Miranda je jej súčasťou.

Kniha je písaná formou denníka, čo značí, že sa na vec budete dívať Mirandinými očami (niekomu však práve takýto štýl knihy bude prekážať, do dnes som sa neprehrýzla cez Denníky princeznej práve kvôli tomuto malému detailu). Budete sa cítiť ako ona, prežívať nepríjemné zmeny a premýšľať nad tým, prečo sa pri čítaní vo vás zmieta pocit radosti, kvôli možnosti prečítať si dobrú knihu, a pocit bezradnosti, počas každej nie práve priateľskej scéne. LAWKI vás totiž vtiahnu priamo do diania. Všetko, čo sa v nich odohrá, je opísané až príliš realisticky a myšlienka na to, že by sa niečo podobné stalo, nie je práve príjemná. Človek nájde chybičky krásy, ako je napríklad niekoľko možných scenárov, čo by sa mohlo stať niektorému členovi rodiny počas pobytu na ulici a predsa sa nestane. Mirandina sebeckosť, ktorá sa však postupom času pomaly vytráca a nahrádza ju pevné odhodlanie prežiť a pomôcť najbližším ako sa len dá. Prečo všetci, ktorí mali smrť na jazyku skonali a jej rodina sa obišla bez väčších ťažkostí? Pre pozorného čitateľa to bude nie práve prijateľný fakt, vzhľadom na zvyšok knihy však bude ochotný sa cezeň preniesť.

I keď je kniha písaná denníkov formou, ktorú tak nenávidím, knihu som si užila. Čítala sa neskutočne ľahko a Mirandine myšlienky mi mnoho ráz boli blízke. Občas som sa síce pozastavila pri niektorej jej reakcii, ktorá bola podľa môjho vkusu prehnaná, po dlhšom premýšľaní som však usúdila, že by som sa pravdepodobne zachovala rovnako ak nie horšie. Akokoľvek totiž tvrdím, že sa viem postaviť životu zoči-voči, niečo podobné by však bola pre mňa silná káva. A preto, napriek všetkým malým drobnostiam, ktoré ma iritovali, ide o veľmi dobrú a prepracovanú knihu. Príbeh je podložený logickými faktami. Postavy sú prepracované a od knihy sa kvôli jej autentickosti nebudete môcť odtrhnúť. Zvraty, jemný humor, kvalitne napísaná kniha, ktorá si určite zaslúži vašu pozornosť.

Moje hodnotenie:



2 komentáre:

  1. na toto by som bola zvedavá.. nevieš, či to niekedy vyjde v češtine/slovenčine?

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Táto kniha vyzerá dosť zaujímavo. Videla som nedávno aj taký podobný film kde sa mesiac blížil k zemi, ale toto vyzerá zaujímavejšie. Tiež by som bola rada ak by to vyšlo v slovenčine alebo češtine.. A denníkovú formu písania ani ja nemám rada. :)

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)