nedeľa, júna 19, 2011

Kacír

Anglicko, rok 1583. Krajina sa zmieta strachom a podozrievavosťou, zároveň je však bezpečným úkrytom pre mnícha na úteku. Giordano Bruno, ktorý hlása prevratné astronomické učenie, uteká pred inkvizíciou pod ochranné krídla Alžbety I. a spriatelí sa s Francisom Walsinghamom, hlavným prenasledovateľom a zaprisahaným nepriateľom katolíckych buričov.
Bruna s tajnou úlohou vysielajú na Oxfordskú univerzitu, do hniezda katolíckeho odboja, kde chce nájsť staroveký rukopis, v ktorom sú obsiahnuté mocné tajomstvá, schopné zničiť kresťanstvo.
Čoskoro ho zatiahnu do intríg akademických kruhov a krážov prekrásnej mladej ženy. Pokojným životom na fakulte však otrasie séria surových, premyslených vrážd, ktoré obviňujú obete z kacírskych myšlienok. V honbe za neúprosným vrahom Bruno v temných uličkách Oxfordu pochopí, že ani múdry človek niekedy nevie rozlíšiť pravdu od lži. Niektorí sú však pre ňu ochotní aj zabiť...

Parrisová vytvorila príbeh, ktorý nie je úplne typickým pre dnešnú dobu. Už dávno som nemala možnosť čítať poriadny thriller a ešte k tomu historický. Všetko sa väčšinou točí okolo dnešnej doby, alebo vo vymyslenom svete, ktorý nemá úplne také isté pravidlá ako ten náš. Čítať však o minulosti, ktorá nie je sladkou romancou, ale pútavým príbehom, je príjemná zmena od bežnosti. Je pravda, že tí, ktorí sa vyžívajú v rôznych teóriách, prídu na meno vraha skôr, ako prečítajú poslednú stránku, to však neuberá na kvalite knihy, ktorá sa môže úspešne radiť medzi tie lepšie knižné tituly.

Giordano Bruno, náš hlavný hrdina, musel kvôli podozreniu z kacírstva opustiť Taliansko. Prešiel veľkú časť Európy, obľúbil si ho sám francúzsky kráľ a dostáva sa do Anglicka, kde sa dostáva pod ochranné krídla kráľovnej Alžbety I. A musím sa priznať, od prvej stránky som preňho mala slabosť a obľúbila si ho. Jeho myšlienky i vystupovanie ma očarili a jeho charakter dostal do kolien. Ide jednoznačne o postavu, ktorú si obľúbite. Ja osobne som si neskutočne obľúbila i Sidneyho, ktoré správanie mi často vytvorilo úsmev na perách.

„Keby sa mi pes zahryzol do riti, vyzývam všetkých svätých.“ (Sidney)

Nemôžem zabudnúť ani na dotieravú Sophiu, ktorá sa nedá pokoj dokým nezistí to, čo chce. Kým nezíska po čom jej srdce baží. Walsingham, dekan, Norris a mnoho ďalších postáv, ktoré sa vám postavia do cesty. Niektoré vás opustia po pár stránkach, iné váš sprevádzajú počas celého príbehu. A tu by som autorke rada vytkla neskutočné množstvo postáv, v ktorých sa človek zorientuje ťažko. Netvrdím, že nakoniec nenájde hlavu a pätu, pretože by to bolo prehnané, ale kým si bez väčších problémov začne uvedomovať, ktorú tvár priradiť komu, máte peknú polku knihy za sebou.

Práve kvôli postavám je úvod hektický a z časti možno únavný. Autorka rozkladá figúrky, s ktorými neskôr plánuje narábať. Vytvára charaktery, ktoré sú odlišné, podobné, zohrajú významnú úlohu, alebo ostanú len v pozadí diania. Giordano sa ocitá v Oxforde, na univerzite, kde sa celý jeho príbeh naplno začína. Byť svedkom vraždy, ktorá má vyzerať na prvý pohľad ako nehoda, nie je práve najpríjemnejšie. Postupne sa prehupneme do podstaty samotnej knihe. Prvá polovica, ktorá bola hlavne úvodom do Brunovho sveta, sa stráca a dej začína mať rýchly spád. Ani si neuvedomíte a ste na poslednej strane. Ešteže je knihy súčasťou trilógie, že? ;D

Autorka píše ľahkým štýlom, ktorý je ľahko čitateľný. Musím pochváliť i preklad, ktorý je lepší ako zvyknú byť iné a až na pár slovosledov je perfektný. Stránky budete prevracať jedna radosť a to hlavne, keď sa prenesiete cez prvú polovicu príbehu. Ide o skvelý úvod novej série, neviem sa dočkať pokračovania, ktoré v originály nesie názov Prophecy. Kniha má určite svoje plusy i mínusy, napriek tomu si však určite nájde fanúšikov po celom svete. Mňa kniha oslovila a preto dávam hodnotenie, aké dávam.

Moje hodnotenie:

Na koniec by som rada poďakovala vydavateľstvu IKAR za reading copy. Knihu si môžete zakúpiť TU =)

 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)