utorok, mája 24, 2011

Hex Hall


Predstavte si, že ste čarodejnica/čarodejník. Jedno dievča je nešťastné a rozhodnete sa mu privolať lásku. Čakali by ste, že vyvolený vletí do miestnosti autom a bude ako šialený? Nie? Ani Sophie to neplánovala...

Sophie je čarodejnica. Dozvedela sa o tom pred tromi rokmi, keď si nechtiac prefarbila kúzlom vlasy na fialovo. Otca čarodejníka nikdy v živote nevidela a dlhé roky žila s mamou raz tu, raz tam. Keď sa však odohrá incident s kúzlom lásky... je poslaná na strednú školu, Hecate Hall, ktorú študenti medzi sebou nazývajú Hex Hall, kde sa má naučiť ovládať svoje sily. Na prvý pohľad to je jednoduché. Keď však skončí s upírkou na izbe, je donútená stať sa členkou sesterstva scvoknutých bosoriek a každý deň vidí poletujúce víly kade-tade... nie je jej všetko jedno. A k tomu Archer, priateľ jej úhlavnej nepriateľky, hlavy sesterstva, Elodie. Čo iné si len môže šestnásťročná tínedžerka priať?

Po knihe som siahla v angličtine. Zo začiatku som sa bála, že to nezvládnem... Rachel má ozaj neskutočne širokú slovnú zásobu, ktorú veselo využíva. Napriek tomu sa však kniha číta ľahko, význam slovíčok, ktoré neviete si ľahko dokážete domyslieť a aby som nezabudla... ľahkú čitateľnosť sprevádza i dômyselný zmysel pre humor. Iróniou srší nejedna veta, ktorú Sophie vypustí z úst a niektoré scény taktiež vyvolajú úsmev na perách. Alebo dokonca hurónsky smiech. Už od prečítania obsahu je človeku jasné, že Rachel Hawkins zbožňuje fantasy žáner a načítala toho veľa. Kožomenci, upíri, čarodejníci, démoni, víly... stredná škola kde všetci skončia, pokiaľ urobia prešľap. Organizácia, pred ktorou sa všetci trasú a hľadajú si úkryt. Áno, autorka má rada fantasy a využila to i pri svojej knihe. Sprvoti má človek pocit, že je tu opäť niečo, čo tu bolo predtým. Napriek tomu však kniha zaujme, hlavne kvôli štýlu.

Sophie, hlavná hrdinka, vás osloví, pokiaľ máte radi hrdinky, ktoré sú na prvý pohľad sivé myšky, na ten druhý ani tak nie. Sarkastické hlášky, potreba zapadnúť a zároveň snaha byť originálnym... áno, Sophie je dokonalým odrazom dospievajúceho dievčaťa, ktoré stále presne nevie čo chce. Keď začneme postupne preberať celé sesterstvo, zistíme, že ide o elitu princezien školy, ktorá sa nachádza takmer všade. Je však zvláštne, že sa vyskytuje hlavne v amerických filmoch (;o)). A aby som nezabudla jej urputný boj s touto skupinou. Keď tomu pridáme priateľa hlavy sestier, do ktorého sa Sophie zamiluje... máme dokonalý obraz typickej americkej strednej školy (až na pár detailov, ako sú poletujúce víly či prebiehajúci vlkolak). Nemôžem však zabudnúť nato, že Archer je obrazom dokonalého chlapa, ktorý oslňuje dievča za dievčaťom. Pri pohľade naňho takmer každá omdlie, on si to veselo uvedomuje a pokiaľ mu nepreukážete priazeň je schopný sa vás spýtať: „Prečo zo mňa nie si na mäkko?!“

Toto tu bolo, hento tu bolo. Ach, aj toto sa už objavilo! Čo je však koho po originalite?! Kniha prekvapí. V mnohých ohľadoch. Sophie zaujme svojim štýlom vyjadrovania a neschopnosťou, ktorá je rozkošná. Z Archera sa vykľuje čosi, o čom by ste v živote nepremýšľali. Zvratov je v knihe mnoho. Niektoré predvídateľné, iné nie. Pokiaľ ste pozorným čitateľom, ktorý si všíma väčšinu detailov a náznakov... kniha nie je pre vás. Ak túžite po príjemnom poobedňajšom čítaní plnom fantazijných bytostí, kniha je stvorená práve pre vás. A hlavne pre dievčatá vo veku pätnásť až dvadsať (netvrdím, že ostatným by sa kniha nepáčila, je to však typický príbeh násťročných). Plus, posledná veta vyrazí dych z jedného jediného dôvodu: v hlave si premeliete všetky možné alternatívy a BUM!, predsa len sa objaví iná obmena záverečných slov.

Čo vám poviem nakoniec? Rachel vytvorila svet podľa svojej fantázie. Kniha je vlastne dokonalým obrazom jej snov, zasadených do strednej školy, aby bola bližšie k tínedžerom. Knižka sa ľahko číta a celkovo vás osloví.

Moje hodnotenie:
O hviezdičku menej len a len preto, lebo som zvedavá, čo na nás Rachel pripravila v pokračovaní, Demonglass, ktoré už je v kníhkupectvách.

7 komentárov:

  1. Tak toto vyzerá vážne dobre, nevieš náhodou, či by som to niekde nevedela stiahnuť ako ebook?? Môže byť aj anglicky. Diki

    Budem veľmi rada, ak sa mi ozveš na mail - Lyn_von_nightlight@azet.sk

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Tak toto si fakt zabila. "Prečo zo mňa nie si namäkko?" Tie tvoje hlášky nemajú chybu, umieram rehotom!!!

    Ozaj a kde je tá tvoja kniha? Hádam už aj v kníhkupectve? V profile si písala, že chceš jedného dňa nejakú vydať.
    U teba to bude hračka. Už som zvedavá, lebo ak bude kniha rovnako dobrá ako recenzie, je sa na čo tešiť!!!

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Som rada, že sa páčia ;) A kniha sa tak skoro v kníhkupectvách neobjaví :D V prvom rade nie je dopísaná, v druhom pochybujem, že by ju niekto vydal. Ale ďakujem ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ale tak pochybuješ, daj na net a uvidíš, čo na to povedia ostatní. Ja som to urobila a dobre som spravila, nebyť mojich najlepších fanúšikov na svete, teraz by som sotva písala trojku :):)
    A vydavateľstvá sú svine. Pomaly už človek nesleduje to, čo je dobré, každý chce len nahrabať pre seba peniaze.
    Poslala som viazaný rukopis, obálky boli drahé ešte aj na pošte som platila... vyšlo ma to draho, tak sa mi hádam aspoň ozvú, že nemajú záujem. Ale Slovensko, takže silne pochybujem o tom, že si vôbec dajú námahu odpísať.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Waaa!!! Už som si stiahla aj dvojku... brutálne to je... neviem ako to prežijem, kým vyjde ďalší diel. :(:( Trojka má dátum vydania až na rok 2012.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. O tej knihe mi hovorila kamoška, že to čítala (už aj pokračovanie) a že sa jej to veľmi páčilo :) Tvoja recenzia ma tiež navnadila.
    Tak dúfam, že sa k tomu niekedy dostanem tiež, ale najlepšie by bolo v češtine, alebo slovenčine, netrúfam si veľmi na angličtinu...

    OdpovedaťOdstrániť
  7. tak toto je bez pochyby jedna z mojich absolutne najoblubenejsich knih :D hlavna hrdinka ma dostala najma svojim humorom a pohladom na svet (zly pes!), pribeh ma neskutocne pobavil... krasne oddychove citanie, ktore mi vzdy zdvihne naladu :D

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)