nedeľa, apríla 17, 2011

Nádherné tvory

Objavila sa kliatba. Objavilo sa dievča. A na konci sa objavil hrob.

V malých mestách, ako je Gatline, sa informácie šíria rýchlosťou blesku a niekedy ešte rýchlejšie. A hlavne protivné reči, ktoré naplno vypuknú akonáhle sa do mesta prisťahuje neter podivného Ravenwooda – Lena Duchannesová. Pre Ethana Wata, ktorému nedávno zomrela mama a otec sa uzavrel pred svetom, je to oživenie nudného života. Keď však medzi ním a Lenou začne vznikať zvláštne puto, hlavne potom, ako zistí, že to ona je to dievča z jeho snov, nič nie je také jednoduché a ružové, ako sa zo začiatku zdalo. Lena je totiž zaklínačkou a v deň svojich šestnástich strán si ju vyberie svetlo, alebo temnota. Niektoré lásky sú osudové, iné prekliate… dokážu sa spolu preniesť cez ťažký osud svojho života?

A tak sa našli dve autorky…
Kami Garciová a Margaret Stohlová sa pustili do spoločného projektu a dospeli k závažnému kroku. Nie je ničím novým, že väčšina novodobých románov je písaných v prvej osobe… Prekvapením však je, že napriek ženským autorkám je hlavnou postavou Ethan Wate, z ktorého pohľadu je celý príbeh prerozprávaný. To je i jedným z hlavných koreňov úrazu, ale o tom po tom. Štýl, ktorým autorky píšu je ľahko čitateľný, napriek niektorým vyjadrovacím prostriedkom, nad ktorými som krčila nosom. Keď sa však do knihy začítate, otáčate stránku za stránkou a ani si to neuvedomujete, ako rýchlo čas plynie. Počas čítania si však budete bytostne uvedomovať, že kniha má zaujať hlavne tínedžerov. Koniec koncov túto kategóriu čitateľov i chytila za srdce. Našli sa v nej však i starší čitatelia.

Tak ako kvapky dažďa stekajú po oknách…
Zaklínači. Pri tomto pojme ma napadne iba náš starý známy Geralt a taktiež film Zaklínač koní. V prvom prípade ide o bojovníkov, ktorý zabíjajú netvory, v tom druhom si nie som taká istá. Svet, ktorý vytvorila Kami s Margaret však nemá s týmito dvoma dielami nič spoločné. Zaklínači v Prekliatych zaklínačoch nie sú bežní smrteľníci, majú možnosť bojovať za stranu dobra či temna a celé to zaklincuje tým, že majú čarovné schopnosti. Rozlišuje sa viacero typov zaklínačov, o ktorých sa v knihe postupne dozvedáte. A tu by som povedala, že je na knihe to krásne. Je to predsa len z časti niečo nové na literárnom poli. Niečo, čo tu ešte v takejto forme nebolo a oživí to. S dejom samotným si však nie som až taká istá. Časť knihy je venovaná pátraním a zisťovaním pravdy, druhá zase patrí vzťahu medzi Lenou a Ethanom. Láska v knihách je krásna, občas však žerie nervy i mne. Možno tu nie je preukázaná až v takej prehnanej forme, ako v tituloch a lá Twilight, The Immortals alebo sexuálne nabitej Škole noci. Napriek tomu to občas zaškrípe. Lásky bolo veľa, preveľa. Dievčatá síce snívajú radi, ale pochybujem, že by netúžili po väčšej akcii. Ktovie, ako to bude s pokračovaním.

Výmena hlavných rolí?
Už som spomínala Ethana Wata. V súvislosti s ním i koreň úrazu. Po celý čas, čo som knihu čítala, som nadobudla dojem, že si z časti vymenil úlohu s Lenou. Jeho občas až príliš dievčenské správanie ma zarážalo, zatiaľ čo Lenin chlapský prístup k veci šokoval. Scény, pri ktorých som si myslela, že by mala vyroniť slzičku hlavná hrdinka, sa takmer zrútil hrdina. V hlave sa mi ozývala varovná siréna. Takto to byť nemalo. Keby že sa autorky nezamerajú na typické spoznávanie situácie, ktorú vidíme bežne (pozn. jeden z hrdinov, zväčša ten, ktorý hovorí príbeh, zisťuje niečo závažné o tom druhom a nevie, čo si o tom myslieť), mohlo to dopadnúť inak. Mne osobne by nevadilo ponoriť sa do príbehu skrz Lenu, jej pocity a životný údel. Takto to je len opäť 100x obohraná platňa. Pokiaľ sa však zadívame na ostatné postavy, nájdeme medzi nimi svojich obľúbencov. Niekto sa zahľadí do Ammy, iný do Ridley, Marian či Sarafiny. Ani mužské postavy nie sú k zahodeniu, nebudem však prezrádzať.

Temnota nevyženie temnotu; to dokáže iba svetlo. (Martin Luther King, jr.)
A čo nakoniec? Hlavné postavy sú rozporuplné. Príbeh zaujímavý, občas však nerozvinutý. Jazykové prostriedky mohli byť vyberané starostlivejšie. Kniha sa však napriek tomu bude tešiť obľube. Zaklínači so svojou dlhou históriou sú predsa len zaujímavým námetom. Série k tomu nebude jednou z tých kratších, takže sa môžeme dočkať naplno rozvinutého potenciálu príbehu, postáv a ich osudu. A dievčenské publikum určite poteší i obetavý Ethan, ktorý sa úprimne zaujíma o pocity svojej priateľky. I keď niektoré túžia po uživení. Iné po uvoľnení.

Ku koncu by som chcela poďakovať vydavateľstvu Ikar za poskytnutie Reading Copy. Titul Nádherné tvory vychádza už v utorok – 19.4. a môžete si ho objednať TU. Pokiaľ sa po titule rozhodnete siahnuť, prajem príjemné čítanie =) Keď sa prenesiete cez prvé strany, číta sa to veľmi ľahko a rýchlo ;) A ešte, aby som nezabudla, tohto roku by sa u nás malo objaviť i pokračovanie :)

Moje hodnotenie:


">

5 komentárov:

  1. Dobrá recenzia. :) Možno si to niekedy prečítam.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Fakt dobré, na túto knihu som bola zvedavá... uvidím, či si ju kúpim, lebo keď som si čítala ukážku, hneď sa mi nezdalo, že príbeh rozpráva chlapec a ešte k tomu ho napísali ženy. Teda nemám nič proti, ale predsa len... my sme citlivé bytosti a písať z pohľadu chalana by bolo asi rovnako ťažké, ako naopak, ale v tomto prípade to nie je až také hrozné, ak autor opisuje hrdinku o trochu brutálnejšie. Ale jemný a citlivý chalan? Opravte ma, možno sa mýlim, ale okrem Edwarda Cullena žiadneho nepoznám. :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Toto si určite prečítam! Inak supeeer recenzia :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)