nedeľa, apríla 03, 2011

Knižná reťazovka

Knižná reťazovka, ktorú niekde objavila Luu a trošilinku ju pozmenila. Rozhodla som sa do nej zapojiť a keď že som lenivá a nechce sa mi učiť, radšej som si veselo vyplňovala otázky. Ak chcete vedieť, ako som na ne odpovedala, pozrite sa nižšie. A tomu, kto sa dopracuje až ku koncu, venujem svoj burácajúci potlesk! :)


1. Obľúbená kniha z detstva?
V detstve som toho prečítala až-až. Najobľúbenejšou však bude asi séria Chalanom vstup zakázaný od Thomasa Brezinu, kde ma jednoduchý suchý humor hlavných hrdiniek očaril. Harry Potter mánia ma tak trošku obišla a siahala som po iných knihách. Medzi moje obľúbené detské čítanie však určite patria Traja pátrači či Medzi nami dievčatami. A ak mám siahnuť ešte ďalej do mojej minulosti, v ktorej som sa len učila čítať… spomínate si na tie knihy Učíme sa čítať? Mega písmenká, zo 5-10 viet na stranu? A hovorí vám niečo lišiačik Dominik? Nie? Nevadí, pre mňa je to sladká spomienka na detstvo a na knihy sa dodnes sladko usmievam.

2. Čo práve čítaš?
Stále sa mordujem so Shiver od Maggie Stiefvater. Nedokázala som sa prehrýzť cez jednu scénu, keď som to dokázala zhltla som asi 50 strán a opäť narazila na scénu, cez ktorú sa neviem prehrýzť. Dôvodom je možno to, že čítam anglicky. Mám však rozčítanú i knižku od Sparksa – Zápisník jednej lásky a druhé pokračovanie Pravej krvi.

3. Máš práve nejakú rezerváciu v knižnici?
V živote som si dvakrát urobila v knižnici rezerváciu a odvtedy ani raz. Dôvodom bolo, že krátko predtým ako som tam prišla ako veľká voda, knižku vypožičali. Nikdy viac.

4. Knižný zlozvyk?
Ráta sa to, že kade chodím, tade hovorím len a len o knihách? A trávenie minimálne raz týždenne v nejakom kníhkupectve a vdychovanie tej nádhernej knižnej vône? Alebo motanie sa po knižnici s tým, že tam strávite hodinu a odnesiete si jednu knihu? Nie? Tak ste potom nič nevideli.

5. Čo máš práve požičané z knižnice?
Zápisník jednej lásky (Nicolas Sparks), Emma (Jane Austen), Jana Eyrová (Charlotte Brönteová) a čosi od Byrona. A ak rátame i školskú, tak u mňa štyri mesiace stojí Chrám matky božej v Paríži.

6. Máš čítačku e-kníh?
*smutne sa tvári* Zatiaľ nie. Ceny sú vysoké a tíško dúfam, že o rok o takomto čase budú minimálne o tretinu nižšie.

7. Preferuješ čítať len jednu, alebo viacero kníh naraz?
Jedna kniha? Myslíte to vážne? Je to môj malý zlozvyk, ale bežne mám rozčítané 2 resp. 3 knihy. Občas potrebujem prepnúť na inú nôtu. Je síce pravda, že niektoré knihy mám rozčítané už roky, pretože som sa k nim nedokázala vrátiť kvôli nedostatku času, ale povedzme… že ich už do svojho zoznamu ‚momentálne čítam‘ nepíšem.

8. Zmenili sa tvoje čitateľské návyky odkedy si začal blogovať?
Čítam trošku viac. Dala som si limit: prečítať mesačne aspoň 6 kníh. Zatiaľ sa mi to darí. Knihy milujem, nedokázala som si však na ne vyčleniť čas. Teraz sa to však zmenilo. Možno som vyrástla.

9. Najhoršia kniha, ktorú si tento rok prečítal?
Nad tým sa musím zamyslieť. Asi to bude Punková princezná od našej slovenskej autorky Dominiky Ponechalovej. Aby som nebola zlá: nie je to zlé, ale je to príliš klišovité a ten štýl písania… Dominika mohla knižku nechať postáť, ešte niečo dotiahnuť a tak poslať vydavateľstvu. Čakala som jednoznačne viac.

10. Obľúbená kniha, ktorú si tento rok prečítal?
Bolo ich viac, ale najviac ma do kolien dostali Hry o život od Suzanne Collinsovej.

11. Ako často čítaš knihy mimo svojho obľúbeného žánru?
Prečítam si hocičo. Hlavne aby som mala čo čítať. To, či je to dobré však zistím až po prečítaní.

12. Obľúbený žánrový okruh?
Pravdepodobne to bude fantasy.

13. Dokážeš čítať v autobuse?
Zbožňujem čítanie v autobuse. Alebo vo vlaku. V aute už pomenej, mám tam pocit stiesnenosti. Keď sú však zlé cesty (z Rožňavy do Spišskej Novej Vsi a späť), tak to radšej neskúšam.

14. Obľúbené miesto na čítanie?
Otec pred pár rokmi postavil veľkú drevenú hojdačku. V lete si na ňu zvyknem ľahnúť a nechať sa unášať príbehom. Prípadne sa vyvalím v záhrade na mäkkú trávu.

15. Zásady pri požičiavaní kníh?
Nemám v podstate žiadne zásady, ale sú ľudia, ktorým knihy nepožičiam. Vrátili sa mi s poškrabaným obalom, alebo s natrhnutou stránkou. Keby že sa ospravedlní, ešte to odpustím. Ale pokiaľ mi do očí tvrdí, že to tak už BOLO, čo je v mojom prípade nelogické, tak sa napajedím. Knihy teda požičiam rada, pokiaľ u niekoho netrčia aj rok a vrátia sa mi v pôvodnom stave.

16. Robíš knihám somárske uši?
Žiadny milovník kníh by také niečo neurobil.

17. Píšeš si na okraje strán poznámky?
Nie. Zvyknem využívať tie lepiace papieriky, ktoré tam vlepím. Alebo tam vložím papier, na ktorý som si niečo poznačila.

18. A do učebníc?
V učebnici francúzštiny nenájdete stránku, ktorá by nebola popísaná. Keď ide o nezvyčajné slovo, ktoré má špecifickú výslovnosť, zaznačím si to. Niekedy i význam slov. síce to máme od učiteľky zakázané, všetci nato kašlú. To isté patrí pri angličtine. Pri zvyšných predmetoch to nie je potrebné. A plus, tam tie učebnice ani nie sú moje, takže sa tomu vyhýbam – nechce sa mi gumovať.

19. V ktorom jazyku čítaš najradšej? V koľkých dokopy to zvládneš?
Mám rada český jazyk. Mám pocit, že sa ním lepšie vyjadria pocity. Neviem prečo. Slovenčinu naopak radšej počúvam, rada si v nej však i niečo prečítam. Pokiaľ to je dobré. Najnovšie čítam v angličtine a raz to možno skúsim vo francúzštine. Bože chráň, aby som to prežila bez ujmy!

20. Čo musí kniha mať, aby si si ju zamiloval?
Väčšina dnešných kníh stojí na charakteroch. A keď sa to skĺbi ešte s parádnym príbehom, ktorý je možno na prvý pohľad klišé, ale ukazuje nám nové perspektívy… voilá! Máme môjho osobného víťaza.

21. Čo musí kniha mať, aby si ju odporučil ďalej?
Nič konkrétne. Aby som ju však odporučila ďalej, musím na ňu myslieť krátko pred spaním. Inak to v mojom prípade ani nejde.

22. Obľúbený žáner?
Úprimne? Neviem. V poslednej dobe to bude možno paranormálna literatúra, alebo historická fikcia. Ale ak to mám vziať za druhý koniec, tak radšej nechám otázku bez odpovede.

23. Žáner, ktorý čítaš najmenej (ale chcel by si viac)?
Možno trošku viac detektívok, alebo psychologických románov. V poslednom čase som taká grogy, že nato nemám nervy. Tak sa tomu radšej vyhýbam. V budúcnosti sa to snáď zmení.

24. Najväčšmi inšpiratívna kniha, ktorú si tento rok čítal?
Inšpiratívna v akom smere? Pokiaľ k pohľadu na život, tak to určite boli Hry o život.

25. Obľúbená svačinka ku čítaniu?
Zväčša do seba lejem vodu. Sladenú, nesladenú. Možno kávu, prípadne čaj. Ale pokiaľ máme kukuričné chrumky tak jednoznačne tie.

26. Ako často vyberáš knihu podľa obálky?
Kvôli obálke sa dostane hlavne do to-read-listu. Ale fajn, často sa ňou nechám okúzliť.

27. Ako často súhlasíš s negatívnou knižnou kritikou?
Každý máme iný pohľad na vec. Čo sa môže páčiť mne, nemusí sa niekomu inému. A naopak. Preto si negatívne kritiky prečítam vždy a dokonca rada. Je fajn vidieť, že existuje toľko ľudí s toľkými chuťami. Pokiaľ je však kritika nepodložená a autor recenzie svoj postoj nevysvetlí, som viac než šokovaná. Čo sa dá robiť.

28. Čo písanie negatívnych recenzií?
Existujú dobré i zlé knihy. Knihy pre určité skupiny čitateľov, ktoré sa niektorým páčiť nemusia. I u mňa sa nájdu knihy, ktoré mi nesadnú. Preto mnohé recenzie treba brať s určitým odstupom.

29. Ak by si mohol čítať v ďalšom cudzom jazyku, ktorý by si si vybral?
Pravdepodobne by som si rada zlepšila francúzštinu. Učím sa ju síce piaty rok, ale vždy je čo doháňať a to platí i o angličtine, ktorú sa učím desať rokov. Chcela by som však vedieť i rusky a tým pádom by prišiel rad i na čítanie. Som zvedavá, či sa k tomu dokopem.

30. Najväčšia knižná výzva?
Zatiaľ to boli len poviedky od Kukučína. Prečítala som až dve. Hanbím sa, ale zvyšok mi prečítala mamka a nadiktovala mi obsah. Takže som to vlastne nakoniec predsa len vzdala.

31. Najväčšia knižná výzva, do ktorej sa stále bojíš ísť?
Čítanie v cudzom jazyku. Áno, začala som čítať v angličtine, ale viete ako dlho mi trvalo, kým som si povedala: A dosť! Idem do toho! Nechcite počuť tú dobu.

32. Obľúbený básnik?
Vždy si rada prečítam poéziu, obľúbenca však nemám. Zväčša ma zaujmú len niektoré verše básne a preto si radšej rebríček obľúbených básní a básnikov nepíšem.

33. Koľko kníh si zvyčajne požičiavaš z knižnice?
Čo príde pod ruku. Mám pocit, že môj osobný rekord sa drží nad 15. Stalo sa však, že som odišla i s jednou. Podľa okolností a času. Plus, nosím knihy i mamke.

34. Vrátil si už knihu do knižnice bez toho, aby si ju prečítal?
I také sa už stalo. Niekedy som si spravila repete a prečítala ju. Inokedy nie.

35. Obľúbená knižná postava?
Je ich veľa. Srdcu najbližšia je mi však Koralína z rovnomennej knižky od Neila Gaimana. Snáď ešte Margaret z Trinásteho príbehu.

36. Obľúbený knižný záporák?
Dobrá otázka. Možno Koralínina druhá mama… a plus jediná postava z Twilightu, ktorú som mala rada: James. Škoda preškoda, že ho Meyerová tak skoro zahlušila. Tá postava mala potenciál…

37. Knihy, ktoré si zvyčajne beriem na prázdniny?
Väčšinou to, čo mám momentálne rozčítané. Málokedy však cez prázdniny niekam idem a pokiaľ aj áno, a nemám čo čítať, tak… si kúpim novú knižku. Aspoň mám dôvod pre kúpu.

38. Najdlhšia doba, ktorú si nečítal?
Mesačne som zvykla prečítať aspoň pár strán. Zvyknem však mať nečítavé obdobia, ktorú trvajú týždeň až niečo vyše mesiaca. Zopár strán však musím prečítať vždy. Absťáky sú niečo strašné.

39. Kniha, ktorú si nedokázal/nemohol dočítať?
Punková princezná. Som v polovici a neviem sa pohnúť ďalej. A možno ešte Kisses From Hell. Prečítala som si poviedku Richelle, ktorá ma oslovila. Cez zvyšné sa však neviem prehrýzť.

40. Čo ťa najskôr dokáže pri čítaní vyrušiť?
Hlasy. Hluk samotný mi nevadí, ani hudba. Pokiaľ však hučí telka, alebo niekto v mojom okolí, nedokážem sa sústrediť. Občas to síce dokážem vypnúť, ale moje predstavy sú narúšané a preto som napajedená. Preto si uši zväčša zapchám slúchadlami, alebo zavriem dvere.

41. Obľúbená filmová adaptácia?
Pán Prsteňov bol veľmi dobre spracovaný. Určite patrí medzi moje obľúbené adaptácie. A animované spracovanie Koralíny ma očarilo.

42. Adaptácia, ktorá ťa totálne sklamala?
Nič ma nenapadá. Mám rada filmy, beriem ich však s rezervou. Málokedy sa zhodujú s knihou, veľakrát je len hlavná línia príbehu totožná + mená postáv. Preto si knihu i film vychutnávam samostatne. Sklamanie je tým pádom minimálne.

43. Ako často čítaš spoilery?
Nevyhľadávam ich, ale nebránim sa im.

44. Najviac peňazí, ktoré si na jeden krát minul v kníhkupectve?
V online kníhkupectve to bolo okolo 50 eur. Platila som to však s mamou, takže… Samostatne v kníhkupectve si však kúpim zväčša len jednu knihu. Takže sa to točí od 5 do tých 20 eur.

45. Ako často knihu pred čítaním prelistuješ?
Nemám tušenia. Zväčša ju len otvorím na náhodnej strane a vnorím do nej nos. Zhlboka sa nadýchnem a vtiahnem do pľúc tú úžasnú vôňu. Zväčša však na knihu neuveriteľne pozerám a prechádzam prstami po obálke. Nie, nie som úchylná!

46. Dôvod, pre ktorý by si v polovici knihu vzdal?
Možno nepochopené hlavné postavy, alebo samotný príbeh. Ďalšou alternatívou je kvantum opisov, ktoré ma nezaujímajú. Pre mňa je jednoducho 10 stranový opis kostolov v meste nudným.

47. Máš rád knihy usporiadané?
Mám ich rozdelené podľa žánrov, v nich podľa autorov a ešte k tomu idú i podľa abecedy. Mám v nich rada poriadok. Kým mám na ne miesto, budem ho dodržovať.

48. Zvykneš knihy skladovať, alebo ich po prečítaní posúvaš ďalej?
Skladovať. Prípadne ich požičiavam. Väčšina kníh bez tak nie je za moje peniaze a kým si na ne nezarobím, tak sa posúvaniu ďalej vyhnem.

49. Sú knihy, ktorým sa vyhýbaš?
Príliš opisným dielam a knihám s neskutočným množstvom častí. V takých ságach mnohokrát spolu súvisia iba hlavný hrdinovia, takže si prečítam zopár častí a séria je pre mňa tým pádom uzavretá.

50. Kniha, ktorá ťa rozosmiala?
Smejem sa pri mnohých knihách. Najviac som sa však v poslednej dobe nasmiala pri Mediátorovi. Ja jednoducho milujem sarkazmus.

51. Kniha, ktorá ťa rozhnevala?
Keby že ma fakt rozhnevá, šmarím ju na druhú stranu izby. Keďže si však knihy vážim, neurobím to a radšej ich len zaklapnem. Teraz si však na žiadnu nespomínam.

52. Kniha, ktorá ťa rozplakala?
1.) Plačem pri kvante kníh.
2.) Zväčša len pri niektorých scénach.
3.) Preplakala som však celú knižku Ema od Soni Rebrovej. Áno, slovenská autorka. Skôr ma však dostal samotný príbeh a pocity, ktoré prežívali postavy, ako štýl písania. Ak ste slabšej povahy, knihu neodporúčam. Ja som to v polovici takmer vzdala.

53. Kniha, od ktorej si nemal žiadne očakávanie, ale nakoniec sa ti páčila?
Mediátor. Ono, nechápte ma zle, ale… o Meg Cabotovej som nemala príliš valnú mienku po Denníkoch Princeznej. Jednoducho ma nebavili, i keď som sa sem tam zasmiala. Možno raz v nich nájdem záľubu. Keď som však siahala po Mediátorovi s pocitom, že pôjde o nejakú zlátaninu, dostala som facku ako hrom a k tomu všetkému ohromne sexi ducha. Bola som očarená.

54. Kniha, od ktorej si očakával veľa, ale nakoniec sa ti vôbec nepáčila?
Krátky druhý život Bree Tanner. Ono… Hostiteľ ma neskutočne oslovil. Myslela som si, že tým pádom slečna Meyerová svoje nové skúsenosti s písaním prenesie i do ďalšieho diela. Mýlila som sa. Knižka je útla a mám ju rozčítanú dva roky. K tomu všetkému sa neviem zbaviť pocitu, že ide o vyhodené peniaze.

55. Obľúbené čítanie na odreagovanie?
Historické romantické knihy. Je to síce, ako sa hovorí, čítanie pre staré tetky, ale… ja sa pri tom vždy odreagujem a mám neskutočne dobrú náladu.

4 komentáre:

  1. Historické romance! Jasné, Stormy, ideš! Ja ich mám tiež rada :)))

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Och, historické romány, takých sa nás nájde viac (viď moju odpoveď u mňa) :D :D
    V aute som snáď ešte ani nikdy nečítala. Mám pocit, že mi to kedysi otec nedovoľoval... a teraz, keď už šoférujem, by to asi nebolo technicky možné :DDD

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Riddick sa pridáva s reťazovkou ;-)
    http://riddicksrealm.blogspot.com/2011/04/knizna-retazovka.html

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Woooowww-ja som si tiež spravila podobnú reťazovku dávnejšie a asi o polovicu kratšiu...ale táto má toľko zaujímavých otázok na zamyslenie sa a zodpovedanie , že si asi spravím aj túto!xD.....a na záver komntu ešte jedno wow!prečítať mesačne 6 kníh...klobúk dole.Ja nato nemám ani čas a keď už mám čas tak som totálna lemra a absolútne sa mi nič nechce..ale v poslednom čase ma po dlhej prestávke čítanie opäť chytilo-možno to bude aj tým ,že som si konečne vybrala aj nejakú knihu kt. ma zaujíma a nie je to len povinná literatúra k môjmu predmetu v škole plná zbytočne nahusteného textu a informácii...teraz som strašne zažraná do knihy od Benvenuta Celliniho: Vlastní životopis,kt. nám odporučila profesorka v škole....a neviem čím ma ta kniha očarila ale neviem sa od nej odlepiť!xD

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)