piatok, marca 11, 2011

Odstíny života

Smrť je len začiatok. Alex o tom vie jednoznačne svoje.

Alexandrina Avitalová sa počas svojho života nelíšila od ostatných mladých ľudí. Predsa len však malý rozdiel je: v deň svojich 19. narodenín zinkasovala zopár guliek do tela. Tri roky po tom, ako ju pochovali, sa však všetko mení – Alex sa prebúdza opäť k životu a i keď srdce musí nútiť biť a dýchať nepotrebuje, opäť dokáže vnímať svet. Nič však nie je také jednoduché. Nesie so sebou tajomstvá, ktoré by nemusel prijať každý. Je totiž spasiteľkou…

Ozaj sa nestáva často, že by nejaký český, alebo slovenský autor vydal fantasy, či sci-fi knihu. Je to občasný rozmar. Ako tak premýšľam, najčastejšie o kom počujem, je ostrieľaný Juraj Červenák. Ten však píše knihy v prvom rade pre mužov (netvrdím, že ženám sa nepáčia). Keď som však začula o novom projekte, z pera mladej českej autorky, spozornela som. Odstíny života boli presne to, načo som už dlhšiu dobu čakala. Predsa len je pravdou, že českým a slovenským autorom sa mnohokrát vyhýbam, pretože žánre, ktorým sa venujú, nie sú pre mňa. Ale Lucka štuchla do niečoho, čo sa na našej domácej pôde od domácich autoroch, ukáže málokedy. A to bol prvý z dôvodov, pre ktorý som nadšene siahla po reading copy, ktorý mi ochotne poslala.

Sarkazmus! Och, ako ja milujem!
Už na prvých stránkach, si ma Alex Avitalová získala. Fajn, priznávam – občas sa správala až príliš nelogicky. Beriem, že som mala chuť ju pekne nakopnúť. Ale nie je to tak i v skutočnosti? Jej sarkastické poznámky, za ktoré skrývala svoje skutočné pocity. Nezmyselné konanie prelínané tým čo musí urobiť, čo môže a čomu sa nevyhne. Mala na výber a zároveň vôbec. Bola vytrhnutá zo sladkého objatia smrti, aby mala opäť žiť. Ale je to ozaj život, do čoho bola opäť uvrhnutá? Nedokážem si predstaviť, že by moje srdce bilo len preto, lebo ho nútim. Niečo také prirodzené bolo u nej nútené. Dýchala len zo zvyku. A mala na krku záchranu sveta a pritom sama ešte nedospela. Devätnásť rokov, je devätnásť rokov. Áno, oficiálne mala viac ako dvadsať jeden, ale nemala možnosť sa vyvíjať. A niekedy je čas našim jediným učiteľom. Ona oň prišla. Vytrhli jej ho, ako zdravý zub. A keď sa vrátila, všetko bolo iné. Každý od nej očakával nemožné, spasenie sveta, pomoc niečo zmeniť. Nútili ju pochopiť nepochopiteľné. A najhoršie, čo môže človek zažiť je nedostať možnosť výberu, byť postavený pred hotovú vec. Nech si osud, bohovia a ktokoľvek hovorí, čo chce. Nie je to spravodlivé. A ona to vie.

Predsa len však musím autorke niečo vytknúť: toľko oslnivých mužov v jednom diele. Wiliam, Gabe, Matt… kto si má vybrať? V jednu chvíľu sympatizujeme s jedným hrdinom, v druhú s druhým. Nakoniec zistíme, že všetko je úplne inak a svoj postoj musíme chtiac-nechtiac zmeniť. Dosť to ruší samotné cítenie s knihou, pretože v živote stretneme málokedy toľko perfektných ľudí, ktorý si uvedomujú svoje chyby (až na nášho milovaného Liama, ktorý je skrz naskrz dokonalý (ehm… nie, od Edwarda má pekne ďaleko ;))) a aj tak pôsobia dojmom, že sú neprekonateľný. Všetci si niečím prežili, mali svoje radosti i strasti, neresti, s ktorými bojovali. Život, ktorý si neprežije len tak ďalší. Ale predsa len na konci pochopíte, prečo autorka urobila, čo urobila. Tlieskam!

A čo nakoniec?
Som milo prekvapená. Knižku som si užila. Súcitila s postavami a ako som už spomínala, Alex som mala občas chuť zbiť. Gabea vybozkávať, Matta vyobjímať a Liama prefackať. I keď každá jedna postava ma nakoniec prekvapila a bola som nútená, s ňou sympatizovať. Neviem sa dočkať toho, ako sa objaví na pultoch kníhkupectiev a budem sa môcť do nej pustiť ešte raz. Pokiaľ máte radi akciu, sarkazmus, pekných chlapov a v prvom rade plnohodnotný príbeh a FANTASY, určite po knižke siahnete. Nie je totiž nič lepšie, ako sa začítať do knihy, ktorej autorka je nám tak blízka. Do knihy, ktorej žáner je u nás prakticky v plienkach. A vžiť sa do príbehu, ktorý oslní.

Moje hodnotenie:

3 komentáre:

  1. Úplne s tebou súhlasím, knihu som len tak zhltla, bolo to napínavé a aj situácie, ktoré by boli za iných okolnosti nudné, zaujali tak, až som sa čudovala.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Tak jsem přemýšlela, jestli si tuhle knihu přečíst nebo ne. No, začínám se přiklánět k ano :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Pro mě byla tato kniha obrovským překvapením. Vážně, nečekala jsem, že bude tak dobrá a hlavně zábávná. Doufám, že výjde i pokračování...

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)