sobota, marca 26, 2011

Nočný tieň

Nie všetko je také jednoduché, ako to na prvý pohľad vyzerá. A už vôbec nie vo vlčom svete.

Callina budúcnosť je predurčená od jej detstva: na svoje osemnáste narodeniny sa vydá za alfa samca Rena, s ktorým vytvoria novú svorku. Jej svet je dokonalý, dokým jej neskríži cestu mladý muž, človek, Shay, ktorý sa práve prisťahoval do mesta. Dokáže si Calla vybrať medzi láskou a povinnosťou? Opustí svoju svorku, len aby mohla byť s tým koho miluje? Je ozaj všetko také, ako to vidí, alebo je pravda niekde úplne inde? Stojí pred mnohými možnosťami a až príliš si uvedomuje, že zakázané ovocie chutí najlepšie.

Kníh o vlkolakoch nie je veľa. Podvedome sa tejto téme väčšina autorov vyhýba. Áno, nájdeme mnoho kníh, kde proti sebe stoja vlkolaci s upírmi – málokedy však knihu, kde sú vlkolaci hlavnými aktérmi. Ktovie prečo. Andrea Cremer však siahla predsa len po tejto téme a urobila dobre: vytvorila svet, ktorý je úplne odlišný, ako tie ostatné, ale pritom taký ako ten náš. Život jednej rasy ovplyvňuje tú druhú, i keď o tom mnohí nemajú ani tušenia. Jediné, čo pociťujú, je sila strážcov a podvedomé ustupovanie pod vplyvom silnejších jedincov. Nie je to tak predsa i v skutočnom živote? Silnejší ohrozujú slabších. Ale poďme za radom…

Novota, alebo predsa len to isté?
Pripomína vám kniha film Krv ako čokoláda? Je to možné. Ak sa nad tým zamyslíte, film i kniha majú mnoho spoločných čŕt, i keď príbeh je „zdanlivo“ iný. Napriek tomu je samotná história tejto rasy zaujímavá. I keď opäť tu máme štýl „učiteľ – žiak“. Učiteľkou sa stáva Calla a jej verným poslucháčom Shay, ktorý jej nečakane vošiel do cesty. Áno, nejako sa predsa čitateľ musí dozvedieť kto to vlastne strážcovia a ochrancovia sú. Príde mi to však ako otrepaná nutnosť, ktorú by už mohol niekto nahradiť niečím novým. Andrea však siahla po obohranej páske. Kniha síce nestratila svoje čaro, napriek tomu by jej pár odlišností prišlo vhod.

Ľúbostný trojuholník… AGAIN?!
Áno, opäť ten náš otrepaný trojuholník, ktorý sa pomaly nachádza v každej knihe. Kto vlastne prišiel s touto bizarnosťou na svet? Kto si dovolil povedať: bez ľúbostného trojuholníka to nebude ono? Snáď to bude tým, že autori podvedome vnímajú úspech iných diel, v ktorých bola predpísaná určitá dejová línia, ktorú – mnohokrát bohužiaľ – si stanovia ako tú vlastnú. Niekto dokáže napísať knihu podľa návodu bez problémov, iný sa s ňou popasovať nedokážu. Netvrdím, že Cremerová to nezvládla, ale nijako to neozvláštnila. Vášeň, láska, potreba chrániť a porušovať pravidlá… zakázané ovocie chutí najlepšie. To nám už stihla dokázať i Eva s Adamom. Nič nové to však nie je. Tento trojuholník by prekážal i menej, pokiaľ by sme v diele našli niečo, načo sa môžeme ľahšie upnúť. Stredobodom celej knihy je však práve tento trojuholník: Calla a Ren, Shay a Calla, stret všetkých troch a tak dále, a tak dále. Čo tak radšej na budúce siahnuť po inej stratégii?

Prvotný a záverečný dojem?
Neviem, ako to autorka robí, ale napriek všetkému ma príbehom očarila. Kniha sa čítala neskutočne ľahko, napriek mnohým chybám prekladu (povie mi niekto, čo znamená slovo PANIKOVAŤ?!), som si ju užila. Zhtla som ju behom jedného dňa a tým zanedbala svoje povinnosti voči škole. Možno práve tá ľahká čitateľnosť a spôsob, akým boli ukončené kapitoly, ma nútil čítať ďalej bez prestávky. Rýchlo sa prelieval, gradoval a napriek tomu, že pôvodná myšlienka bola odsunutá na druhú koľaj, človeka oslnila. Úplne jej však venovať svoju pozornosť popri ľúbostných scénach, odťahovania sa a opätovného splanutia, sa nedalo. Ako som spomínala vyššie: kniha je venovaná láske medzi Callou a jej dvomi ctiteľmi. Ren a Shay sú však silné osobnosti, ktoré vás zaujmú. Možno preto musím zvýšiť hodnotenie knihy o celú hviezdičku. Prvotný dojem bol teda s určitou objektivitou 4 hviezdičky…

Slovo na záver
Andrea Cremer nám nepriniesla nič nové. Svet, ktorý vytvorila je fascinujúci a dokonalo prepojený s tým našim, napriek tomu jeho pôvod môžeme nájsť i inde. Celé to však osvieži samotná vlkolačia téma, ktorá nie je vôbec častá. Ľúbostný trojuholník sa dá zniesť, pokiaľ v troch hlavných aktéroch nájdete to svoje milované, ktoré obdivujete na postavách. Postáv v knihe je neúrekom a jednoznačne si môžete vybrať tú svoju. Na koniec by som ešte dodala, že Callin prístup voči jej pocitom nie je taký, aký býva pri typických hrdinkách. Nerobí zo seba trpiteľku, čo je veľkým bodom pre ňu samotnú. Možno alfa samica okúzli i vás, tak ako oslovila mňa. Pevne verím, že pokračovanie nebude o nič horšie a postaví príbeh na úplne novú koľaj, ktorá nám ukáže viac ako zamilovaných tínedžerov.

Moje hodnotenie:

3 komentáre:

  1. Supe recenzia.:D Ale čím viac ich čítam, tým som si istá, či knihu kúpiť alebo nie.:D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ja som čitala obidve jej knihy Noční tieň a môžem i povedať ze som bola tolane hotova z toho príbehu. Ak ti môžem poradiť tak si ju kup .Kup si 1,2 aj 3 ktorá ma vísť v marci 2012.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Váu,zaujímave. Asi ešte nikdy som nečítala takúto recenziu,fakt úžas.Ale neviete či sa tá kniha aj nesfilmuje?

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)