utorok, marca 08, 2011

Milujem sarkazmus, hlavne v knihách…

…a keď je ho tam požehnane, milujem tie knihy dvakrát tak!

Možno to vyznie zvláštne, ale vždy sa mi páčila irónia hlavných hrdinov v rôznych knižných tituloch. Je síce pravda, že si teraz nespomeniem na všetky, ale rozhodla som sa urobiť malé zhrnutie ironických slečien, ktoré ma v poslednom čase oslovili, alebo na ktoré som si spomenula.
!UPOZORNENIE!
Veľa ich nebude! Rada tvrdím, že mám sklerózu, ale to nie je pravda. Som roztržitá a niektoré veci mi jednoducho vyšumia z hlavy ako bublinky v minerálke (ehm… sekám prirovnania, teda!). Tak poďme na vec!

Kniha: Mediator
Postava: Susannah Simonová

Suze, pokiaľ ju chcete naštvať, môžete jej povedať Suzie. Alebo Susan (to však niekedy predsa len dokáže ignorovať!). 16 ročná hrdinka, ktorá rozdáva ironické poznámky na požiadanie a verte mi, sú veľakrát dôvodom, pre ktorý sa budete sami pre seba uškŕňať popod nos. Od otca som sa už neraz pri čítaní Mediátora dočkala otázky: čo sa tak škeríš na ten počítač? Nikdy knihy nemusel, počítače už vôbec nie (to druhé preto, lebo ho k nim vraj nepustím… nie je to pravda!). Keď že však trávim čas len s knihami a počítačom a prípadne bláznivým pobehovaním po dome, večne mi s tým nedá pokoj. Ale som si istá, že by sa mu Suzein sarkazmus pozdával, pretože ja som z neho nadšená. Ktovie, aké sú knihy v angličtine… prekladateľka si však dala záležať!

Kniha: Anita Blake: Vampire Hunter
Postava: Anita Blake

Áno! Prečítala som len prvé dve knihy a ďalej to čítať neplánujem. Anitine poznámky, hlášky a komentáre mám však napriek tomu rada, i keď som čítala len prvé dve knihy. Možno sa raz pustím do zvyšku, ktovie, ale takto mi to zatiaľ vyhovuje. Veľakrát som sa však stretla s porovnaním, že Suze je Anita Blake v mladšom vydaní. Jeden rozdiel tu však je! Anita na každého vyťahuje svoju pištoľ. Ani sa jej však nečudujem, také krehké žieňa (nesúď knihu podľa obalu!).

Kniha: Vampire Academy
Postava: Rose Hathaway

Neviem, je možné, že som tento pocit nadobudla len ja. Že Rose doslova sype sarkastickými poznámkami. Možno je toho názoru i niekto iný. Napriek tomu ju však radím medzi moje obľúbené sarkastické hrdinky, pretože jej komentáre mi niekedy nedovolia nezadúšať sa smiechom. Hlavne jej slovné potýčky s Christianom sa mi neskutočne pozdávajú. I keď všemožne tvrdia, že sa nemajú radi, predsa len medzi nimi nejaký ten cit je. Porušiť však svoje zásadové pravidlá? Nehrozí!

A nakoniec niečo z domáceho poľa… alebo ani nie?

Kniha: Odstíny života
Postava: Alexandrina Avitalová

Myslela som si, že na domácej pôde, ale u našich susedov v ČR, sa nikdy neobjaví spisovateľ, ktorý by sa venoval tomuto žánru. A už vôbec som nenadobudla dojem, že by bol niekto vytvoriť hrdinu/hrdinku, ktorého myšlienky plné irónie, nedovolia človeku ostaň chladným.
Predsa len som sa však dočkala!
Autorka Odstínu života, Lucie Adamová, mi zaslala RC (ďakujem! Čoskoro nahodím i recenziu ;)) a myslela som, že Alex ma dorazí. Mám rada jej myšlienky. Jej štýl komunikácie. Ale i schopnosť byť vážnym, keď je to nevyhnutné. Alebo si naopak sarkazmom uľahčiť, keď sa zdá, že všetko je na nič. Alex dostane do kolien, pokiaľ máte radi tento typ hrdiniek. Mňa jednoznačne dojala!

Čosi na záver…
Vravím, nie je to ani zďaleka všetko! Možno ide len o moje zlé dojmy, možno som si niečo domyslela správne. Ktovie. Jednoznačne však dúfam, že čoskoro opäť narazím na podobnú hrdinku a snáď i na hrdinu! Tak rada čítam z mužského pohľadu a väčšinou takú možnosť nemám (John z Som číslo 4 nie je práve to pravé orechové, čomu by som povedala – knižný hrdina za všetky drobné). Pevne však verím, že mi niekto z vás odporučí *nadšene klipká očami* nejakú knihu s hlavným hrdinom (z mužského pohľadu), ktorá stoja zato.

Spomeniete si ešte i vy na svoju obľúbenú ironickú hrdinku, alebo hrdinu, ktorý by do zoznamu mal patriť? Čakám odpoveď v komentároch!

7 komentárov:

  1. Tak jedině Anita mě zatím minula - o té jsem slyšela, že to je největší Mary Sue ze všech :D Jinak naprosto souhlasím. Suze jsem si zamilovala hlavně díky úžasnému překladu Jany Jašové :D Jinak souhlasím se vším...

    Pokud hledáš sarkastického hlavního hrdinu, hodně se nahledáš. Většina z nich je naprosto nerealistická - myslím tím "vyobrazení" chlapa. Co si teď vzpomenu, tak se mi líbil Beck v The Demon Trapper's Daughter.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Se všema souhlasím:) A Anity jsem přečetla už 13 dílů:D Syki má sice pravdu, ale mně se ta knížky stejně líbí:) Jinak sarkastického chlapa... Tak na toho bych si fakt nevzpoměla. Lehce sarkastický by možná mohl bát Patch ze zavrženého ale jinak mně fakt nikdo nenapadá.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. *zarotovala sa kvôli inšpirácií na stoličke po izbe. Knižnice sú napravo, naľavo a ešte aj za ňou.*
    Sarkastický chlap... čo takto Eddie z Temnej veže? A Elánius zo Zeměplochy má tiež svoje chvíľky 8-) Ale ani jedno nebude asi to, čo ako odporúčanie hľadáš :D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Muži, ktorí rozumejú irónii ma fakt dostávajú :))
    Ale k tým ironickým hrdinkám - momentálne mi Alex Avitalová premazala všetky spomienky a nahrala mi do mysle len spomienky na jej perfektnú iróniu :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Naprostý souhlas se všemi, až na Odstíny života, ty jsem bohužel ještě nečetla :) Rose a Susannah mám nejradši ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Sarkastickej chlap? Will Herondale z Clockwork Angel! :D

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Začínám si připadat jak velká paní spisovatelka, když vidím zmínku o OŽ na každým rohu, resp. blogu :D Ale jinak co se těch ironií oplývajících hrdinů týče, u mě jednoznačně vede Cal Leandros ze stejnojmené série od Rob Thurman :)

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)