streda, marca 02, 2011

Čím to je, čím to je…

Mnohí sa ma pýtajú, čo vlastne vidím na knihám. Vždy sa však len slabo usmejem a poviem, že sú veľkou súčasťou môjho života. Život si bez nich nedokážem predstaviť, i keď sa ich dokážem vzdať na úkor iných vecí (rodina, zdravie, priatelia).
Napriek tomu ma však svetom kníh sprevádza niečo, čo ma nie vždy teší. Máte občas i vy pocit, že vás kniha príliš pohltí? Neviete myslieť na nič iné a dokonca pocity, ktoré postavy prežívajú sú súčasťou i vás?
U mňa to je problém, ktorý ma sprevádza pri väčšine kníh. A nie je to vždy príjemné.

1.) Becca Fitzpatrick – Hush Hush

Začnem tak zvoľna. Hush Hush, kniha, ktorú často prirovnávajú k Twilight ságe. Je síce pravda, že určité momenty mi ju pripomenuli (biológia, google boyfriend), ale inak som tam veľkú spojitosť nenašla. V prvom rade je Patch bad boy, ktorý sa tak i správa. Edward je vege upír (samozrejme, že pár zvierat, ktoré zabije neznamená, že ide o týranie ;)). To je však už z iného súdka.
Moment, ktorý sa mi až príliš zaryl pod kožu, je nasledovný: jazda na Archanjelovi. Možno bude zvláštne, čo teraz poviem, ale bohužiaľ to tak je. Keď som čítala práve túto pasáž (nebudem spoilerovať o čom vlastne bola, kvôli tým, ktorý ešte nečítali), naplo ma. V tú chvíľu som bola odísť od počítača a upokojiť sa. Pol hodinu mi trvalo, kým sa mi dal žalúdok dal do poriadku natoľko, aby som mohla čítať ďalej. Nič príjemné, dúfam, že to už nezažijem.
A aby som nezabudla, celú noc sa mi snívalo o anjeloch. Nespomínam si už však, o čom konkrétne sen bol.

2.) Suzanne Collins – The Hunger Games

Počas čítania knihy ma síce neprenasledovalo nič, i keď myšlienky mi po dočítaní blúdili len okolo nej. Horšie to bolo s mojim spánkom, ktorý nebol príjemný. Dôvod? Neustále nočné mory.
Nočné mory neznášam. O to viac, že o nich vie i moje okolie. Rozprávam zo sna, kričím, plačem, smejem sa. Šťastie pre mňa, že nie som námesačná. To by som asi vyskočila z okna. Je fajn, že máme len prízemný dom a nie poschodový.
Áno, knihy sú perfektné, ale dúfam, že keď sa do nich pustím opäť, podobným snom sa vyhnem. Zobudila som sa celá stuhnutá, spotená a nevedela sa ani pohnúť. K tomu všetkému som mala kŕč v bruchu. Pravdepodobne kvôli tomu, že som v sne skončila v nožom v bruchu a pomaly umierala. Pozitívne vyhliadky, že?
Bojovať v aréne by som v živote nechcela. V sne som to skúsila, stačilo. Horšie na tom je, že som mala podobné sny mesiac. Brrr!
 
3.) Richelle Mead – Vampire Academy

Vďakabohu, sny ohľadom Vampire Academy až také extrémne neboli. Trošku som sa pobila, pobehala a takmer umrela. Ale nebolo to také hrozné, ako pri Hrách o život, ktoré boli vážne hry o život. Tu, na rozdiel od Hier o život, som sa len zhostila samotnej Rose. Nič hrozné, ale napriek tomu ma všetko po zobudení bolelo. Príliš živé!

4.) Kde sa vzal, tu sa vzal…

Vážne som poslednú dobu o vlkolakoch nič nečítala. Fakt som nepozerala ani horory. V žiadnej knihe sa nepísalo o zapršanej noci plnej blata. Pointa?
Uprostred noci, v nočnej košeli, keď bola búrka a doslova lialo ako z krhly, som šla bosá po hlavnej ceste a snažila sa z mesta (Rožňava) dostať do Krásnej Hôrky, kde žijem s rodinou. Niekto ma prenasledoval a videla som len občasné svetlá áut. Zrazu som sa však objavila na sídlisku v Rožňave, uprostred horúceho dňa. Zdržala som sa tam trošku dlhšie, strávila som tam i ďalšiu noc a autobusom zišla do mesta. Vošla som do jedného nového obchodu s knihami, kde bol zvláštny muž a rozprávala sa s ním. Nakoniec som ušla, pretože som si uvedomila, že je jedným z vlkov, ktorý ma prenasledujú a počula som, ako niekomu volá, že som práve odišla z obchodu. Bežala som smerom na námestie a zrazu sa objavila na obrovskej ulici v Paríži, kde som stretla svoju mamku s hromadou tašiek. Kričala som, že musíme čím skôr vypadnúť, pretože ma prenasledujú vlkolaci, ale ona mi neverila a ďalej pokojne krivkala ďalej (má problémy s nohou i v reálnom živote) a ja som už videla len skupinu ľudí so žltými očami.

Presne toto sa mi snívalo už dávnejšie, možno pred dvomi, tromi týždňami? Bol to neskutočne živý sen, ktorý si – ako vidíte – pamätám dodnes. Čím to je, že sa mi niečo podobné snívalo? Bohvie.

5.) Sny boli, sú aj budú…

Áno, je to tak. Očividne sa však dajú ovplyvniť, i keď ja to vedome nedokážem. Niekde som však čítala, že pokiaľ človek na niečo veľmi dlho myslí, bude sa mu o tom snívať. Je to možné, nebudem to zahovárať. Bohužiaľ sa však stále do kníh príliš vžívam i v bdelom stave. Niekedy sa doslova trasiem pri tom, keď viem, že síce všetko dobre dopadne, ale pocity postáv sa prenášajú na mňa. Pokiaľ dlhšie ako týždeň nečítam, chytajú ma absťáky. Nie extrémne, ale odráža sa to na mojej nálade.

Takže: existuje liečenie ohľadom drog, alkoholu alebo môžete chodiť na diskusie ohľadom anorexie a bulímie. Ale čo mám robiť ja? :D

Samozrejme, budem naďalej čítať ďalej, pretože knihy sú veľkou súčasťou môjho života. Len to občas vnímam zvláštne, keď ma kniha príliš osloví. Ďakujem Bohu, že nie všetky knihy sú natoľko dobré, aby som z nich šalela.

A čo vy, aký máte vzťah ku knihám? Sníva sa vám s postavami, alebo prežívate niečo podobné ako oni? :)

5 komentárov:

  1. Knihy sú pre mňa tak isto ako pre teba súčasťou života, tiež sa do nich asi až príliš vžímavam. Vždy, keď otočím poslednú stránku knihy som ako keby s tým príbehom aspoň chvíľu prepojená. Keď skončí pekne som rozčarovaná celý deň som vysmiata ako slniečko, keď skončí zle teda nie je to happy end som smutná, nemastná neslaná.

    sny mávam tiež ale mne sa väčšinou všetky knihy vlejú do jedného celku... minule som sa zobudila spotená ako myš, lebo sa mi snívalo že som pohrýzla muža keď som sa premieňala na vlka a on do mňa sterlil šíp a chcel ma upiecť. :))))

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Od té doby, co vedu knižní blog se pro mě knihy staly téměř denním chlebem. Dříve jsem si knihy četla jen tak pro zabávu a nechávala jsem si své postřehy spíše pro sebe. Teď mě celý knižní svět baví mnohem víc už jenom proto, že se mám s kým podělit o své myšlenky, můžu knihu doporučit dál a tak dále. Ještě stále mě udivuje, a nejspíš ani udivovat nepřestane, že ty moje bláboly vážně někdo čte a ještě víc, že někdo na můj názor vůbec dá.

    Pamatuju si, že když jsem přečetla první díl VA, zdálo se mi o něm celý měsíc a já se neustále vracela a hledala v knížce své oblíbené pasáže, abych si je mohla číst znovu a znovu. U Nástrojů smrti to bylo hodně podobné.

    Mé sny jsou vždycky nějakou směsicí různých žánrů, ale jedno mají vždycky společné - jsou bojovné, respektive v nich bojuju já :D Myslím, že ta léta sledování Buffy se na mě vážně podepsala :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Kde sa vzal tu sa vzal ... ten sen čo sa ti sníval mi pripomenul Triašku.
    Ja som si myslela, že som jediná komu sa sníva o knihách a ono sa zdá, že nie som. Fakt mi odľahlo, lebo som si začínala myslieť, že mi šibe :D Najživšie sny som mala vtedy keď som zaspala nad knihou, už si nespomeniem aké knihy to boli, ale pamätám sa na tie divné sny. Najviac ma zarazilo keď som počula svoj hlas ako číta knihu, akože ja som spala a nič som nečítala ale vo sne som videla písmenká a počula som svoj hlas ako číta, väčšinou to bolo pokračovanie toho čo som čítala v noci, napríklad keď som čítala Nov od S.M. tak som v noci skončila pri scéne kde sú na tých troch stranách napísané iba mesiace no a ráno som si vo sne veselo čítala vlastný príbeh kde bola Bella s Edwardom :D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. mě se nezdá o hororech ani o děsivých knížkách které čtu, nevím proč, ale prostě to tak je...každopádně nevím jakej retard si mohl myslet že stmívání a zavržený jsou podobný!?!?!? Bella je nemohlo, je nudná a prominte ale je i blbá, kdežto Nora(s vyjímkou jejího jména) je o hodně lepší!!! o 100%!!! a Patch a Edward se vůbec ale naprosto vůbec nedají srovnávat!! i ten příběh je jinej!! Prominte ale já jsem si nevšimla že by se na konci vzali a měli děti a žili spolu štastně až do smrti....

    Simča

    p.s. prominte že mě to tak vzalo, ale stmívání nesnáším a zavrženýho úplně miluju!!!

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Simča: Ani ja tam veľkú spojitosť nenachádzam :) Len som to často počula, preto som to spomenula :D :)

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)