sobota, marca 19, 2011

Ako na recenziu? Resp. návod pre tých, ktorý nevedia ako začať

Mnohí z nás sme fanúšikmi kníh či filmov. Radi by sme ostatným dali na známosť svoj názor, ale k napísaniu recenzie sa nedokážeme dokopať. Možno to bude strach: čo nato ľudia povedia? Alebo myšlienka, že napísať recenziu nie je nič pre vás, i keď je to len malá výhovorka. Tento článok má slúžiť v prvom rade pre tých, ktorý sa boja napísať recenziu: nie je to nič strašné, všetci sa vyvíjame a prvá recenzia bude vždy slabšia, ako tie ostatné. To však nemá nikoho odradiť. Prvý krok je totiž vždy najťažší, potom sa však už rozbehneme bez problémov.


Ako na to?
1.) Zbaviť sa strachu.
2.) Zhlboka sa nadýchnuť.
3.) Otvoriť WORD, alebo iný súbor na písanie, či vziať pero a papier.
4.) Pustiť sa do práce.

!UPOZORNENIE!
Žiadna zlá recenzia neexistuje. Lepšie však je vyhýbať sa spoilerom a vyzdvihnúť pozitíva i negatíva, nie len jedno či druhé.

Návod?
Žiadny presný návod neexistuje. Ak sa vám do hlavy i snažia natlačiť kaleráby, že toto treba tak a toto hen tak – nepočúvajte ich! Samozrejme je pár vecí, ktoré by sa mali dodržovať (viď upozornenie), ale je len a len na vás, ako si to rozvrhnete. Dôležité je však i nepreskakovať z udalosti na udalosť ako pingpongová loptička. Budete v tom mať chaos vy i čitatelia.

Čo by teda recenzia mala obsahovať?
1.) Oboznámenie s knihou – môžete využiť oficiálnu anotáciu, alebo svoje krátke zhrnutie deja. Nejde však o podrobný obsah Chrámu matky božej v Paríži, ktorý potrebujete do školy. Obsah má osloviť, zaujať, ale príliš veľa neprezradiť, aby sme knižku vôbec mali dôvod čítať.
2.) Kritickosť – pozitíva i negatíva. Silné charaktery, alebo práve naopak? Dej sa tu už viackrát objavil, alebo je viac než originálny? Plakali ste, smiali ste sa, dojalo vás to? Prečo podľa vás autor napísal práve toto a ako to myslel? Je len a len na vás, akú schému si zvolíte, dôležité je však uvedomiť si, že nič nie je dokonalé a preto má všetko svoje muchy (áno, i Edward – svojou žiarou vás oslepí i na celý deň a bože chráň, aby ste neprišli o zrak ;)). Pokiaľ chcete knižku len hatiť, skúste vytvoriť žalospev. Keď len ospevovať, skúste to s ódou. Recenzia má byť objektívna – preto si musíte urobiť menší odstup. Niekedy to je ťažké i pre mňa, i pre mnohých oveľa ostrieľanejších recenzentov a mnohokrát si človek musí kúsnuť do jazyka, aby sa krotil. Úplne objektívny nebudeme nikdy, určitý odstup je však dôležitý.
3.) Odôvodnenie – len tak povedať: Bella je krava, Rose príliš pyskatá alebo Katsa nevie čo presne chce a preto to nie je dobré… EE! Musíte vedieť svoje názory odôvodniť, toto sa vám zíde i v skutočnom živote. Ukážeme si to na príklade:

Bella Swanová je dievča, ktoré tak celkom nie je v poriadku. Spomalené reakcie, narážanie kde sa dá a jej myšlienky majú občas až príliš primitívny nádych. Princ na bielom koni a lá diskoguľa, vážne nie je to, čo ma práve oslnilo. Bella ako charakter zlyhala, autorka ma v tomto smere veľmi sklamala. Inak by som to povedala takto: dievčence, príklad si z nej určite neberte. Rómeo a Júlia je krásna tragédia, ale žiť s ružovými okuliarmi na očiach je v dnešnej dobe až príliš nebezpečné a v prvom rade hlúpe.

Rose Hathaway je typická sarkastická hrdinka, ktorá si nedáva pozor na ústa. To je však niečo, čo nemusí byť všetkým po chuti. Iróniu mnohí totiž radi nemajú, v literatúre však má svoje teplé miestečko, kde sa predrala i táto hrdinka. Meadová teda vytvorila silný charakter, s množstvom chýb, ktoré však má každý človek: žiarlivosť, výbušnosť, neposlušnosť. Niekto sa v nej nájde, iný zase nie. Určite však podobných ľudí nájdete i vo svojom okolí a preto to pridáva autorke bod k dobru.

Už tomu rozumiete? Nemôžte povedať, že sa vám niečo nepáči a nechať to len tak. Občas tak môžete urobiť, ale nechať všetky body recenzie bez toho, aby ste povedali, PREČO máte taký názor a PREČO si myslíte, že autor/ka urobil/a chybu, nie je správne. Nikoho tým nepresvedčíte. To isté platí i o pozitívnych stránkach. Je milé, že sa vám to páčilo, ale čitatelia by radi vedeli, čo na tom také dobré vlastne bolo. I v reálnom živote sú situácie, ktoré sa nemusia pochopiť, keď sa zle vysvetlia. Poznáte to?

Moja prvá recenzia…
…bola plná spoilerov a zbytočných bodov, ktoré som mohla vynechať. Nebola však zlá, mnohým sa páčila, problém však bol, že človek už nemal dôvod si daný film pozrieť (moja životne prvá recenzia bola zameraná na filmové spracovanie Twilightu). Snáď len zo zvedavosti. Pokiaľ však recenzia predsa len prezrádza dôležité udalosti a body, napíšte nad recenziu malé upozornenie: V recenzii sa nachádzajú spoilery. Sú totiž čitatelia, ktorým by sa to dvakrát nemuselo pozdávať. Iný by to zase prijali. Nič by vám nato samozrejme nepovedali, ale už len pre dobro spoločnosti je to výhodné.

A čo na záver?
Snáď som vám trošku pomohla. Povzbudila vás. Každý si časom vyvinie svoj vlastný štýl písania recenzií. Všetky sú totiž inak ladené. Nižšie nájdete pár mojich obľúbených recenzií, ktoré som si už viac krát prečítala. Všetky autorky majú iný štýl písania recenzií, niektoré ich vyskúšali i viac. Preto dúfam, že sa do nich čoskoro pustíte i vy, mám totiž rada názory ostatných a hlavne ich myšlienkové pochody. A pevne verím, že i vy nájdete svoj štýl! :) 
 
Recenzie:
Luu: Little Ramblings – Škola noci
Abyss: Abyss Infinity – Odstíny života
Judit: My Alternative World of Books - Som číslo 4
Triss: Fragile Things of Triss - The DUFF
Syki: Knižní doupě - Nádherné bytosti
Misha: Another World - Inkarceron
  
P.S.: Pokiaľ by niektorej z autoriek prekážalo, že som uviedla jednu z ich recenzií, prosím, dajte mi vedieť na mail: sima.burcikova@gmail.com. Napravím to a odkaz dám preč :)

4 komentáre:

  1. Super návod, naozaj máš pravdu, keď chcem niekomu niečo odporučiť, či už film alebo knihu, nikdy mi neprídu na um tie správne slová a tak sa často a stáva, že dotyčného nepresvedčím. Toto je nádherný postup ako docieliť aby k niečomu takému nedošlo. :)

    P.S. Máš pekný design blogu a blog celkovo. Rada by som ho pridala ku mne na blog ak môžem. Mám teraz nový a rada by som sa pohrala ešte s designom, hoci musím sa priznať ešte som neprišla na to ako. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Pekný návod a princ na bielom koni á lá diskoguľa ma dostal :'DDD

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)