štvrtok, februára 17, 2011

Trilógia Hry o život (Hunger games, Catching fire, Mockingjay)

Trilógia Hry o život (Suzanne Collins)

Všetko čo ste doteraz poznali sa zmení…

Odporúčanie z každej strany, perfektná akcia a nadšené recenzie zo všetkých kútov sveta. To bolo to, čo ma dokopalo k sérii Hry o život. Sprvoti som sa bála, že to nebude také ako o tom ostatní hovoria. Neľutujem však, že som po knihách siahla. Neľutujem, že ich mám na poličke. Pretože tieto knihy sú ozdobou každej knižnice.

Hry o život
Katniss žije vo svete vybudovanom na troskách Severnej Ameriky, ktorý nesie meno Panem. Každý rok od porazenie Trinásteho obvodu sa zo všetkých dvanástich obvodov vyberie chlapec a dievča, ktorý sa zúčastnia Hier o život. Tieto ešte len deti, vo veku 12 až 18 rokov, bojujú o prežitie tými najhoršími spôsobmi, ktoré k mladým ľuďom vôbec nepatria.
Ale čo je dôležitejšie ako prežiť?
Túto otázku si kladú všetci účastníci Hier o život a to v prvom rade Katniss, ktorá do hier nastúpila namiesto svojej mladšej sestričky. Jej spoluhráčom z obvodu sa stal Peeta Mellark, ktorý predstavuje viacero problémov a to nielen možnosť toho, že by ju mohol zabiť.
Pri prvom pohľade na knihu si poviete: hry o život? Deti bojujúce o ďalší nádych? Kto mohol niečo také napísať? Môj prvý pocit po prečítaní samotného názvu bolo znechutenie. Vtedy u nás neznáme knihy. Vnútorné obviňovanie autorky a následne prisahanie, že po knihe nesiahnem.
Tento sľub som však porušila. Ľuďom v mojom okolí som začala dôverovať a knihy začala čítať. Prvá strana: mierne znechutenie. Čas, v ktorom je kniha napísaná jednoznačne nebude po chuti všetkým čitateľom, ale napriek tomu sa text neskutočne ľahko číta. Tento nedostatok sa teda dá prehrýzť a budete sa zaoberať len príbehom, ktorý sa odohráva medzi Katniss a okolitým svetom, Katniss a Peetom a taktiež problémom, ktorý sa odohráva v Katniss samotnej. Autorka – Suzanne Collins – teda splnila všetky tri hlavné rozpory, ktoré v knihe môže hlavný hrdina prežívať. Tomuto výkonu ja osobne tlieskam, keďže v dnešnej literatúre sa mnohokrát stretávame s tým, ako ostatní neriešia nič iné len svojho partnera. Keďže však Katniss bojuje o život, proti samotnému systému v krajine a snaží sa pochopiť viac, ako sa na prvý pohľad zdá, všetci uvidia v hlavnej hrdinke charakter, s ktorým sa stretávame v dnešnej dobe málokedy.
Plusy knihy sú teda veľmi výrazné charaktery, ktoré zaujmú. Pútavo napísaná kniha a zároveň perfektne prepracovaný dej. Neuveriteľná gradácia, ktorá vás núti pýtať sa: ako sa to celé teda skončí?
Mínusom je hlavne čas, v ktorom je kniha písaná. Nie je po chuti všetkým čitateľom, ale dá sa cezeň preniesť.
Osobné hodnotenie prvej knihy teda je 90%.

Skúška ohňom
Katniss i Peeta prežili. Ich vzájomný cit, ktorý si prejavovali počas hier ohúril svet. Dojal ho. Teraz však vzájomné pocity hlavných hrdinov sú viac než rozporuplné a najväčším šokom budú tretie hry štvrťstoročia, ktoré dávajú na známosť, že stať sa víťazom neznamená vždy spokojný výdych. A taktiež, že byť rebelom sa nikdy neoplatí.
Ruže, ktoré páchnu krvou. Nenávisť, ktorá sa prebúdza v duši ako plameň ohňa. Všetko malo byť preč a predsa systém na čele s prezidentom Snowom dokázal všetko pokaziť. Katniss sa spolu s Peetom vracajú do arény. Kto prežije? Od začiatku je predsa jasné, že sa budú navzájom chrániť. Že sa budú snažiť o to, aby ten druhý prežil. Ale čo ich to bude vlastne stáť?
Napätie, ktoré doslova srší z každej jednej stránky vás nenechá pokojne spať. Všetko, čo ste doposiaľ poznali bude iné. Vaše myšlienky budú blúdiť dokola ako ručičky hodiniek. Jediné, čoho sa budú týkať bude osud hrdinov. Čo sa stane? Ako to dopadne? Kto zomrie a kto ostane? V hrách je dôležité len jedno: keď chcete prežiť, musíte zabíjať. Vytvárať si spojenectvá? Hlúposť. Aj tak svojho spojenca, ktorý vám možno i prirastie k srdcu, budete musieť zabiť. Presne takto zmýšľa Katniss, ale predsa len vytvorí s ľuďmi po svojom boku, so svojimi spoluhráčmi, vzťah, na ktorý nebude môcť nikdy zabudnúť.
Hlúpy čas z prvej knihy sa vracia, ale je to vôbec dôležité? Kniha nabitá emóciami. Akčnosť z prvej časti sa pomaly vytráca a vaše nervy sú napnuté na prasknutie. Rebelov počuť z každej strany, znovuzrodenie trinásteho obvodu z plameňov a udalosti, ktoré vám vyrazia dych. Nebudete mať čas premýšľať nad tým, či to čo Collinsová napísala myslí vážne, pretože o chvíľu opäť stratíte dych pri ďalšej udalosti.
Čo mám k pokračovaniu povedať? Je lepšie, ako prvá časť. Strach, ktorý hovorí: pokračovanie býva málokedy rovnako dobré, väčšinou je dokonca horšie. Táto kniha však všeobecnú domnienku jednoznačne vyvráti. Pretože napriek tomu, že prvá kniha bola nabitá akciou a citmi a v druhej sa akcia vytráca, prichádza napätie. Dlhšiu dobu som premýšľala: prečo práve skúška ohňom? Keď si však všetko prenesiete i do svojej mysle, čo ju sužuje? Čo vám tlie v predstavách? Oheň, ktorý vám nedá spať. Páli a páli a nechce prestať.
Osobné hodnotenie je 98%.

Drozdajka
Peeta je v sídle a možno zomiera. Katniss sťa symbol povstania proti Sídlu – Drozdajka – nevie, čo si o tom všetkom myslieť. Jej pocity sú rozporuplné. Gale, alebo Peeta? Dobro celej krajiny, alebo potreba duše jej samotnej? Keď vás vytiahnu z arény, v ktorej ste urobili niečo, za čo vás milujú i nenávidia, ako budete reagovať? Neviete? To nevie ani ona.
Katniss, Peeta, Haymitch, Finnick a mnohí ďalší sa opäť vracajú, aby vám zasadili víťazný úder. Slzy, tečúce po tvári. Otázka: kto ešte musí zomrieť? A túžba niečo napraviť, niečo zmeniť. Urobiť svet lepším. To všetko v tejto knihe nájdete. Autorka opäť núti zamyslieť sa nad vlastnými životmi. Nad osudmi ľudí, ktoré sú nám také blízke a pritom také vzdialené. Ozaj ide len o prostú fikciu, alebo sa autorka inšpirovala i niečím iným ako len mytológiou? To vie len ona sama, ale jedno je isté: kniha v nás vyvolá pocit, že stojíte v boji a snažíte sa niečo zmeniť.
Netvrdím, že ide o najlepšiu časť tejto trilógie. V jednej recenzii som ju hodnotila 100%, ale i ona má svoje muchy. Prvotný ošiaľ? Možno. Silné charaktery ostávajú, nikto sa nezmenil zo silnej osobnosti na slabú, ani naopak. Ľudia v obvodoch sú zvyknutí žiť pod tlakom a svinstvá, ktoré vychádzajú na povrch ich nútia bojovať ďalej.
Jedno však kniha má, niečo čo sa v takej hojnosti neobjavovalo v prvých dvoch knihách. A to súdržnosť. Nikdy nebude nič také, aké má byť. Ale môže sa to všetko zlepšiť. Suzanne Collinsová sa vás prostredníctvom hlavných hrdinov pýta: aké svinstvá ešte musia ľudia napáchať, aby sme sa spamätali? Obvody povstali, aby urobili svet lepším. Knihy za sebou nesú odkaz, ktorý možno na prvý pohľad nevidíme, ale zamyslime sa nad tým. Môžeme takto skončiť aj my? Čo ak áno?
Kniha možno nie je najlepším dielom. Nenesie v sebe toľko akcie ako prvá kniha. Napätia tiež pominulo. Ale odkaz, ktorý nachádzate na každej strane, je známy. Milovať, mať rád. A to nie len svojich blížnych, ale i krajinu, domov, priateľov. Zvieratá. Všetko, čo nám dodáva silu žiť.
Osobné hodnotenie posledného dielu je 90%.

Súhrn?
Čo mám povedať? Trilógia ma ohúrila. Nato, aby som sa odosobnila ešte viac, by som musela byť ešte silnejšia. Počas čítania sa mi deň čo deň snívalo o Katniss a Peetovi. O tom, ako mňa samotnú zavreli do arény a nútili bojovať o život. V tele som cítila nôž, ktorý ma prebodáva a posledný výdych, ktorý ma prebudil bol viac než bolestivý.
To sa podarí máloktorej knihe. Suzanne Collinsová dokázala to, čo mnohí nedokážu: obyčajnými jednoduchými slovami ma donútila uvedomiť si niektoré skutočnosti, o ktorých som vedela, ale odmietala prijať.

Aké odkazy som v knihách našla ja?
1.) Láska všetko uľahčí.
2.) Život nikdy nebol ľahký, ale keď sa naučíš bojovať, dosiahneš čo chceš.
3.) Každý si zaslúži úctu.
4.) Smrť je niečo, čo sa dnes prehliada – naši predkovia ju nazývali prechodom do druhého života. V dnešnom svete i trojročné dieťa vie, čo je to zbraň. Je to ten odkaz, ktorý chceme podať ďalej?
5.) Zem nám nepatrí. Sme len jej hosťami a tak by sme sa k nej mali chovať. K vlastnej matke sa tiež chováme s patričnou úctou.

A aké odkazy knihy prenechali vám? Pevne verím, že ich bolo neskutočne veľa, pretože ich tam bolo požehnane.

Celkové hodnotenie:

2 komentáre:

  1. Páni vyzerá to fakt dobre. Tuším si to kúpim :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Nielen vyzerá ale ono to aj super je , ja už mám dve knihy teraz idem kupovať http://www.eurobooks.sk/sk/produkt/327789/Catching-Fire/ :D neviem sa dočkať kedy príde :D

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)