sobota, februára 26, 2011

Som číslo 4

Varovanie: Sú medzi nami. Niektorí nás chcú zahubiť!

Už tri jazvy, v podobe kruhov, zdobia pravú nohu Johna Smitha. Vždy prišli nečakane, vždy pri nich cítil bolesť. Pri vzniknutí ďalšej sa musel postaviť a ujsť čo najďalej spolu so svojim nevlastným otcom. Keď upútal pozornosť viac ako bolo nutné, opäť sa vybrali na útek. Nikde sa nezdržovali dlhšie, ako to bolo potrebné. K tomu všetkému je číslo tri mŕtve. Čo to znamená? On je na rade.

Pri prvých stránkach sa vnárame do príbehu, ktorý nie je ničím odlišným od tých ostatných. Chlapec, ktorý prežil útok na svoju rodnú planétu a žije spolu so svojim cêtarom (v preklade kurátor, niečo ako opatrovateľ). Na Zem počas invázie bolo vyslaných 9 detí, 9 kurátorov. Začlenili sa do zabehaného systému, utekali pred svojimi prenasledovateľmi a snažili sa prežiť všetkými možnými spôsobmi. Lorien, planéta z ktorej pochádzajú, nepovstane z popola bez toho, aby ju niekto z pôvodných oživil. Je veľkou iróniou, že v dnešnej dobe deväť pätnásť ročných detí, z ktorých ostalo len šesť, má obnoviť starý svet, ktorý zhorel pod rukami nepriateľov. V jednu chvíľu niekto, kto sa obzerá po dievčatách a nebadane sa pri pohľade na ne červená. V tú ďalšiu človek bojujúci po boku svojich druhov.

Najväčším paradoxom knihy je práve neurčitosť hlavnej postavy. Áno, je to silný mimozemšťan, ktorý má svoje dedičstvo, ale zároveň je to človek ako každý iný. Nedokáže ani pohnúť loptičkou, zatiaľ čo o pár chvíľ láme stromy. Svetlo, ktoré mu tlmene žiari z rúk po každom nervovom výpade, dokáže dokonale ovládať a pri tom ide len o prelom minút medzi jednotlivými scénami. Súhlasím s tým, že keď je dieťa pripravené tak vie, kedy sa rozbehnúť a pritom nespadnúť, ale svoje schopnosti musí postupne vyvíjať. Pre mňa ide o najväčšiu chybu autora: príliš dokonalá a ideálna hlavná postava bez väčších chýb.

Taktiež klišé, ktoré sa neraz objaví, je úderom ako facka. Slovník postáv je typický pre tínedžerov a možno je len mojou chybou, že sa mi hnusil. Niektoré dialógy vôbec nezneli prirodzene, zatiaľ čo iným ste uverili a otvárali ústa dokorán. Hlavne prvé dialógy sú krkolomné, zatiaľ čo ku koncu knihy sa upravujú. Pittacus Lore sa očividne potreboval len a len rozpísať. Čím budete čítať ďalej, tým vás bude príbeh chytať viac, určite však modré z neba nečakajte. Nenájdete ho.

Príbeh samotný je originálny a neoriginálny zároveň. Osobne som sa podobným príbehom nestretla, alebo som ich len ignorovala. Som číslo štyri ma však napriek svojim chybám chytilo a knihu som prečítala behom dvoch dní. Postavy máte v jednu chvíľu chuť vyfackať, v druhú vybozkávať. V pamäti mi však utkvel hlavne Sam a Bennie Kosar. Kto to je už musíte zistiť sami.

Čo by som dodala na koniec?
1.) Sam a Bennie Kosar sú určite hviezdami knihy, i keď sa to na prvý pohľad nezdá.
2.) John Smith je postava plná rozporov, ktorá si vás v jednu chvíľu získa, v druhú však už o ňom nechcete ani počuť.
3.) Kniha samotná je venovaná hlavne tínedžerom, obľúbia si ju však i starší čitatelia, ktorý sú fanúšikmi ľahkého sci-fi.
4.) Príbeh samotný slúži hlavne ako pred príprava pred pokračovaním, ktoré nesie meno Sila šiestich. Pravdepodobne v nej nájdeme oveľa viac ako v prvej časti.
5.) Kniha je ľahko čitateľná, napriek občasným zádrheľom, ktoré však vyvažujú iné faktory knihy.

Pittacus Lore sa teda pustil do série, ktorá niektorých ohúri, zatiaľ čo iných sklame. Koľko ľudí, toľko chutí. Mnohí fanúšikovia Young Adult literatúry však v knihe nájdu svoje. Ďalším plusom je rozprávanie z mužského pohľadu, s ktorým sa ja osobne, stretávam málokedy. V mnohých knihách dominujú ženské hrdinky, z ktorých pohľadu máme možnosť všetko sledovať. Teraz nám však do cesty vošiel mladý muž, ktorého myšlienky sú občas šokujúce, inokedy nepríjemné, ale predsa len jedinečné.

Pokiaľ máte o knihu záujem, môžete si ju predobjednať TU. Mala by u nás vyjsť 5. apríla ako ďalšia publikácia vydavateľstva IKAR a pravdepodobne sa o knihe čoskoro objaví niečo i na stránke vydavateľstva.Týmto smerom by som vydavateľstvu i rada poďakovala za RC, ktorú mi zaslali.

Moje osobné hodnotenie:
 Trailer k filmu I Am Number 4 v hlavnej úlohe s Alexom Pettyferom:
V kinách už čoskoro :)

1 komentár:

  1. výborná recenzia, výborná kniha... čo viac dodať..

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)