pondelok, februára 07, 2011

Škola noci 3: Vyvolená

Mladá upírka na ceste k záhube? Pravdepodobne…

Upírka Zoey, vyvolená, ktorá ovláda všetkých päť živlov a študuje prvý rok na Škole noci, je v krátkosti… šestnásť ročné dievča, ktoré nevie čo so sebou. Áno, má priateľov. Dokonca ma i mŕtvu nemŕtvu priateľku, o ktorej z neznámych dôvodov dá vedieť len sarkastickej Afrodite, ktorú síce neznáša, ale naplno jej dôveruje. Otázka: kto tá Zoey vlastne je a prečo sa stalo vyvolenou?

1.) Zoey má 16, hlavu jej zdobia dlhé čierne (???) vlasy a je celá pokrytá tetovaniami, ktoré dokazujú priazeň, ktorú jej bohyňa upírov – Nyx – preukazuje.
2.) Zoey má vážny problém – nevie si vybrať medzi tromi mužmi, ktorí na ňu útočia z každej strany: človek Heath, mláďa Erik a ako by to nemohlo byť inak – učiteľ, laurét poézie, Loren Blake.
3.) Zoey je súčasťou prihoreného kŕdľu, ako ich výstižne nazvala Afrodita.
4.) Zoey je celá bez seba, že je vyvolenou bohyne.
5.) Zoey nevie čo so sebou – hormóny sú ťažká vec. Neskutočná moc ešte horšia. Namyslenosť je teda na mieste.
6.) Zoey je bla bla bla…

Čo by som vám k tomu povedala?
Autorky série House of Night (Škola noci) si očividne chcú vystreliť z celého sveta. Dôvod? Na upírsky svet, ktorý tak stojí za zmienku, totiž ustupuje do úzadia a na cca 180 stranách (z 240?) sa rieši to, s kým Zoey konečne vhupne do postele. Heath je sladký človiečik, s ktorým sa spútala a je jej oddaný ako šteniatko. Erik je mužné mláďa, ktoré miluje svoje ego a Loren… och, náš dokonalý Loren, je chlap, chlap, chlapisko ako sa patrí. K tomu všetkému je upír, podotýkam: neodolateľne sexy upír, ktorý jej do uška šepká sladké slovíčka, ktoré mu predtým našepkala Neferet.

Celú knihu som premýšľala: čo autorky čitateľom vlastne chceli povedať? Doteraz som nato neprišla. Stále nemám poňatia čo chceli dať mladým ľuďom na známosť. Zoey je typický príklad sladkej americkej hviezdičky strednej školy, ktorá je každým milovaná a je obletovaná tlupou chlapov, z ktorých si nevie vybrať. Je teda jasné, komu sú knihy venované. Len jedného mi je ľúto: krásna bohyňa Nyx ustúpila do úzadia. Podstata príbehu zmizla a nahradili ju Zoeyine potýčky so sexom + Neferitine plány, pri ktorých zlostne syčí ako naježená mačka.

Čo z toho vyvodzujem: P.C. Castová nechutne zneužila krásnu mytológiu pre svoj prospech. Zaujala nápadom, pritiahla masy a zvyšné už spravila reklama a nechutný svet dokonalých detí. Kristin do celého textu nahádzala slang, ktorý sa mi v knihách protiví, a dodala tomu všetkému „pravú teen chuť“. Dôvod, prečo budem pokračovať v sérii je jasný: som zvedavá, aké voloviny ešte Zoey vyvedie a kto si po poslednej časti dovolí tvrdiť, že matka s dcérou sú spisovateľky. Pretože ako všetci vieme, nie je spisovateľom ten, kto predá milióny výtlačkov, ale ten, kto sa na literárnom poli udrží dlhšie ako sto rokov. Škola noci sa tam určite radiť nebude.

Moje hodnotenie: 

4 komentáre:

  1. Přeju pevný nervy! Já už bych si musela škubat vlasy..

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Mecheché... :D Škoda, že práve v tej štvorke je Zoey relatívne normálna... takže ak budeš pokračovať, pozor na to, celkom sa to skľudní... až tá osmička, to bude ten pravý záder!

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Teraz som dočítala šestku a mám pocit, že keby autorky nepísali stále dookola, čo sa odohralo v minulých knihách - menšie zhrnutie počas deja - kniha by bola asi o polovicu tenšia. Podľa mňa tam už nemajú o čom písať, len potom nechápem, na čo povedali, že to bude mať 14, či koľko dielov.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. konkrétne 16 častí :D a rada?? pevné nervy xD ja som dočítala 4 a teším sa na ďalšie ale ako som si čítala zadné strany 5,6,7 tak Zoey nedá pokoj Heatovi a .... bonus :D zabuchne sa nám do padlého anjela čo chce zničiť svet :D a to ani nehovorím o tom že v 4 (bez chalanov) sa nám zabuchne do Starka xD neodolatelného a hlavne po pár stranách mŕtveho ... na konci nemŕtveho mŕtveho xDD inými slovami: tá baba je hotová americká verzia šľapky aj keď to "autorky" jednoznačne vo svojich knihách popieraú xDD

    OdpovedaťOdstrániť

Je mi to veľmi ľúto, ale z dôvodu množstva spamov som musela zaviesť opisovanie z obrázka. Pevne verím, že sa množstvo spamov zredukuje a teším sa na vaše komentáre! :)